Cena skandala za kompaniju će biti velika, a vrlo je realno i da će prestati da postoji, tvrdi Džon Dingel, bivši kongresmen

BERLIN - Nemački tužioci pokrenuli su istragu protiv Martina Vinterkorna, bivšeg generalnog direktora „Folksvagena“, zbog lažiranja podataka o emisiji štetnih gasova, a krivične prijave protiv kompanije najavljuje i Ministarstvo pravde SAD.

Ukoliko se nemačkom auto-gigantu bude sudilo zbog počinjenog krivičnog dela, moguće je da će firma bankrotirati, tvrde stručnjaci.
- Izveštaj o skandalu s „Folksvagenom“ zvuči kao neka paranoična antikorporativna fantazija sve do dela u kojem kompanija ne prizna da je u čak 11 miliona vozila stavila softver koji daje lažne podatke tokom testiranja emisije štetnih gasova. Zbog toga je važno pokrenuti krivični postupak protiv njih i poslati jasnu poruku: ako ste velika auto-kompanija i ne poštujete propise, morate da odgovarate za štetu koju ste počinili - tvrdi Mark Klajman, stručnjak za krivično pravo s Njujorškog univerziteta.

Rupa u zakonu

On dodaje da je sa aspekta same kompanije svejedno da li će protiv nje biti podneta prekršajna ili krivična prijava.
- Ono na šta možete naterati neku kompaniju jeste to da vam da novac. Međutim, iz moralnih razloga vrlo je važno da se ono što su učinili smatra zločinom, a ne prekršajem. Čelnici „Folksvagena“ bili su svesni šta rade, a laganje saveznih vlasti je krivično delo, dok je na nivou država moguće optužiti ih čak i za ubistvo bez predumišljaja - tvrdi Klajman.

Uprkos najavama Ministarstva pravde, američki zvaničnici nijednom nisu pokrenuli krivične tužbe zbog sličnih prevara, i to zbog rupe u zakonu koju je napravio Akt o čistom vazduhu iz 1970.
- Akt je oslobodio automobilsku industriju krivičnih prijava jer je lakše naterati ih da plate odštetu u građanskim tužbama. To je brže i lakše. I bez obzira na to da li se protiv „Folksvagena“ pokrene krivični ili prekršajni postupak, moraće da izdvoje milijarde dolara za odštetu. Cena skandala za „Folksvagen“ biće neverovatna. Mogućnost da će kompanija bankrotirati i prestati da postoji vrlo je realna - rekao je Džon Dingel, bivši američki kongresmen, lobista auto-kompanija i jedan od ljudi koji su doneli taj akt, za Vol strit džornal.

Ukidanje smena

Novi generalni direktor kompanije Matijas Miler izjavio je da su napravili plan da zamene softver u svim vozilima, ali nikome nije jasno koliko bi vremena bilo potrebno za taj proces i kolika mu je cena.

Koliko su problemi izvesni najbolje ilustruje to što je „Folksvagenova“ fabrika motora juče saopštila da ukida jednu smenu, dok je odeljenje te kompanije za finansijske usluge privremeno zamrzlo novo zapošljavanje.

Formula 1
PROPAO I DOGOVOR S RED BULOM

Vođa tima Red bul u Formuli jedan Kristijan Horner izjavio je da je posle skandala sa emisijom gasova otpao dogovor tog tima o saradnji s nemačkom kompanijom.

Poslednjih godina se često pominjao ulazak „Folksvagena“ u Formulu 1 kao dobavljača motora s nekim od brendova poput „audija“, „poršea“ ili „bugatija“