Vuk Velebit: Srbija između Istoka i Zapada
Predsednik Kine Si Đinping se 27. marta u Pekingu sreo s delegacijom lidera iz američkog privatnog sektora. Glavna svrha ovog sastanka jeste želja kineskih vlasti da se povećaju američke investicije u Kinu. Kada se pogledaju članci o odnosima Kine i SAD u domaćim i stranim medijima, stiče se utisak da je u toku novi hladni rat. Međutim, vest o ovom sastanku se nikako ne uklapa u taj narativ i za to postoji razlog - koliko god se Kina i SAD sukobljavaju o nekim pitanjima, zbog isprepletenosti njihovih ekonomija i globalnih lanaca snabdevanja saradnja im je u zajedničkom interesu. To pogotovo ilustruje lanac snabdevanja električnih vozila.
Na globalnom tržištu e-mobilnosti saradnja između američkih i kineskih kompanija igra ključnu ulogu, dok Srbija postaje sve privlačnija kao potencijalni centar za razvoj i proizvodnju električnih vozila i baterija. To je velika prilika da Srbija ostvari značajnu ekonomsku korist. S jačanjem sopstvenog lanca proizvodnje baterija za električna vozila, značaj Srbije za SAD, EU i Kinu će porasti i na političkom planu.
Vest na koju posebno treba obratiti pažnju je saradnja američkog AI giganta „Nvidiju“ i vodećih kineskih proizvođača električnih automobila, uključujući BYD. Pre svega, ovo pokazuje značaj transparentnosti i postavljanja granica u saradnji između SAD i Kine. „Nvidija“ odlukom američkog departmana za trgovinu ne sme da prodaje svoje najmoćnije čipove kineskim kompanijama, čime se štiti američki nacionalni interes. Ipak, to ostavlja prostor za zdravu i konstruktivnu saradnju u drugim poljima, poput proizvodnje električnih vozila, na obostranu korist.
Sektor e-mobilnosti, čiji najveći deo čine električni automobili, prema svim prognozama će u narednoj deceniji doživeti veliki rast. Naime, izuzetno kompleksan lanac snabdevanja električnih vozila u potpunosti počiva na sirovinama koje se koriste za izradu EV baterija, a mnoge od njih je nemoguće naći van Kine, makar u količinama neophodnim za održivu, dugotrajnu industrijsku proizvodnju. I SAD i EU rade na tome da diverzifikuju svoje izvore strateških sirovina, ali to je dugačak i skup proces i nijedan proizvođač električnih vozila neće moći da zaobiđe saradnju s Kinom u bliskoj budućnosti.
Ipak, kao što Zapad u polju e-mobilnosti zavisi od kineskih sirovina, tako i kineski proizvođači električnih vozila zavise od američke tehnologije, što i ilustruje saradnja „Nvidije“ i kineskih kompanija. S druge strane, Srbija ima pristup određenim kritičkim sirovinama na svojoj teritoriji, poput litijuma i bakra, ali i rastući tehnološki sektor, što je stavlja u pogodnu situaciju da napravi sopstveni lanac proizvodnje EV baterija, koji bi otvorio i put ka proizvodnji električnih automobila, ali i jačoj političkoj poziciji Srbije. Srbija je dosad dosta radila s Kinom u rudarskoj industriji, ali bi diverzifikacijom rudarske industrije na svojoj teritoriji kroz projekat „Jadar“ uspela da balansira jer bi postala deo zapadnih lanaca snabdevanja.
Logika je jednostavna: ukoliko srpski e-mobiliti sektor uspe da privuče najveće kineske i zapadne investitore, stabilnost i prosperitet Srbije će zbog globalnog značaja ovog lanca snabdevanja biti u zajedničkom interesu SAD, Kine i EU.
Kada je u pitanju progres u znanju o tehnologijama na kojima počivaju električna vozila, SAD je neupitni broj jedan i Srbija zato treba da potencira saradnju sa SAD u nauci i obrazovanju. Tako će najbolji srpski naučnici i inženjeri steći kapacitet za inovacije koje će srpski sektor e-mobilnosti učiniti konkurentnijim na globalnom tržištu.
Kina je trenutno svetski lider u proizvodnji pristupačnih električnih vozila, iako nema najnapredniju tehnologiju kao Amerikanci. Srbija može da privlači kineske proizvođače automobila i baterija, dok zbog slabih ekoloških standarda kineske kompanije treba izbegavati u rudarstvu, od kojeg i kreće lanac proizvodnje električnih vozila. Tu su mnogo bolji partner SAD, na prvom mestu upravo zbog toga što su standardi zaštite životne sredine bitan deo poslovanja američkih rudarskih kompanija.
Srpsko tržište e-mobilnosti treba da bude privlačna destinacija i za partnere sa Zapada i sa Istoka, gde postoji živa interakcija između svih aktera, jer Srbija tako može da predstavlja pouzdan izbor za konstruktivno i plodotvorno partnerstvo.
"VIDE DA SRBIJA NAPREDUJE BRŽE OD NJIH" Predsednik Vučić o napadima iz Zagreba: "Srećan sam što mi nemamo tu vrstu frustracije i kompleksa kako oni imaju prema"