Da ste direktor vazduhoplovne kompanije i da dobijete negativan izveštaj oko svog najnovijeg i vrlo skupog aviona, koji je u fazi razvoja bio dugi niz godina, šta biste rekli svojim menadžerima za proizvodnju i inženjering?

Reč je o izveštaju američkog ministarstva obrane o borbenom avionu F-35, a njegovi najvažniji zaključci se mogu svesti na sledeće:

- ključna testiranja se stalno odlažu

- upravljačke kontrole utiču na okretnost aviona

- ozbiljni sigurnosni problemi su i dalje prisutni

- avion ima značajne probleme sa logističkim softverom

- odlaganje testiranja sajber sigurnosti ga ostavlja ranjivim

- problemi sa održavanjem drže taj avion prizemljenim

- neuspeh postrojenja za simulacije dovodi u pitanje program za testiranja

U najmanju ruku, određeni ljudi na projektu dobili bi otkaz zbog nesposobnosti, a izvođače projekta bi se pozvalo na odgovornost. Pogotovo kad je reč o vojnom avionu F-35, čiji projekt teži bilion dolara i koji se nalazi u fazi testiranja leta već punih 10 godina, prenosi Business Insider.

Cena svakog pojedinog F-35 iznosi oko 100 miliona dolara, a toliko novca je vezano za taj projekt da je prozvan "prevelikim za odstrel".

F-35 je redizajniran 2004. godine jer je bio pretežak. Lokhed Martin je tada stavio avion "na dijetu" i skinuo mu oko 1,3 tone, a sve to koštalo je 6,2 milijarde dolara. Godine 2010. Pentagon je priznao da je projekat F-35 prebacio izvorne procene troškova za više od 50 odsto.

Odlaganja su posebno skupa obzirom da se narudžbine iz više zemalja ne mogu sprovesti, jer avion nije spreman za borbeno delovanje.Sad jedna nezavisna i u SAD-u vrlo poštovana organizacija za nadzor, koja se zove Project on Government Oversight (Pogo), ističe da F-35 neće biti spreman za borbeno delovanje do 2022. godine. Njihov zaključak, baziran je na izveštaju američkog ministarstva obrane, koje je u tom borbenom avionu pete generacije pronašlo brojne ozbiljne probleme.

Pogo veruje da je objava iz 2015. godine da je F-35B verzija aviona za američke marince borbeno spremna, bila preuranjena. Ipak, taj avion je od jula 2015., kad je proglašen spremnim za borbu, imao brojne prilike za dokazivanje na terenu u Siriji i Iraku, ali to nije bio slučaj. Službena testiranja ipak su pokazala da ta varijanta aviona nije spremna za aktivno delovanje.

Neki analitičari veruju da je Pentagon hteo da kupi stotine tih aviona pre kraja testiranja.Iz Lokheda se brane time da je avion još uvek u razvojnoj fazi, ali u tome i leži problem. F-35 je trebalo da bude u borbenoj upotrebi još 2012. godine, ali on i dalje američke poreske obeznike košta milijarde dolara za razvoj, a toj razvojnoj fazi, jednostavno se ne vidi kraj na horizontu.

(Dnevnik.hr)