Neimenovani pilot američke ratne avijacije testirao je F-35 protiv novije verzije starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima

VAŠINGTON - Najmoderniji borbeni avion na svetu, američki lovac-bombarder F-35 lajtning II (munja), doživeo je totalni fijasko na nedavnim manevrima, na kojima se sukobio sa lovcem kojeg bi trebao da zameni - F-16 falkonom (soko).

F-35, kojeg proizvodi Lokid Martin, zamišljen je kao svevremenski višenamenski borbeni avion, namenjen za napade na kopnu, vazdušnu odbranu i nadgledanje. Pentagon planira novim avionom da zameni više serija ostarelih aviona, među njima višenamenske lovce F-16, protitenkovske avione A-10 tanderbolt, mornaričke višenamenske lovce F/A-18 hornet (stršljen) i taktičke mornaričke avione AV-8B herijer, koji mogu da sleću vertikalno.
f35-protiv-f16.jpg
U.S. Air Force 

Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara

Planira se proizvodnja tri varijante aviona - F-35A namenjen vojnoj avijaciji, F-35B namenjen marincima, koji bi mogao da sleće vertikalno, te F-35C namijenjen mornaričkim jedinicama, prilagođen za uzletanje s nosača aviona. Do sada se celi program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta avioni F-35 još uvek nisu spremni za vojne operacije. Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara, a do kraja 2014. godine proizvedeno ih je samo 115!
f35-rojters.jpg
Reuters 



Do sada je u proizvodnju i razvoj utrošeno oko 400 milijardi dolara, a ukupna cena održavanja i korišćenja procenjuje se na više od bilion dolara - preko 1000 milijardi. Kada je započeo razvoj F-35, Lokid Martin je tvrdio da će avion biti četiri puta učinkovitiji od prethodnika u vazdušnoj borbi, osam puta učinkovitiji u napadima na tlo, i tri puta učinkovitiji u nadgledanju i suzbijanju neprijateljske protivvazdušne obrane. S vremenom, predviđanja su se smanjila do tvrdnje da će biti 'barem' jednako biti sposoban za manevre kao i F-16. Sada su se i ta predviđanja pokazala potpuno netačnim u praksi.
f35-protiv-f16.jpg
U.S. Air Force 


Neimenovani pilot američke ratne avijacije testirao je F-35 protiv novije verzije starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima.

Totalna katastrofa

F-35 imao je osetnu slabost na planu energije, napisao je pilot u izveštaju na pet stranica koji je procurio u medije.- Izvodili smo tradicionalne osnovne lovačke manevre u ofenzivnim, defanzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.
F-35 leteo je "čist", bez projektila na krilima, dok je F-16 leteo uz hendikep - dva velika rezervoara za gorivo ispod svakog krila, što je znatno umanjilo njegove sposobnosti. No, ta prednost u bliskoj borbi nije značila ništa.

F-35 bio je previše trom da bi pouzdano mogao poraziti F-16, čak i s teškim rezervoarima.
- Nedovoljna brzina podizanja - energetski deficit spram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.
f22-raptor.jpg
Rojters 

Pilot modernijeg aviona pokušao je da "pogodi" stariji sa svojim topom, ali manji F-16 prelako se izmicao.
- Umesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako da tempira svoje izmicanje pre nego što bih stigao da ga naciljam, stoji u izveštaju.
Kada je F-16 proganjao F-35, pilot najskupljeg aviona na svetu nije mogao da pobegne topovima, opet zbog presporog podizanja.
- Ako letite u F-35, nema smisla upuštiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Nema nikakvih razloga za borbu u takvom scenariju.

Tu nije bio kraj problemima

Međutim, tu nije bio kraj problemima. Pilot je otkrio da, zbog prevelike kacige, ne može da pomera ni glavu unutar skučenog kokpita.
- Kaciga je bila prevelika da bih mogao da vidim iza aviona, napisao je. F-16 mu se nekoliko prišunjao s leđa!
Najgore od svega je to što se radilo o F-35A varijanti, koja bi trebala biti najagilnija i da ima najbolju manevrabilnost, za razliku od 'B' modela s turbinom za vertikalno sletanje u sredini, i 'C' modela s većim krilima za lakše poletanje s brodova.



U bliskoj borbi između lovačkih aviona, premoć određuju zakoni fizike. Avion koji ima veću energiju - veći zbroj visine i brzine - uvek će biti u prednosti. Prema izveštaju probnog pilota, F-35 gubio je energiju brže od F-16, a dobijao je sporije, uvek se borio s nedostatkom. Pilot, koji je imao ekstenzivno iskustvo i na F-15 avionima proizvedenim u 80-im godinama, odgovorno tvrdi kako je i taj avion'značajno superioran' novoj uzdanici američke vojske.


Nakon odustajanja od daljeg razvoja presretača F-22, čiji su razvoj obeležili brojni padovi i smrti probnih pilota, Pentagon je budućnost američke avijacije odlučila da stavi na kocku sa samo jednim avionom - F-35. Na papiru, radilo se o idealnom kompromisu koji je trebao da snizi cenu proizvodnje i zadovolji finansijske odbore kongresa, ali u praksi, radi se o avionu koji je zamišljen za ispunjavanje previše uloga koje međusobno nisu kompatibilne.

Više ga se boje piloti nego islamisti

Kako bi se snizili troškovi, sve tri verzije aviona imaju većinu zajedničkih delova i gotovo identičan trup, ali taj oblik zadebljanog trupa odabran je kako bi se ispunile želje marinaca za avionom s turbinom za vertikalno slijetanje. Takav dizajn čini avion težim, manje aerodinamičnim, i prisiljava dizajnere na brojne druge kompromise, poput ugradnje samo jedne mlaznice na zadnjem delu aviona, umesto dve koju ima većina suparničkih dizajna.
isis.jpg
Profimedia 

Kinezi napravili superiornu kopiju

F-35 jedini je avion koji će SAD proizvoditi u narednih 20 godina, i prodavati svim svojim saveznicima, a već sad postoje ozbiljne brige da se u vazdušnoj borbi ne može nositi s novom generacijom ruskih i kineskih lovaca. Kineski J-31 očita je kopija F-35, čiji su nacrti ukradeni u hakerskim napadima čak dvaput od 2007. godine do danas. Ipak, J-31 uklonio je najgori element dizajna F-35 - njegovu centralnu turbinu. Zahvaljujući tome, kineski inžinjeri su napravili lakši, čvršći i agilniji avion, s dve zadnje mlaznice i centralnim skladištem za projektile, koji zbog turbine ne staju u F-35. Na kineskoj kopiji čak su osigurali i bolju zadnju vidljivost.


U simuliranim ratnim igrama think-tanka američkih vojnih stručnjaka, održanim 2008. godine, neučinkoviti američki avioni F-35 i F-22 nisu pružili gotovo nikakav otpor kineskoj avijaciji u fiktivnoj vojnoj akciji aneksije Tajvana, što pruža zabrinjavajuću sliku budućnosti u kojoj ruska i kineska vojska mogu diktirati svetsku politiku.
http://www.youtube.com/watch?v=FAFnhIIK7s4