Društvo

Učenici istražuju karbonski otisak: Osnovna škola "Slobodan Bajić Paja" nosilac međunarodnog statusa Eko škole

sbp.jpg
Foto: Kurir.rs/D.Š

Osnovna škola "Slobodan Bajić Paja" u Sremskoj Mitrovici, od 1. oktobra 2024. godine ponosni je nosilac Međunarodnog statusa Eko škole, što potvrđuje njen posvećen rad na podizanju ekološke svesti među učenicima.

U sklopu ovog priznanja, škola trenutno realizuje projekat „Karbonski otisak“, koji se odvija putem Moodle platforme i prati ga veštačka inteligencija. Cilj projekta je edukacija učenika o uticaju svakodnevnih aktivnosti na životnu sredinu i podsticanje ekološki odgovornih odluka.

Projekat obuhvata pet ključnih tema:

  • Izračunavanje karbonskog otiska učenika – Učenici kroz upitnike i analizu svojih svakodnevnih navika saznaju koliko njihova potrošnja energije, način transporta i ishrana utiču na životnu sredinu. Cilj je da steknu uvid u faktore koji doprinose povećanju karbonskog otiska i mogućnosti za njegovo smanjenje.
  • Hrana i karbonski otisak – Ova tema istražuje kako proizvodnja, transport i potrošnja hrane utiču na emisiju ugljen-dioksida. Učenici se upoznaju sa konceptom održive ishrane, važnosti lokalno proizvedene hrane i smanjenja otpada od hrane.
  • Saobraćaj i karbonski otisak – Fokus je na analizi različitih vrsta prevoza i njihovom uticaju na emisiju gasova staklene bašte. Učenici istražuju prednosti javnog prevoza, biciklizma i pešačenja kao ekološki prihvatljivijih alternativa automobilima.
  • Električna energija, grejanje i hlađenje – Ova tema se bavi pitanjem potrošnje električne energije i njenim izvorima. Učenici uče o značaju energetske efikasnosti, korišćenju obnovljivih izvora energije i načinima smanjenja potrošnje struje, grejanja i hlađenja.
  • Otpad i karbonski otisak – Kroz ovu temu, učenici istražuju uticaj otpada na životnu sredinu i načine za njegovo smanjenje.

Poseban akcenat je na reciklaži, ponovnoj upotrebi i smanjenju nepotrebne potrošnje resursa. U projektu učestvuju učenici sedmog i osmog razreda, koji kroz predavanja, diskusije i upotrebu digitalnih simulacija, veb alata, mapa i kvizova proširuju svoja znanja i razvijaju ekološku svest.

Kroz ovaj inovativni pristup, škola nastoji da kod učenika podstakne kritičko razmišljanje i odgovorno ponašanje, kako bi donosili odluke koje doprinose smanjenju njihovog karbonskog otiska i zaštiti životne sredine.