Izgradićemo "Koridor kulture", kulturno-istorijsku celinu u kojoj će biti i nova zgrada opere i baleta

Umesto metroa, Demokratska stranka Srbije i njen kandidat za gradončelnika Beograda Miloš Jovanović ponudili su Beograđanima projekat "Koridor kulture". Jovanović kaže da će, prema planu DSS-a, do kraja mandata javni prevoz biti besplatan.


DSS je Beograđanima u kampanji ponudio Miloša, novo lice Beograda. Šta zapravo znači ta ponuda?

- Znači da je DSS izvršio smenu generacija, da je otvorio novo poglavlje u svojoj bogatoj istoriji i da sa novim ljudima i novom energijom, ali na podjednako ozbiljan i državotvoran način kao stari DSS, nastavlja borbu da se ova država dovede u red. Neće biti loše da krenemo ni od grada.


Jedan ste od retkih kandidata koji nije obećao metro, uz tvrdnju da to nije realno u ovom trenutku.

Kada bi po vašoj proceni taj projekat mogao da bude ostvariv?

- Nismo obećali metro ne zato što smo protiv metroa, već zato što smatramo da ni kao grad ni kao država nemamo još uvek dovoljnu ekonomsku snagu za projekat koji vredi između 4 i 5 milijardi evra, što čini pola republičkog budžeta ili šest gradskih. Pri tome mislim da je u ovom trenutku važnije da počnemo da menjamo navike i da manje koristimo automobil a više kolektivni prevoz. Zbog toga u perspektivi tj. do kraja mandata nudimo da gradski prevoz postane besplatan.


Nije li to populizam?

-To uopšte nije populistička mera već je, ja sam ubeđen, budućnost svih velikih urbanih centara. Zameniti automobil gradskim prevozom je danas pitanje javnog zdravlja. U 14 odsto slučajeva, astma kod dece je direktno prouzrokovana zagađenjem koje stvaraju automobili. Fine čestice su kancerogene i utiču na pojavu malignih oboljenja. Zbog svega toga će se shvatanje gradskog prevoza ubrzo promeniti. To više neće biti komercijalna usluga mušterijama već javni servis, poput zdravstva ili školstva, namenjen građanima-korisnicima. Ekonomska računica u suštini nije problem, jer gradski prevoz i danas u Srbiji najviše pada na teret poslodavaca.


Niste obećali metro, ali jeste operu? Kakav je to projekat "Koridor kulture", koji ste nedavno predstavili javnosti?

- Sjajan, zaista! Ideja je da se kulturno-istorijska celina Kalemegdana, sa Paviljonom Cvijeta Zuzorić, Vojnim muzejom, Galerijom Prirodnjačkog muzeja, crkvama Ružica i Sveta Petka poveže pešačkim mostom sa Ušćem gde se nalazi Muzej savremene umetnosti koji bi ostao sa leve strane novog mosta dok bi sa njegove desne, takođe u bloku 15, bila izgrađena zgrada beogradske opere i baleta. Time bi se objedinile dve velike pešačke celine sa velikim brojem ustanova kulture. Beograđani bi tako dobili idealno mesto i za šetnju i za posetu muzejima i za katkad preko potrebno plandovanje. Ta objedinjena celina bila bi posvećena promociji kulture kroz oranizovanje letnjih scena i različitih izložbi.

Krajnje je vreme da počnemo da podižemo nivo i zbog toga je ovaj "Koridor kulture" jako značajan.

Koji su to još projekti koje biste pogurali kao gradska vlast?

- Hoćemo da povećamo gradski budžet za socijalna davanja sa 30 na 60 miliona evra. Taj novac biće usmeren na trudnice, samohrane roditelje, ali i na naše najstarije sugrađane. Hoćemo osetno da unapredimo rad Gerontološkog centra Beograd i da povećamo broj geronto-domaćica. Hoćemo, u saradnji sa Republikom, da napravimo i centar za palijativno zbrinjavanje bolesnika u terminalnim fazama neizlečivih bolesti. Potpuno nezavisno od socijalne politike, redefinisaćemo upravnu mapu Beograda. Potrebno je stvoriti barem pet novih gradskih opština: Mirijevo, Avalu, Bežanijsku kosu, Batajnicu i Dunavski venac, a možda i Žarkovo i Kaluđericu. S druge strane, nekada prigradskim opštinama poput Obrenovca, Lazarevca ili Mladenovca, treba, uz konsultaciju građana, dati status zasebnih jedinica lokalne samouprave, odnosno opština koje su u potpunosti nezavisne od Beograda.

Sa kojim političkim snagama je DSS spreman da pravi postizborne koalicije?
- Spremni smo da razgovaramo o postizbornim koalicijama isključivo sa strankama opozicije.

Kurir / Ivana Kljajić

Foto: Fonet