Izrael je kao država zasnovan na principu da je jevrejska i za jevrejski narod

TEL AVIV - U Izraelu žive mnoge nacionalanosti i etničke grupe,uključujući Jevreje, Arape, Druze i druge, ali na toj listi nema onoga što bi se moglo očekivati, Izraelaca.

Stanovnici Izraela ne mogu da se registruju kao Izraelci, jer bi to moglo imati posledice po jevrejski karakter zemlje, stoji u dokumentima izraelskog Vrhovnog suda do kojih je došao Asošiejted pres.

Takva odluka je zapravo odgovor na zahtev 21 Izraelca, od kojih su većina zvanično registrovani kao Jevreji, da sud odluči da li oni mogu da se registruju kao Izraelci. Ta grupa ljudi tvrdi da će bez sekularnog jevrejskog indentiteta, izraelska politika favorizovati Jevreje i diskriminisati manjine.

U presudi na 26 strana sud je objasnio da bi to imalo teške posledice na državu Izrael i moglo bi da predstavlja opasnost za princip na kome je osnovana ta država, da bude jevrejska, za jevrejski narod.

Ova odluka tiče se ključne debate u Izraelu koji sebe smatra jevrejskom i demokratskom državom, a bori se da to uravnoteži. Cinjenica je da zemlja nije zvanično priznala izraelsku nacionalnost.

Zemlja osnovana nakon završetka britanskog mandata nad Palestinom 1948. bila je u početku naseljena jevrejskim imigrantima i malim brojem tamo rođenih Jevreja, kao i većom arapskom zajednicom. Oni su Jevreji i Arapi, ali jevrejska većina pravi razliku između onih Jevreja koji su došli iz istočne Evrope i onih koji potiču iz arapskih zemalja. Te zajednice su dalje podeljene u zavisnosti iz koje su zemlje, pa čak i kog su sela njihovi preci, navodi AP.

Dvadeset odsto pripadnika arapske manjine ima takođe izraelsko državljanstvo, ali se oni identifikuju ili kao hrišćani ili kao muslimani. Izrael je takođe dom za druge manjne.

U registru stanovništva se navodi religija i nacionalnost ili etnička pripadnost, među drugim detaljima. Svaki Jevrejin, bez obzira odakle je došao je registrovan kao Jevrejin. Arapi su označeni kao takvi i druge manjine, poput Druza, prema svojoj etničkoj pripadnosti.

Judaizam ima centralnu ulogu u zemlji, verski praznici su takođe nacionalni i verske vlasti nadgledaju mnoge ceremonije poput venčanja i sahrana. Međutim, od osnivanja Izraela stvorena je ipak posebna izraelska nacionalnost.

I dok oko polovine izraelskog jevrejskog stanovništva definiše sebe pre svega kao Jevrejina, 41 procenata Izraelca se indentifikuje kao Izraelci, sudeći po podacima izraelskog Demokratskog instituta.

Pomenuti 21 Izraelac tvrdi da Izrael nije demokratska zemlja jer je jevrejska. Oni navode da je arapska manjina suočena s diskriminacijom jer određene politike favorizuju Jevreje i smatraju da bi izraelska nacionalnost okončala takve predrasude i ujedinila sve izraelske građane.

Jevrejski identitet je antidemokratski, izjavio je jedan od podnosioca peticije, Uzi Orman, koji za sebe kaže da je Izraelac i rukovodi malom organizacijom koja nastoji da izraelska nacionalnost bude zvanično priznata.

S izraelskim identititom možemo biti sigurni u našu demokratiju, sigurni u jednakost svih građana, smatra Orman devedesetogodišnji profesor lingvistike na Tehnionu, izraelskom Institutu za tehnologiju u Haifi.

Izraelski Arapi već dugo upozoravaju da su, uprkos svom državljanstvu, žrtve diskriminacije jer njihove zajednice dobijaju manje nego jevrejski gradovi. Iako su neki Arapi nastojali poslednjih godina da uđu u glavne izraelske tokove, oni su u proseku siromašniji.

Sudska odluka usredsređena je uglavnom na to da zvanično priznatI izraelski identitet može da predstavlja pretnju po osnivačke ideale Izraela i prouzrokuje nejedinstvenost. Sud kaže da ne baca senku na postojanje izraelske nacije.

Anita Šapira, profesor jevrejske istorije s Univerziteta Tel Aviv kaže da judaizam i jevrejski nacionalizam idu ruku pod ruku i da će ako nacionalizam preraste u izraelski i jevrejska suština biti izgubljena.Ona takođe kaže da bi to udaljilo Jevreje iz drugih zemalja, čija je veza s Izraelom preko religije. Pokušaj da se tvrdi da postoji jevrejska nacionalnost u državi Izrael, koji je odvojen od jevrejske relegije, je nešto vrlo revolucionarno, rekla je ona.

Orman je apelovao na izraelskog ministra unutrašnih poslova 2.000. godine i stvar izneo pred sudom tri godine kasnije u propalom pokušaju da se identifikuje kao Izraelac. On je najavio da će nastaviti svoju kampanju.

Pokojni izraelski autor Joram Kaniuk ubedio je sud pre dve godine da ga registruje kao stanovnika bez religije, ali je ostao Jevrejin. Sekularisti su tu promenu smatrali udarom.