Evropska komisija je odlučna da brani šengenska pravila, ali raste pritisak članica koje strahuju za sigurnost građana

Sprečeni pokolj u brzom vozu Talis iz Pariza prema Briselu i Amsterdamu, gde je nekolicina putnika uspela da savlada i razoruža teško naoružanog 25-godišnjeg Marokanca, više nego ikada je doveo je u opasnost opstanak načela slobode kretanja unutar tzv. šengenske zone. Upravo u vreme kada je francuski predsednik odlikovao dvojicu Amerikanaca i jednog Britanca najvišim francuskim odlikovanjem za hrabrost kojom su spasili mnoge živote, u Briselu se rasplamsala rasprava o suspenziji Šengena ili o uvođenju jačih kontrola, ili na granicama pri ulasku u vozove.

Čak i belgijski premijer Šarl Mišel, koji je do sada bio jedan od najžešćih protivnika bilo kakvog preispitivanja Šengena, sada priznaje da sloboda kretanja, koju koriste i teroristi, utiče na porast opasnosti od terorizma.

Kazani je, prema pisanju belgijskih medija, zadnju godinu proveo u Belgiji, a upravo je u Briselu nabavio kalašnjikov i ukrcao se na voz.

zidovi-granica-zastita-svet.jpg
Profimedia 

Iz Evropske su komisije juče poručili da su “sloboda kretanja i Šengen nepovratni i da se o njima ne može pregovarati”.

Granica na 30 dana

Među merama je, kažu u Komisiji, i mogućnost privremene suspenzije Šengena i uvođenje graničnih kontrola putnika najduže 30 dana, ako se dokaže da jedna država za to ima razloga, ili uvođenje jačih kontrola identiteta putnika, ali pod uslovom da to ne bude isto kao granična kontrola.

Nakon što su zapadne države, uključujući i one iz Evropske unije, uspele da pojačaju sigurnosne mere u vazdušnim lukama i avionima, sada je prevoz železnicom postao teroristima cilj i ranjiva mreža za sigurnost putnika. Terorizam i imigraciju građani EU, prema anketama, sada identifikuju kao najveći problem, daleko veći od ekonomskih problema i nezaposlenosti.

Glavni cilj željeznica

Petnje terorista i svađe između država članica o zbrinjavanju migranata ozbiljno su doveli u pitanje opstanak režima slobodnog kretanja unutar EU. Evropska komisija će na jesen predložiti mere za veću sigurnost u železničkom prometu, za šta članice donedavno nisu bile previše zainteresovane. Ali, u Komisiji ističu da neće dopustiti bilo kakve ideje o suspenziji Šengena.

Ipak, ako se među državama članicama poveća potpora toj ideji, Komisija neće moći da spreči povratak kontrole na granicama unutar EU.