BORBA ZA DUŠU EVROPE: Hrišćanstvo, sekularizam ili islam, ko će pobediti?
Istaknuti američki analitičar Džordž Fridman svojoj kolumni za portal "Geopolitička budućnost" komentariše odnos između izbegličke krize i vekovnog sukoba hrišćanske Evrope i islama, i naglašava nesposobnost vladajućeg evropskog sekularizma da se sa islamom bori na idejnom planu
Evropa u isto vreme doživljava priliv muslimanskih izbeglica i terorističke napade islamista. Na neki način, ovo je veoma stara priča. Muslimani su u 8. veku izvršili invaziju na Evropu, osvojili Španiju i prodrli do srca Francuske. Takođe su napali Evropu i sa jugoistoka, i do 17. veka prodrli sve do Beča. Evropljani su napali muslimanske zemlje tokom krstaških ratova u 12. i 13. veku, i ponovo izvršili velika osvajanja u 19. i 20. veku, koja su bila praćena manjim sukobima i kretanjem stanovništva. Dakle, u tom smislu, ovaj sukob se vodi već više od hiljadu godina, sa stalnom napetošću i povremenim velikim događajima.
Ovo je takođe bio sukob između dve religije, koje obe svoje temelje vide u jevrejskom Starom zavetu, proširenom novim ali kontradiktornim otkrovenjima. Obe vere imaju mnogo sledbenika, i prilično definisane, ogromne teritorije. U borbi između hrišćana i muslimana, i jedni i drugi su nekad gubili, a nekad pobeđivali, ali niko nije bio u stanju da odnese odlučnu pobedu.
Evropa je prihvatila principe francuskog prosvetiteljstva, koji podrazumevaju da je religija potpuno privatna stvar, da ne bi trebala da bude deo javnog života, i da se niko ko učestvuje u javnom životu ne sme optuživati zbog svojih verovanja.
Kritika ideje da su islam, migranti i terorizam isto, je ukorenjena u složenom prosvetiteljskom pogledu na javno i privatno, i kolektivnu i individualnu odgovornost.
Naravno, takva neutralnost nije potpuno moguća. Javni život je nemoguć bez nekih zajedničkih moralnih principa. Evropski javni život je ispunjen sa takvim principima, uglavnom izvedenih iz ideja Francuske revolucije, kao što su sloboda, jednakost i bratstvo - pravo građana da žive kako žele, da budu ravnopravno tretirani u skladu sa zakonom i da pripadaju zajednici u kojoj niko neće da bude obespravljen. To su, naravno, složene vrednosti, ali je zanimljivije što one isključuju bilo kakvo pominjanje Boga, i Hrista posebno. Drugim rečima, u neutralnoj javnoj sferi, sve religije su izjednačene i moraju da poštuju neutralnost države.
Na primer, zahtevi protiv prekida trudnoće potiču iz privatnog hrišćanskog verovanja, koje jednostavno ne može da ostane samo privatno. Vernik zahteva političku akciju, koja se međutim u tom lsučaju sudara ne samo sa državnim principom neutralnosti, već i napada čitavu strukturu vrednosnog sistema izvedenog iz prosvetiteljstva.
U izvesnom smislu, prosvetiteljstvo se pokazuje ekstremnije od religije, jer prema tom stavu, sve religije su jednake, ali sve moraju biti van politike, uključujući i hrišćanstvo,iako oje ono bilo sastavni deo javnog života u Evropi.
U tekućoj situaciji, susret između onoga što se može nazvati radikalni sekularizam i islam čini stvari mnogo složenijim. Sa stanovišta sekularizma, između Evrope i muslimana ne postoji ništa nespojivo, sve dok oni prihvataju razliku između javnog i privatnog života, i između njihovih privatnih verovanja i učešća u zajednici. Za muslimane, te razlike su tuđinske i neodržive.
Za sekularistu, privatni domen nije samo domen religije, već i carstvo zadovoljstva. Hedonizam je deo sekularizma. Za muslimane, privatni život je domen lične discipline, daleko od hedonizma, i ta disciplina mora biti primenjena i u javnom životu.
U srcu političkog sekularizma je koncept jednakosti - između vernika i nevernika, između muškaraca i žena, između homoseksualaca i heteroseksualaca, i tako dalje. Sekularizam zabranjuje ili pokušava da zabrani javni govor koji odbacuje ove principe, na osnovu principa "govor mržnje". Najvažnije, sekularisti vide upotrebu sile kao potencijalno prihvatljivo sredstvo za okončanje nepravde, koja je definisana kao kršenje slobode i jednakosti. U tom smislu je sekularizam evangelistički. Ali, takođe postoji i duboka razlika. Tradicionalno hrišćanstvo i islam nemaju untrašnjih dilema u vezi svojih osnovih verskih principa. Sekularizam ima protivrečnosti, jer stalno pokušava da balansira između prava ljudi da budu različiti, i njihove potrebe da marginalizuju one koji ne odobravaju tu različitost.
U borbi protiv složenog neprijatelja, najbolje je imati odmerena i skladna verovanja. Najveći deo evropskih sekularista prezire sve veći antisekularni stav evropske desnice, njenu ksenofobiju i njenu represivnost. Zato sekularisti moraju da pronađu način da se suoče sa islamom, koji sa evropskom desnicom deli ove neprijatne osobine. Ipak, oni ne žele da ispadnu ksenofobični i represivni.
Ne postoji jednostavno rešenje za politički problem u srcu Evrope. Evropa je sekularna. Sekularizam ima mnogo vrlina, ali nije efikasan u definisanju neprijatelja.
Sekularizam još nije savladao svoje protivrečnosti, niti sekularisti mogu da se ubede da priznaju da one postoje.
(Geopolitical futures - priredio M. Đorđević)
"VIDE DA SRBIJA NAPREDUJE BRŽE OD NJIH" Predsednik Vučić o napadima iz Zagreba: "Srećan sam što mi nemamo tu vrstu frustracije i kompleksa kako oni imaju prema"