Škola za pilote traje od 29 do 33 meseca, obrazovanje košta od 60.000 do 80.000 evra, a 60 odsto vremena u mesecu nalaze se u "letenju", a samo trećinu vremena kod kuće

BERLIN - Da li su nemački poloti pohlepni, pitanje je koje se postavlja drugog dana najvećeg do sada štrajka pilota nemačke aviokompanije "Lufthansa", koji je blokirao avio-saobraćaj i naišao na bes putnika, kritike političara i nerazumevanje onih, koji obavljaju slično teške poslove za manje para.

Premda je štrajk, u kome učestvuje devet od deset pilota najširih razmera do sada, u Nemačkoj nema haosa, ističu i mediji i štrajkači, a predsedavajući "Lufthanze" Krištof Franc je već pokazao spremnost za komprimis. "Nadam se da ćemo uskoro sesti za pregovarački sto i tamo naći za obe strane prihvatljive kompromise", rekao je Franc tabliodu "Bild" danas i naglasio da bi oni želeli da se, zarad svojih putnika i kompanije, što pre dogovore.

On je priznao da je štrajk pogodio i pogađa i firmu i putnike veoma teško i da će finansijske štete po kompaniju biti u milionskim iznosima i, istovremeno, upozorio da oni nisu jedini koji mogu da lete i da postoje alternativa, "pa bi zato učesnicima moralo biti jasno šta se "stavlja na kocku". Mediji ističu da škola za pilote traje od 29 do 33 meseca i da obrazovanje košta od 60.000 do 80.000 evra, da su piloti oko 30 odsto povišica dobili u 2001. godini, posle, takođe, više štrajkova i da se piloti 60 odsto vremena u mesecu nalaze u "letenju", a samo trećinu vremena kod kuće.Za pilote se, takođe, kaže da mesečno ne smeju više da lete od 80 sati i da oni lete na 235 destinacija u 78 zemalja, a koliko zarađuju nemački piloti-pitanje je oko koga se sada "lome koplja", jer oni traže, između ostalog, povišicu od 10 odsto.

Statistika pokazuje da jedan pilot "Lufthanze", koji je u toku svoje karijere sve uspehe "požnjeo" može da zaradi oko 260.000 godišnje, zajedno sa dodacima, a jedan kapetan oko 150.000. Šta je to što je pilote "Lufthanze" koji, kako statistika, kaže spadaju sami vrh dobro plaćenih zanimanja u Nemačkoj, nateralo da pred Uskršnji raspust započnu najveći štrajk u istoriji te kompanije i time izazovu bes putnika i ljutnju političara, možda najbolje govori rečenica jednog od njih, koji kaže da štrajkuje, jer u starosti želi da bude finansijski osiguran.

"Štrajkujem, pošto želim da pred odlazak u penziju budem finansijski dobro osiguran", rekao je danas tridesetčetvorogodišnji Markus Val, koji je već 11 godina pilot i koji 80 sati mesečno leti na Boingu 777 na relacijama za Njujork i Singapur. Naglašavajući da on zarađuje nešto preko 100.000 evra godišnje, Val kaže da bi "Lufthanza", umesto što novac razdeljuje akcionarima, trebalo da se pobrine za svoje radnike.

Tokom ovog trodnevnog štrajka u kome učestvuje devet od deset pilota, biće otkazano oko 3.800 letova, čime je pogođeno blizu pola miliona putnika.Sindikat, koji zastupa prava 5.400 pilota, organizovao je štrajk zbog neispunjavanja zahteva da se zadrže postojeća pravila u vezi sa njihovim penzionisanjem.

Tarifni pregovori neuspešno traju već dve godine, a situacija se dodatno iskomplikovala kada je "Lufthanza" otkazala svoje obaveze za takozvane prelazne penzije za pilote i letačko osoblje, kako bi oni prevremeno imali mogućnost da napuste profesiju.Iz sindikata pilota brane štrajk, kao sredstvo u borbi za bolje zarade i uslove rada i kažu da je njihov zahtev za 10 odsto povišice "potpuno u okviru uobičajenih zahteva" i da su piloti u proteklih deset godina ubedljivo lošije prolazili nego drugi zaposeni-zemaljsko i osoblje u kabinama.

Ovaj štrajk pogodio je i "Lufthanzinu" niskotarifnu kompaniju "Džerman vings".Prvi dan štrajka juče je mirno protekao, a mediji u svojim izveštajima navode da je na najfrekventnijem aerodromu u Frankfurtu, kao i u Minhenu, situacija mirna i da se ne očekuje haos, pošto su, kako kažu iz "Lufthanze", putnici pravovremeno informisani.Na nemačkim aerodromima su u zoni tranzita postavljeni poljski kreveti, mediji javljaju da bi one putnike, koji nemaju šengensku vizu, štrajk mogao posebno da pogodi, jer oni nemaju mogućnost da koriste usluge nemačke železnice, koja se u dane štrajka stavila na raspolaganje i putnicima i aviokompaniji.

Štrajk sutra završava, a tarifni pregovori - tek po okončanju štrajka, kažu iz sindikata.