UZLET I PAD TEHNOLOŠKOG GIGANTA: Imali sve u svojim rukama, konkurencija ih prešišala preko noći - U čemu je bila njihova greška?
Od malog proizvođača papira do globalnog lidera u mobilnoj industriji, Nokia je prošla kroz transformaciju koja je inspirisala generacije preduzetnika. Međutim, jednako fascinantan kao njen uspon, bio je i njen pad, koji se često koristi kao studija slučaja o poslovnim greškama.
Početak, od papira do tehnologije
Nokia je osnovana 1865. godine u Finskoj kao fabrika za proizvodnju papira. Osnivač Fredrik Idestam započeo je posao u malom industrijskom pogonu na reci Nokianvirta, od koje je kompanija kasnije dobila ime. Njena prvobitna delatnost bila je proizvodnja papira visokog kvaliteta, što je u to vreme bilo značajno za rastuću industriju štampe.
Tokom narednih decenija, Nokia je prošla kroz nekoliko transformacija. Kompanija je proširila svoje poslovanje na gumarsku industriju, proizvodnju kablova i kasnije elektroniku. Upravo je ova diverzifikacija omogućila Nokiji da se prilagodi promenama u industrijskim trendovima. Ključni trenutak dogodio se 1960-ih godina, kada je kompanija ušla u telekomunikacioni sektor, prepoznajući potencijal rasta u ovoj oblasti. Početak proizvodnje telekomunikacione opreme postavio je temelje za budući status tehnološkog giganta.
Uspon mobilnog giganta
Nokijin ulazak u industriju mobilnih telefona dogodio se 1980-ih godina, kada je kompanija lansirala svoj prvi mobilni telefon – Mobira Cityman. Početkom 1990-ih, Nokia je napravila stratešku odluku da se u potpunosti fokusira na telekomunikacije, što je dovelo do masovnog uspeha.
Jedan od ključnih momenata bio je lansiranje serije telefona 2100 1994. godine. Ovo je bio prvi model koji je sadržavao kultni ton zvona Nokije, koji je postao prepoznatljiv simbol brenda. Model je prodat u preko 20 miliona primeraka, što je daleko premašilo očekivanja.
Do kraja 1990-ih i početkom 2000-ih, Nokia je postala lider na tržištu mobilnih telefona, držala je više od 40 odsto globalnog tržišta. Njeni telefoni, poput modela 3310, postali su ikone, poznate po izdržljivosti, dugotrajnoj bateriji i jednostavnom korisničkom interfejsu. Nokia je takođe bila pionir u razvoju mobilnih mreža, uključujući 2G i 3G tehnologije, koje su omogućile globalnu povezanost.
Nokia – šta je pošlo po zlu?
Iako je Nokia dominirala mobilnim tržištem, serija strateških grešaka dovela je do njenog pada. Prva velika greška bila je podcenjivanje značaja pametnih telefona i promena koje je Epl doneo lansiranjem Ajfona 2007. godine. Dok su konkurenti poput Samsunga brzo usvojili android operativni sistem, Nokia se držala svog zastarelog symbian sistema, koji nije mogao da parira modernim operativnim sistemima.
Još jedan problem bila je neefikasna interna organizacija. Kompanija je postala previše birokratizovana, što je usporilo donošenje odluka i inovacije. Zaposleni su se često žalili na nedostatak jasne vizije i lošu komunikaciju između odeljenja.
Godine 2011. Nokia je pokušala da preokrene situaciju partnerstvom sa Majkrosoftom. Umesto da pređe na Android, Nokia je odlučila da koristi Windows Phone operativni sistem. Ovo se pokazalo kao još jedna velika greška, jer Windows Phone nije uspeo da privuče široku bazu korisnika i developera aplikacija. Do 2013. godine, Nokia je bila prisiljena da proda svoj odeljak za mobilne telefone Majkrosfotu za 7,2 milijarde dolara, što je označilo kraj jedne ere.
Nokia i lekcije iz poslovnog života
Prva i verovatno najvažnija lekcija iz Nokijinog pada je značaj prilagodljivosti. Kompanija nije uspela da prepozna i reaguje na promene na tržištu na vreme. Dok su Epl i Gugl redefinisali industriju uvođenjem pametnih telefona sa intuitivnim softverima i širokim ekosistemom aplikacija, Nokia je ostala zarobljena u svojoj staroj paradigmi fokusiranosti na hardver. Ovo je bila strateška greška koja ju je koštala pozicije lidera. U današnjem poslovnom svetu, gde su promene brze i nepredvidive, fleksibilnost i inovativnost su od suštinskog značaja za opstanak.
Druga ključna lekcija odnosi se na korisničko iskustvo. Nokia se previše oslanjala na tehničke specifikacije svojih uređaja, dok su konkurenti prepoznali značaj softvera i ekosistema. Epl je sa svojim iOS sistemom ponudio integrisano i glatko korisničko iskustvo, dok je Android omogućio otvorenost i prilagodljivost, privlačeći milione korisnika i developera širom sveta. Fokusiranje isključivo na hardver, bez razmatranja potreba korisnika, pokazalo se kao ozbiljna slabost Nokije.
Treća lekcija leži u značaju jasnog liderstva i vizije. Nokia je tokom kritičnih godina patila od nedostatka strateške usmerenosti. Menadžment kompanije nije uspeo da inspiriše zaposlene i donosi brze, odlučne poteze. Birokratizacija i interne borbe dodatno su oslabile kompaniju, dok su konkurenti brzo prilagođavali svoje strategije novim trendovima na tržištu. Uspešne kompanije imaju lidere koji ne samo da prepoznaju promene, već i aktivno usmeravaju organizaciju ka inovacijama i razvoju.
Nokijina tranzicija i novi početak
Nakon prodaje odeljka za mobilne telefone, Nokia je odlučila da se fokusira na sektor telekomunikacionih mreža, gde i dalje ima značajno prisustvo. Ova strateška tranzicija omogućila je kompaniji da iskoristi svoje dugogodišnje iskustvo u razvoju mrežnih tehnologija i ponudi rešenja koja su ključna za savremene komunikacione sisteme.
Danas je Nokia jedan od vodećih igrača u razvoju 5G mreža, koje predstavljaju osnovu za sledeću generaciju digitalne povezanosti. Pored toga, kompanija intenzivno radi na razvoju IoT (Internet of Things) tehnologija, koje omogućavaju povezivanje uređaja i unapređuju automatizaciju u raznim industrijama. Iako više nije lider u mobilnoj industriji, Nokia je uspela da se reinventuje, pozicionirajući se kao ključni igrač u tehnološkom svetu i održavajući relevantnost u eri ubrzanog tehnološkog razvoja.
Priča o Nokiji je priča o usponu, dominaciji i padu, ali i o otpornosti i prilagođavanju. Njene greške služe kao upozorenje, ali i kao inspiracija za kompanije koje se suočavaju sa izazovima modernog tržišta. Iako više nije simbol mobilnih telefona, Nokia ostaje važan deo tehnološke istorije i dokaz da i nakon velikih neuspeha postoji šansa za novi početak.
biznis.kurir.rs/Biz Portal
OVAKO U OBRENOVCU HVATAJU ONE KOJI KRADU GREJANJE: Nikad ne biste pretpostavili čime! Za većinu Srba to je naučna fantastika, ali deluje i vidi svaki radijator