Mediji širom sveta obožavaju vole da se bave stanjem na FBI listi 10 najtraženijih ljudi na svetu, dok istovremeno malo ko obraća pažnju na ostale top liste FBI. Primera radi - 10 najznačajnijih krađa umetničkih dela.

Dejli best se dohvatio upravo toga i uočio da se na trećem mestu, iza krađe 13 umetnina u Muzeju Gardner i pljačke iračkih kulturnih spomenika nakon rušenja Sadama Huseina s vlasti, nalazi krađa slike "Rođenje Hrista sa Sv. Franjom i Sv. Lovrom" iz Crkve Sv. Lovre u Palermu 1969.

Sliku je 1609. na platnu dimenzija 268x197 cm naslikao barokni umentik Mikelanđelo Merisi da Caravađo, da bi ona čak 360 godina mirno visila iznad oltara, sve dok je 17. oktobra pre 47 godina jedan, ili verovatnije dva provalnika potajno izvadila iz okvira, smotala i odnela.

Od tada, slici se gubi svaki trag. Među glavnim osumnjičenima je neki od sicilijanskih mafijaških klanova, a osim nesumnjive umetničke vrednosti, poseban razlog zašto se italijanske vlasti i danas jako trude da je pronađu je i to da joj se vrednost danas procenjuje na 20 miliona dolara.

Istorija slike počinje već 1592. godine kada je Karavađo, kada je imao samo 21 godinu, došao na glas kao jedan od najvećih slikara u Rimu.

Rodom iz Milana, uspeo je da skupi mnoštvo patrona i zaštitnika koji su ga finansirali, a verovatno mu i štitili leđa u nizu slučajeva kad je trebalo da plati zbog incidenata koji su posledica njegovog burnog života. Bio je izrazito preke naravi.

Jedne noći 1606., dakle kada je imao 33 godine, uspeo je da se se oko najobičnije rasprave o sportu tako žestoko posvađa sa svojim saradnikom da je na njega potegao mač, koji ionako nije smeo da nosi. Probo ga je, prijatelj mu je umro, a on se dao u beg. Tu više nije bilo pomoći. Morao je bežati i tako je 1609. osvanuo u Palermu. Sliku kojoj se trag izgubio 1969., naslikao je dok je čekao da ga papa, kako se nadao, pomiluje i dopusti mu povratak u Rim.

mikelandjelova-slika.jpg
Wikipedia 

Za to vreme slikao je vrlo revolucionarno, realistično i direktno na platno, bez ikakvih studija, s mračnom pozadinom i umornim ljudima. Slike su mu zato i delovale dramatično i živo. I dok je čekao na papin oprost, istovremeno se nije previše trudio ostaviti utisak da je naučio bilo kakvu lekciju. Muvao se po Napulju, Malti i Siciliji, pravio je probleme gde god je stigao, povremeno boravio u zatvorima i iza sebe ostavljao žrtve njegovih ispada koje su čeznule da mu vrate milo za drago. I taman kad je u leto 1610. dobio potvrdu da ga je papa pomilovao i krenuo brodom za Rim, umesto njega, u Rim je stigla vest da je na putu umro od groznice.

Što je i danas u određenoj meri obavijeno tajnom.

Glavne pretpostavke gde je njegova slavna izgubljena slika danas, svode se na tri scenarija; ili je jako oštećena, možda i uništena, u gadnom potresu na Siciliji 1980., ili čami zaboravljena na nekom tavanu, ili se nalazi u kolekciji nekog ljubitelja umetnina koji ju je kupio na crnom tržištu.

1996. lokalni bivši mafijaš Frančesko Marino Manoja, koji je sarađivao s vlastima, rekao je da je baš on bio jedan od kradjivaca za potrebe naručitelja. Ali, tvrdio je, kupac je odustao kad je video da je slika u užasnom stanju. Manoja nikada nije otkrio gde misli da je platno danas, uprkost 1.000 potpisa peticije poznavalaca umetnosti iz Palerma. Neki su drugi mafijaši tvrdili da je slika, koliko oni znaju, uništena jer je neko vreme provela skrivena u nekoj štali, odnosno da su je pojele svinje i pacovi.

Ali, možda mu ne treba verovati.

Naime Dejli best je za mišljenje pitao bivšeg stručnjaka za umjetnine u Skotland Jardu Čarlija Hila.

"Moje iskustvo s mafijom je da mafijašu ne možeš verovati kad bilo šta kaže. Ti tipovi iz mafije verovatno izlaze s pričom o Karavađu 40 godina posle kako bi proverili da li je vazduh čist, da vide kako bi ljudi reagovali na priču o uništenju slike. Ova priča veroatno znači da je slika u užasnom stanju, ali se još može vratiti i restaurirati", kaže Hil.

I dok se čeka na nove podatke o slici, jedino što Palermo danas ima je njena replika u originalnim dimenzijama, naslikana na temelju fotografije koja sad visi iznad originalnog mesta slike u Crkvi Sv. Lovre.

(Express.hr)