Izrazito visoke temperature proteklih dana, kao i pojačan saobraćaj zbog odlaska na odmor odneli su sedam života, a deset osoba je povređeno


BEOGRAD - Vikend iza nas obeležio je veliki broj saobraćajnih nesreća u kojima je poginulo sedam, a povređeno 10 osoba. Gotovo sve nesreće dogodile su se tokom dana, kada je temperatura bila izuzetno visoka, pa stručnjaci kažu da su vrućina i umor vozača zbog nje jedan od glavnih faktora učestalosti udesa ovog leta.


Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže da u svetu postoje istraživanja koja idu u prilog tezi da vrućine utiču na povećanje broja saobraćajnih nesreća.


Napetost i nervoza


- Pojedina istraživanja idu u prilog tome da visoke temperature negativno utiču na vozačke sposobnosti u podnebljima na kojima one nisu uobičajene. S druge strane, ovo je period kada se saobraćaj višestruko uvećava zbog odlaska na odmore i tranzita. Nama su jul i avgust svake godine najkrvaviji meseci u godini - kaže Okanović.


On napominje da u letnjim mesecima ljudi kreću na putovanja duža od uobičajenih, tokom kojih ih hvata umor.

- Većina ljudi provede prosečno sat-dva dnevno u kolima, a onda tokom leta krenu na put od 10 sati. Oni nemaju kondiciju da toliko upravljaju vozilom. Takvo putovanje nije problem taksistima i profesionalnim vozačima, ali prosečnom vozaču jeste. Onda se dešava da ih uhvati umor, oni ne žele da stanu, već ubeđuju sebe da krenu još malo, i dođe od nesreće - rekao nam je Okanović.


Da visoke temperature loše utiču na vozače, potvrdila nam je i primarijus dr Nevenka Dimitrijević.

- Visoke temperature izazivaju napetost i nervozu kod vozača i osim ako ne boluju od visokog pritiska, krvni pritisak pada. Ukoliko se dogodi da se pritom vozi kroz monotone predele, sve to izaziva pospanost. Nakon pospanosti dolazi do gubitka pažnje i ako se dogodi neka rizična situacija u kojoj je neophodno brzo reagovati, normalna reakcija izostaje - kaže dr Dimitrijević.


Odmor pre puta


Ona ističe da je umor značajan faktor i da je neophodno odmoriti se pre putovanja.

- Pored toga što uvek ističem da treba poneti vodu sa sobom, veoma je važno da se vozači, naročito oni koji kreću na put s porodicom, dobro odmore. Kod nas je uobičajeno da se završi radno vreme i da odmah potrčimo na put, što nije dobro - navela je Dimitrijevićeva.


Naša sagovornica apelovala je na vozače da ukoliko tokom vožnje osete da im je loše, u što kraćem roku zaustave vozilo, popiju lek i odmore se.

- Tokom prakse sam se susrela s mladim pacijentom koji je doživeo rupturu aneurizme tokom vožnje. On je izgubio svest dok je bio za volanom i izazvao udes - objasnila je dr Dimitrijević.

Voze brže da nadoknade

I ČEKANJE NA GRANICI OPASNO


Damir Okanović istakao je da i samo čekanje na granici negativno utiče na vozače.

- Samim čekanjem vi se umarate i postajete nervozni. U tom slučaju vozačima je žao što su izgubili vreme u čekanju, voze brže kako bi nadoknadili, pretiču na mestima gde inače ne bi i ulaze u veoma rizične situacije - kaže Okanović.


HRONOLOGIJA /UDES ZA UDESOM/


- 22. jul - Troje srpskih reprezentativaca u snoubordu povređeno pri povratku iz Francuske u nesreći kod Rume


- 22. jul - Turski državljanin poginuo, a njegova supruga i dvoje dece povređeni u nesreći kod Bačke Topole


- 22. jul - D. P. (61) poginula u sudaru dva vozila srpskih registracija kod Đevđelije u Makedoniji


- 22. jul - Mile Nikolić (25) poginuo, a P. J. (53) povređen u nesreći koja se dogodila kod Srpskog Miletića


- 22. jul - B. E. (68) iz Čeneja poginuo u udesu u Partizanskoj ulici kad ga je udario kombi


- 23. jul - Mladić i devojka na motociklu povređeni u udesu koji se dogodio kod Jagodine


- 23. jul - Muškarac i žena poginuli kod Kraljeva kada su se sudarili sa cisternom koja je prevozila gorivo


- 23. jul - Duško P. (38) poginuo, a Dejan K. (31) povređen u saobraćajnoj nesreći kod Čačka


SAVETI ZA PUTOVANJE


- Krenuti na put odmorni

- Ne sedati odmah u kola koja su dugo stajala na suncu

- Izbegavati noćnu vožnju

- Praviti pauze na svakih sat vremena

- Tokom odmora izaći iz vozila i popiti tečnost

- Voditi računa da ne bude prevelika razlika u temperaturi u kolima i napolju

Kurir / Jelena Ivić

Foto: Kurir