ŠTA JE DOVELO DO KOBNE SAOBRAĆAJNE NESREĆE KOD UMKE? Struka iznela detaljnu analizu: "Najprostijom greškom izazvao je tragediju!" Improvizovao treću traku?
Božović je objasnio da vozači na takvim deonicama neretko kreiraju improvizovane treće trake, dodatno ugrožavajući bezbednost.
U jutarnjem programu Kurir televizije "Redakcija", povodom strašne saobraćajne nesreće na Obrenovačkom putu kod Umke, analizirana je situacija u kojoj su dve osobe izgubile život, dok je preko 50 povređeno. Gosti emisije bili su Milan Božović, stručnjak za saobraćaj, i dr Vladimir Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista. Kroz detaljnu diskusiju, stručnjaci su osvetlili ključne probleme koji dovode do ovakvih tragedija i dali konkretne predloge za unapređenje bezbednosti na putevima Srbije.
Prema rečima Milana Božovića, deonica Obrenovačkog druma kod Umke sve više se profilira kao crna tačka zbog učestalih nesreća, posebno onih sa smrtnim ishodom.
- Široka saobraćajnica, poput ove na Obrenovačkom putu, psihološki utiče na vozače i stvara iluziju sigurnosti i prostora za brzu vožnju, što često rezultira nesrećama - istakao je Božović. On je objasnio da vozači na takvim deonicama neretko kreiraju improvizovane treće trake, dodatno ugrožavajući bezbednost.
Božović je podsetio na slične probleme koje je Srbija imala na Ibarskoj magistrali i poluautoputu za Novi Sad, ističući da su loše projektovanje i neprilagođene širine traka dugogodišnji problem domaće infrastrukture.
- Kada projektujemo puteve, brzina vožnje i širina saobraćajnica moraju biti u skladu sa standardima, jer čak i sitni propusti mogu imati ozbiljne posledice - naglasio je.
Jedan od autobusa uključenih u nesreću izazvao je sudar pokušajem preticanja kolone, što je, prema rečima gostiju, ključna greška.
- Nije bilo nikakve potrebe za preticanjem kolone, a takva odluka vozača pokazuje ozbiljan nedostatak odgovornosti i svesti o rizicima - rekao je Jevtić. On je dodao da vozači autobusa moraju biti svesni da prevoze desetine putnika čiji su životi potpuno u njihovim rukama.
- Jedan trenutak nepažnje ili loše procene može da rezultira tragedijom, kao što smo videli u ovom slučaju.
Jevtić je istakao alarmantne podatke o saobraćajnim nesrećama u Srbiji.
- Prošle godine, do decembra, imali smo povećanje stradalih mladih vozača za 40% u odnosu na 2023. godinu. Broj poginulih vozača motocikala porastao je za čak 60%, što ukazuje na ozbiljne sistemske propuste u prevenciji i edukaciji - rekao je Jevtić. Upoređujući Srbiju sa Hrvatskom, koja godišnje beleži duplo manji broj poginulih u saobraćaju, Jevtić je naglasio da su moguće promene koje bi unapredile bezbednost.
- Hrvatska nije u vrhu Evropske unije po bezbednosti, ali ima bolje rezultate od nas. To pokazuje da se nešto može učiniti, samo mi ne znamo kako ili nismo dovoljno posvećeni.
Jedan od ključnih problema koji doprinosi nesrećama je nedostatak profesionalnih vozača u Srbiji.
- Prevoznici nemaju luksuz da biraju vozače. Zapošljavaju svakoga ko poseduje vozačku dozvolu i CPC sertifikat, što dovodi do zapošljavanja ljudi bez adekvatnih veština i svesti o odgovornosti - rekao je Božović. On je istakao da su mnogi vozači autobusa angažovani iz zemalja poput Indije, Pakistana i Šri Lanke, što dodatno komplikuje situaciju zbog različitih standarda obuke i prilagođavanja lokalnim saobraćajnim pravilima.
Božović je naveo i konkretne primere neodgovornog ponašanja vozača.
- Imali smo slučajeve gde vozači zaboravljaju osnovnu dokumentaciju, poput ugovora o radu ili karata za putnike, i pored svih upozorenja prevoznika. Ovo ukazuje na ozbiljan manjak profesionalizma i odgovornosti - rekao je.
Obojica stručnjaka su se složila da je edukacija ključ za unapređenje bezbednosti saobraćaja. Jevtić je naglasio da je trenutni sistem obuke zastareo i neadekvatan.
- Vozači se obučavaju prema pravilnicima koji nisu ažurirani godinama. Nedostatak praktičnih veština, poput simulacija opasnih situacija, dovodi do toga da mnogi vozači nisu spremni za izazove na putevima - rekao je Jevtić.
Božović je dodao da se u autoškolama često favorizuju formalnosti, dok se ključne veštine zanemaruju.
- Mnogi vozači nemaju osećaj za prostor i poziciju vozila. Kada dođe do kritične situacije, oni nemaju dovoljno vremena za reakciju, što često vodi do katastrofalnih posledica - istakao je.
Gosti emisije su ukazali na potrebu za širim društvenim promenama.
- Bezbednost saobraćaja mora da počne od osnovne edukacije u porodici i školi - rekao je Jevtić, dodajući da deca uče od ponašanja svojih roditelja, što se kasnije reflektuje na njihove navike u vožnji. Božović je istakao da su ključne sistemske reforme u obuci vozača i implementaciji strožih standarda za prevoznike.
- Kada ćemo konačno povući crvenu liniju i ozbiljno se pozabaviti bezbednošću saobraćaja? - upitala je voditeljka emisije.
Ova rečenica najbolje oslikava srž problema. Prema rečima stručnjaka, Srbija je daleko od zadovoljavajućih standarda bezbednosti, ali postoje rešenja koja se mogu primeniti.
- Sistem edukacije vozača, stroža kontrola prevoznika i unapređenje infrastrukture moraju postati prioritet - zaključili su Božović i Jevtić.
Emisija „Redakcija“ završena je apelom stručnjaka na nadležne institucije i prevoznike da odmah reaguju kako bi se smanjio broj nesreća na srpskim putevima.
- Ne možemo da dozvolimo da ovakve tragedije postanu naša svakodnevica - poručili su gosti, ističući da su životi putnika i građana važniji od bilo kakvih izgovora ili prepreka.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
"POTREBAN NAM JE POKRET LJUDI KOJI VERUJU U USPEH SRBIJE" Vučić iz Braničevskog okruga: Više od 3 milijarde su uložili u naše rušenje, ali im neće uspeti VIDEO