Pomoćni voz koji se vraćao iz Inđije nije poštovao signalizaciju i naredbe otpravnika, pa se direktno sudario s brzim putničkim vozom za Zagreb koji mu je dolazio u susret

Zima 1929. godine bila je jedna od najhladnijih ikad zabeleženih u Srbiji, a među tadašnjim Beograđanima ostala je upamćena i po dotad neviđenoj železničkoj nesreći, koja se dogodila na zagrebačkoj pruzi, između Batajnice i Zemun polja, u noći 12. februara.


Nesreća se dogodila kada se pomoćni voz koji se za Beograd vraćao iz Inđije direktno sudario s putničkim brzim vozom za Zagreb, koji je malo ranije te večeri krenuo sa Glavne železničke stanice.

hro-1101-4.jpg
Privatna Arhiva 

Beogradski dnevnik Vreme izvestio je sutradan da je u nesreći povređeno 18 osoba, od kojih pet teško, a već sledećeg dana objavljena je informacija da je mašinovođa pomoćnog voza izgubio bitku za život.

- Sudar je bio neobično jak, toliko da su razbijeni svi vagoni pomoćnog voza, od kojih su dva potpuno izgorela, zajedno s lokomotivom i dva vagona putničkog voza. Na pruzi je nađeno 20 ranjenika, od kojih je petoro toliko teško povređeno da nema nikakve šanse da će preboleti - izvestio je novinar Vremena.

hro-1101-3.jpg
Privatna Arhiva 

Među povređenima najviše je bilo putnika iz pomoćnog voza, koji su bili zapravo radnici železnice. Uoči sudara oni su poslati iz Beograda u Inđiju kako bi jednu lokomotivu koja je zbog leda iskliznula s koloseka i napravila zastoj vratili na šine. Nakon što su obavili posao, krenuli su nazad za Beograd. Po dolasku na stanicu u Batajnici otpravnik ih je zaustavio i rekao da ne mogu proći dok u stanicu ne stigne brzi voz za Zagreb, koji je sa više od dva sata zakašnjenja krenuo iz Beograda. Mašinovođa je, međutim, iz nepoznatih razloga izgubio strpljenje i krenuo bez dozvole ka Zemun polju, i to pogrešnim kolosekom, kojim se, u istom trenutku, njemu u susret kretao brzi voz. Kada su se našli na razdaljini od dvesta metara, obojica mašinovođa su počeli da koče, ali bezuspešno. Nakon sudara, koji su pratili vriska i zapomaganje putnika, buknuo je požar u kome su u potpunosti uništene lokomotive i po još jedan vagon obe kompozicije, među kojima i poštanski.

hro-1101-2.jpg
Privatna Arhiva 

Mediji su izvestili da su krvavim i teško povređenim radnicima iz pomoćnog voza koji su zapomagali iz snega prvi u pomoć pritekli putnici iz brzog koji su ostali nepovređeni. Nekoliko njih je kroz snežnu mećavu otrčalo nazad do stanice u Batajnici, odakle su pozvali pomoć.

Oglasilo se ministarstvo saobraćaja

KRIVCI SAOBRAĆAJNIČINOVNIK I SKRETNIČAR

Jugoslovensko ministarstvo saobraćaja saopštilo je nakon nesreće da su istragom obuhvaćeni mašinovođa pomoćnog voza, saobraćajni činovnik i skretničar stanice u Batajnici. Istragom je trebalo da bude utvrđeno zašto je mašinovođa pomoćnog voza krenuo bez dozvole, i to kolosekom kojim je predviđeno kretanje vozova iz suprotnog smera.

(Kurir.rs/ Ivan Milićević/ Foto: privatna arhiva)