Balkanski krijumčari savladali su logistiku šverca kokaina iz Južne Amerike u Evropu, kažu vlasti, a policija se na kopnu i moru trudi da održi korak s njima - piše britanska novinska agencija Rojters u obimnoj, detaljnoj analizi.

U središtu priče je osuđivani trgovac kokainom Slobodan Kostovski (70), državljanin Srbije, koji je 2018. pobegao iz brazilskog zatvora i vratio se u Evropu, a avgusta prošle godine je u okviru velike međunarodne akcije uhapšen u Beogradu zbog pošiljke 2,7 metričkih tona kokaina iz Brazila jedrilicom zaplijenjenom na Atlanstkom okeanu, u blizini španskih Kanarskih ostrva.

Povratak Kostovskog u Evropu 2018. godine poklopio se s povoljnim trenutkom za trgovinu kokainom na tom kontinentu - piše Rojters: proizvodnja u Južnoj Americi je porasla tokom protekle decenije, a balkanski trgovci su bili u savršenoj poziciji da podstaknu evropsku potražnju. Oni sada dominiraju složenom logistikom transporta kokaina iz proizvodnih laboratorija u Andima do uličnih prodavaca u Parizu, Londonu i Berlinu, doprinoseći da Evropa postane svjetsko tržište kokaina Broj jedan - pokazuje analiza Rojtersa.

To su postigli tako što su uspostavili kontakte s kriminalcima u zajednicama balkanske dijaspore sa obe strane Atlantika, i infiltrirajući se u sistem pomorskog transporta koji obavlja 90 odsto svetske trgovine robom - kažu američki, evropski i latinoamerički agenti koji se bore protiv prometa narkotika.

sk.jpg
Foto: Shutterstock, Federal Police of Brazil

"U snabdjevanju evropskog kontinenta velikim pošiljkama glavna je grupa s Balkana" - rekao je Ivo Silva, detektiv brazilske federalne policije koji je istraživao Kostovskog početkom 2000-ih u okviru prve velike istrage balkanskih trgovaca kokainom koji djeluju iz Brazila.

Balkanske grupe krijumčara izbegavaju teritorijalnu strukturu kartela iz Meksika i Kolumbije organizovanu "odozgo nadole", te rade u malim ćelijama pojedinaca s po nekolimo identiteta i pasoša, koje su veoma mobilne, tajne i sposobne da prenesu zapanjujuće velike količine kokaina - rekli su zvaničnici službi za borbu protiv narkotika. Iako te bande nisu monolitne i upuštale su se u krvave međusobne sporove, vlasti su ih sve zajedno nazvale "Balkanskim kartelom" u kojeg je teško prodrijeti, a još teže ga je srušiti.

"Balkanski kartelne postoji kao stroga hijerarhijska struktura" - rekao je Rojtersu bivši zvaničnik američke Agencije za borbu protiv droga (DEA) koji je istraživao te bande i dodao: "tu nema 'kuma".

"Balkanski otisci prstiju" sada se mogu naći na većini kokaina koji ulazi u Evropu - rekli su američki i evropski zvaničnici za borbu protiv narkotika. Pomorski analitičko-operativni centar (MAOCN) - evropska agencija koja koordinira zapljene narkotika u vodama Atlantskog okeana, saopštila je da je prošle godine na moru zaplijenjeno rekordnih 9,11 metričkih tona kokaina povezanog s balkanskim kriminalcima, što je povećanje od 300 odsto u odnosu na 2015.

Nedavni podaci o zapljeni ukazuju na to da se ne usporava povećavanje količine kokaina u Evropi, a ni rast broja balkanskih švercera koji time upravljaju. U belgijskoj luci Antverpen, glavnoj evropskoj kapiji za južnoamerički kokain, vlasti su prošle godine zaplenile rekordnih 116 metričkih tona. Holandska carina zaplenila je skoro 60 metričkih tona 2023. godine, što je za skoro petinu više nego 2022. godine.

Vlasti kažu da su duga istorija pomorstva, krijumčarenja i migracija na Balkanu ključni za porast broja i jačanje balkanskih švercera droge.

Rojters piše da je ovaj njegov članak zasnovan na hiljadama stranica policijskih i obaveštajnih izvještaja i sudskih dokumenata iz Evrope, Sjedinjenih Država i Latinske Amerike, i na razgovorima s više od dvadeset zvaničnika sa obe strane Atlantika. Materijal prikazuje balkanske švercere kao preduzetničku grupu stručnjaka za logistiku koja se ubacila u svaku kariku lanca snabdevanja kokainom zbog čega su nezamenjivi u odnosu na druge kartele koji prebacuju drogu iz Južne Amerike.

shutterstock-2226227563.jpg
Foto: Shutterstock

Balkanski kriminalci su "više nego srećni što rade sa Izraelcima, Holanđanima, Šveđanima, Dominikancima, kineskim trijadama" - rekao je bivši zvaničnik američke službe DEA. "Radiće, zaista, s bilo kim" - nastavio je on. Međutim, Balkanci se uglavnom klone Sjedinjenih Država - rekao je - jer su obeshrabreni dominacijom meksičkih kartela i strožim policijskim nadzorom u SAD.

Uspon balkanskih bandi u gornje ešalone globalne trgovine kokainom prisiljava policiju da drži korak: Zaplena kokaina u Zapadnoj i Centralnoj Evropi dostigla je rekordnih 315 metričkih tona 2021. godine - po najnovijim podacima Kancelarije Ujedinjenih nacija za drogu i kriminal (UNODC), što je više nego u Sjedinjenim Državama gde je tada zaplenjeno 250 metričkih tona. Čistoća evropskog kokaina stalno je rasla tokom protekle decenije, saopštio je UNODC, što je znak da ga ima u obilju.

ULatinskoj Americi je balkansko prisustvo sada jače nego ikad - kaže istražitelj operativne grupe za Balkan evropske policijske agencije Europol. On je rekao da širom Latinske Amerike radi više od 50 velikih ćelija švercera sa Zapadnog Balkana, sa stotinama gangstera raštrkanih širom regiona.

Vlasti kažu da je nadmoć balkanskih kriminalaca u globalnoj trgovini kokainom plod njihovog dvodecenijskog ulaganja u ljude i veze s obe strane Atlantika.

Zaplena kokaina, jedna od najvećih u istoriji SAD, otkrila je koliko su se balkanski karteli duboko ukopali u industriju okeanskog transporta, a posebno u MSC, vlasnika broda. MSC, firma sa sjedištem u Ženevi najveća je svjetska kompanija za transport. Takođe je veliki poslodavac balkanskih pomoraca i vodi centar za obuku posade u Crnoj Gori, piše Rojters.

Osam članova posade MSC Gayane - uključujući pet Crnogoraca i jednog Srbina - na kraju je osuđeno za šverc kokaina u noćnoj operaciji koja je uključivala dovlačenje droge na brod sa vučnih glisera. Advokati osuđenih balkanskih pomoraca ili nisu odgovorili ili su odbili da komentarišu.

U septembru 2010. godine, federalna policija koja je radila na istrazi operacije "Niva" zaplenila je 29 kilograma kokaina skrivenog u vrećama sa namirnicama koje su nosila dva crnogorska mornara dok su pokušavali da se ukrcaju na svoj teretni brod, MSC Sandra, koji je pristao u luci Paranagua na jugoistoku Brazila.

Mornari Dragan Jovanović i Vladimir Bulajić osuđeni su u državi Sao Paulo na devet i po godina zatvora. Kao i Boris Perković, Crnogorac iz Brazila za koga su tužioci rekli da ih je snabdevao drogom.

Kurir.rs/Vijesti/Reuters