FAMOZNO SVETISLAV BASARA: NESLOBODA NARODU
Našu današnju kolumnu pišem u Sarajevu. Zašto sam u Sarajevo došao, šta ću u Sarajevu pričati i da li ću izjaviti da je Srbija istočnjačka satrapija, o tome ćete se verovatno obavestiti iz pera specijalnog Politikinog izveštača sa mojih sarajevskih boravaka i govorancija Muharema Bazdulja.
Voleo bih da sam u prilici da unapred pročitam Bazduljev izveštaj, čisto da znam šta da pričam, jer u ovom trenutku vaistinu pojma nemam šta ću govoriti na panel-diskusiji „Umetnost i aktivizam“, upriličenoj na manifestaciji „Sloboda narodu“. Na svu sreću, tu je moderatorica. Ona će pitati, ja ću odgovarati. Pa šta nam bog da.
Moja neznatnost je inače žestoko antiprotivna narodnim slobodama, a pogotovo narodnim oslobodiocima i ujediniteljima Smrt fašizmu - to da, bezrezervno - ali sloboda narodu, to nipošto. Rečeno se ne odnosi na neslobodu naroda pod okupaciom stranih sila, to je izuzetak. Čim se, međutim, narod - bilo koji - oslobodi stranih okupacija, momentalno mu treba oduzeti slobodu i podvrgnuti ga stegama zakona.
Narodi, naime, ne umeju da budu slobodni. Ako se i „oslobode“ - tj. zbace lance zakona i dobrih običaja - onda slobodu redovno zloupotrebe. Slobodna može biti samo Ličnost, a bojim se da je sloboda ličnosti krajnje retka sa obe strane nove gvozdene zavese.
Sve napred rečeno - plus ono što će Bazdulj dopisati - dovodi me u još jedan sukob duhovnih interesa sa mojim vrlo dragim prijateljem, patrijarhom Porfirijem, koji je nedavno nekom opštenarodnom zgodom - koja mi je promakla - blagoizjavio, citiram: „Moramo sačuvati to što jesmo da se ne pretvorimo u ništa.“
Neodređene, zaumne izjave sličnog tipa priliče Marinku M. Vučiniću, Dragomiru Anđelkoviću, priliče i blaženopočivišem Irineju, koji nije mogao dalje da dobaci, ali ne priliče Porfiriju, za koga iz prve ruke znam da odlično zna da nikakvo kolektivno, srpsko, „jesmo“ ne postoji i da se ništa stvoreno iz „ničega“ više ne može vratiti u „ništa“.
Istom zgodom Porfirije je „poručio da srpski narod ne sme da se povodi za onima koji tvrde da treba da se promeni i usvoji moderne vrednosti, odričući se Crkve i jevanđelja Hristovog kao sistema vrednosti koji ga je oblikovao“.
Tko su „oni koji tvrde da treba da se promenimo“, Porfirije nije precizirao. Pretpostavjam da misli na EU i „autošoviniste“. (Ja se pak pitam koja li to budala može pomisliti da se „mi“ uopšte možemo promeniti). Dobro, ako je tako, neka onda Porfrije na spisak „onih“ uturi i mene, jer i ja mislim da treba da se promenimo. (Mada mislim da je to nemoguća misija.)
Da još uvek nema živih Srba koji su vaktile srali po crkvama i jahali popove i koji su - nakon levih skretanja - ponovo postali vatreni Srbi, još bih i poverovao da nam preti opasnost od nekih (nedefinisanih) „modernih vrednosti“. Isaak Sirin - koga SPC redovno posrbljava u Isak - piše: „Šta god da te snađe, krivicu uvek pripiši sebi.“ Sledstveno, ako se, daleko bilo, Porfiriju dogodi da ga uzjaše neki dilber, neka ne krivi jahača, nego sebe.
PREDSEDNIK VUČIĆ SA PREDSEDNICOM SAVETA ZA DUALNO OBRAZOVANJA ŠVAJCARSKE: Ključna uloga u smanjenju stope nezaposlenosti