Nakon više od 40 godina u vazdušnim snagama SAD-a čini se da F-15 Igl polako ide prema kraju svoje duge službe, piše Kajl Mizokami za portal Popular Mekaniks.

Naime, pred Odborom za oružane snage američkog Kongresa došlo je do rasprave o budućnosti F-15 i njegovoj eventualnoj zameni, osuvremenjenoj verziji F-16 Fajting Falkon.

Poslanik iz Južne Karoline Džo Vilson postavio je pitanje rukovodiocu Vazdušne narodne garde, generalu Skoru Rajsu, kakav bi efekt imalo penzionisanje i zamena lovca-presretača F-15C i njegove dvosedne verzije F-15D za vazdušnu superiornost SAD-a. Rajs je uzvratio da bi F-16 mogao popuniti tu prazninu, ali je na dodatno pitanje poslanice i bivše vojnog pilota Marhe Mekskali o tome bi li se time izgubile jedinstvene mogućnosti F15 ipak priznao da bi to bio slučaj.



"Ali, smatram da se izdižemo iznad tih mogućnosti kako ulazimo u digitalno doba... sistem će biti važniji nego li platforma", pomalo prikriveno je zaključio Rice. Drugi funkcioner vazdušne narodne garde kasnije je naglasio da je odluka o penzinisanju F-15 vrlo preuranjena, iako nije negirao da se o njoj razmišlja.

Glavni motiv za zamenu bio bi ekonomski, usprkos planiranom dramatičnom rastu američkog vojnog budžeta. Naime, sat leta F-15 igla košta gotovo 42.000 dolara, dok sat leta F-16C košta samo 22.500 dolara. Najnovija vedeta američkog ratnog vazduhoplovstva, notorno preskupi i još uvek nedovoljno testirani F-35 Lajtning košta 42.200 dolara po letu, dok sat leta u F-22 Raptoru, po mnogim stručnjacima najboljem borbenom avionu na svetu, košta frapantnih 68.360 dolara.

(Jutarnji)