TOTALNI FIJASKO NAJSKUPLJEG LOVCA NA SVETU Test-pilot F-35: Ovo je strašno, nema smisla pokušavati
F-35, kojeg proizvodi Lokid Martin, zamišljen je kao svevremenski višenamenski borbeni avion, namenjen za napade na kopnu, vazdušnu odbranu i nadgledanje. Pentagon planira novim avionom da zameni više serija ostarelih aviona, među njima višenamenske lovce F-16, protitenkovske avione A-10 tanderbolt, mornaričke višenamenske lovce F/A-18 hornet (stršljen) i taktičke mornaričke avione AV-8B herijer, koji mogu da sleću vertikalno.
Planira se proizvodnja tri varijante aviona - F-35A namenjen vojnoj avijaciji, F-35B namenjen marincima, koji bi mogao da sleće vertikalno, te F-35C namijenjen mornaričkim jedinicama, prilagođen za uzletanje s nosača aviona. Do sada se celi program proizvodnje sukobio s mnogim problemima i devet godina nakon prvog leta avioni F-35 još uvek nisu spremni za vojne operacije. Cena jednog aviona skočila je s 51 na 134 miliona dolara, a do kraja 2014. godine proizvedeno ih je samo 115!
Do sada je u proizvodnju i razvoj utrošeno oko 400 milijardi dolara, a ukupna cena održavanja i korišćenja procenjuje se na više od bilion dolara - preko 1000 milijardi. Kada je započeo razvoj F-35, Lokid Martin je tvrdio da će avion biti četiri puta učinkovitiji od prethodnika u vazdušnoj borbi, osam puta učinkovitiji u napadima na tlo, i tri puta učinkovitiji u nadgledanju i suzbijanju neprijateljske protivvazdušne obrane. S vremenom, predviđanja su se smanjila do tvrdnje da će biti 'barem' jednako biti sposoban za manevre kao i F-16. Sada su se i ta predviđanja pokazala potpuno netačnim u praksi.
Neimenovani pilot američke ratne avijacije testirao je F-35 protiv novije verzije starog F-16, aviona koji je razvijen krajem 70-ih godina prošlog veka, i zaključio kako je u bliskoj borbi F-16 nadmoćan po skoro svim kriterijumima.
Totalna katastrofa
F-35 imao je osetnu slabost na planu energije, napisao je pilot u izveštaju na pet stranica koji je procurio u medije.- Izvodili smo tradicionalne osnovne lovačke manevre u ofenzivnim, defanzivnim i neutralnim postavkama, na visinama od 10.000 do 30.000 stopa, objasnio je pilot.
F-35 leteo je "čist", bez projektila na krilima, dok je F-16 leteo uz hendikep - dva velika rezervoara za gorivo ispod svakog krila, što je znatno umanjilo njegove sposobnosti. No, ta prednost u bliskoj borbi nije značila ništa.
- Nedovoljna brzina podizanja - energetski deficit spram suparničkog aviona bi samo rastao s vremenom. Letačke karakteristike nisu bile ni intuitivne ni povoljne, napisao je pilot.
Pilot modernijeg aviona pokušao je da "pogodi" stariji sa svojim topom, ali manji F-16 prelako se izmicao.
- Umesto da ga uhvatim nespremnog naglim podizanjem prema gore, nos se presporo dizao, i mogao je lako da tempira svoje izmicanje pre nego što bih stigao da ga naciljam, stoji u izveštaju.
Kada je F-16 proganjao F-35, pilot najskupljeg aviona na svetu nije mogao da pobegne topovima, opet zbog presporog podizanja.
- Ako letite u F-35, nema smisla upuštiti se u borbu okretanja s drugim lovcem. Nema nikakvih razloga za borbu u takvom scenariju.
Tu nije bio kraj problemima
- Kaciga je bila prevelika da bih mogao da vidim iza aviona, napisao je. F-16 mu se nekoliko prišunjao s leđa!
Najgore od svega je to što se radilo o F-35A varijanti, koja bi trebala biti najagilnija i da ima najbolju manevrabilnost, za razliku od 'B' modela s turbinom za vertikalno sletanje u sredini, i 'C' modela s većim krilima za lakše poletanje s brodova.
U bliskoj borbi između lovačkih aviona, premoć određuju zakoni fizike. Avion koji ima veću energiju - veći zbroj visine i brzine - uvek će biti u prednosti. Prema izveštaju probnog pilota, F-35 gubio je energiju brže od F-16, a dobijao je sporije, uvek se borio s nedostatkom. Pilot, koji je imao ekstenzivno iskustvo i na F-15 avionima proizvedenim u 80-im godinama, odgovorno tvrdi kako je i taj avion'značajno superioran' novoj uzdanici američke vojske.
Nakon odustajanja od daljeg razvoja presretača F-22, čiji su razvoj obeležili brojni padovi i smrti probnih pilota, Pentagon je budućnost američke avijacije odlučila da stavi na kocku sa samo jednim avionom - F-35. Na papiru, radilo se o idealnom kompromisu koji je trebao da snizi cenu proizvodnje i zadovolji finansijske odbore kongresa, ali u praksi, radi se o avionu koji je zamišljen za ispunjavanje previše uloga koje međusobno nisu kompatibilne.
Više ga se boje piloti nego islamisti
Kinezi napravili superiornu kopiju
U simuliranim ratnim igrama think-tanka američkih vojnih stručnjaka, održanim 2008. godine, neučinkoviti američki avioni F-35 i F-22 nisu pružili gotovo nikakav otpor kineskoj avijaciji u fiktivnoj vojnoj akciji aneksije Tajvana, što pruža zabrinjavajuću sliku budućnosti u kojoj ruska i kineska vojska mogu diktirati svetsku politiku.
PONOSAN SAM NA SRBIJU KOJU NIKO NE MOŽE DA ZAUSTAVI: Vučić se oglasio iz Zemun Polja - Dve firme htele da odustanu od radova zbog hajke, ali sam ih vratio!