NATO zato sada gradi novo spektakularno sedište u Briselu. Projekt vredan milijardu evra izazvao je gomilu kritika zbog rasipanja novca

BRISEL - Sadašnje sedište NATO zamišljeno je kao privremeno i konstruisano je da traje svega 10 godina.

Savez već godinama radi u nemogućim uslovima, oko zgrade su kontejneri u kojima su smeštene kancelarije nekih odeljenja pa čak i misija članica, čiji je broj od useljenja 1967. narastao sa 15 na 28.

Električne instalacije su prastare a temelji su puni mačaka lutalica i zečeva koji se sklanjaju u rupe pod zgradom, kažu službenici.

NATO zato sada gradi novo spektakularno sedište u Briselu. Projekt vredan milijardu evra izazvao je gomilu kritika zbog rasipanja novca u vreme kad sve članice moraju da pribegavaju merama rigorozne štednje.

Ogromna struktura od stakla i čelika podiže se na periferiji grada, tačno preko puta starog sedišta, gde se savez privremeno uselio još 1967. To su sedište, kažu u NATO, operativne potrebe saveza odavno nadrasle i novo je jednostavno nužnost. Izgrađeno je već 80 odsto nove zgrade, koja se sastoji od osam krila spojenih velikim središnjim prostorom sa impozantnim ulazom visokim 32 metra.

U sedištu će raditi više od 4.000 službenika NATO agencija i diplomata iz 28 zemalja članica i 22 partnerske zemlje. Useliće se 2016.

Članice dele troškove izgradnje novog sedišta. Šefovi saveza su izgradnju odobrili još 1999. mnogo pre finansijske krize ali se tajming izgradnje poklopio sa teškim vremenima. Kako je reč o sedištu vojnog saveza, svo staklo na zgradi mora da bude neprobojno a naručena količina je dovoljna da prekrije čak 10 fudbalskih stadiona. Najviše pitanja o troškovima gradnje postavljaju britanski parlamentarci.

Ali glavni sekretarijat tajništvo NATO tvrdi da je zgrada sve samo ne ekstravagantna.

“To je funkcionalna zgrada koja će nam omogućiti da pokažemo svetu da je NATO spreman za izazove 21. veka” rekao je Metju Klimov, zamenik pomoćnika glavnoga sekretara NATO.

Novo sedište biće opremljeno naprednim komunikacijskim i sigurnosnim sistemima a gradi se blizu starog nemačkog aerodroma iz Drugoga svetskog rata pa je iskopavanje i deaktiviranje zaostalih bombi usporilo početak gradnje.