Na današnji dan pre 28 godina, prvog dana izložbe na vazduhoplovnom sajmu Burže kod Pariza dogodila se avio - neseća ruskog lovca MiG -29, koji je uništen, a pilot prošao samo sa lakšim povredama zahvaljujući izbacivom sedištu K-36D, koje je prvi put demonstriralo uživo svoju efikasnost.

mig-29-2.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Naime. 8. Juna 1989. godine prošlog veka sovjetska delegacija prikazala je pred svetskom publikom svoj frontovski lovac MiG -2, prvog dana izložbe, za čijim komandama je bio pilot Anatolij Kvočur.

mig-29-6.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Tog dana, u 15,42 u letačkom delu programa nastupio je pilot Anatolij Kvočur i odmah započeo izvođenje složenih manevara i figura. U drugom i po minutu Kvočur je preleteo iznad poletno-sletne staze na visini od 160 metara pri minimalnoj brzini 180 kilometara na čas, kada je MiG -29 preveo u penjanje.

mig-29-7.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Tog trenutka pilot je osetio udar u desnom motoru, posle čega je došlo do naglog pada potiska. Avion je počeo da se zakoreće. Nakon što je pilot Kvočur uspeo da skrene avion sa tribina na bezbedni pravac, pilot je napustio avion katapultirajući se iz letelice pomoću izbacivog sedišta.

mig-29-9.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Interesantno je da je visina na kojoj se nalazio avion bila svega 92 metra. Zbog položaja u kome se nalazila letelica, pilot sa sedištem izbačen je ne na gore ili horizontalno, već pod uglom nadole prema zemlji, što je bilo veoma nepovoljno.

mig-29-8.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Pilot je uspeo da se prizemlji sa nepotpuno otvorenom kupolom padobrana i prošao je pukom srećom sa lakšim povredama.

mig-29-10.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Posle pada letelice dosta se nagađalo, šta je uzrok. Treba spomenuti da je bilo raznih teorija od koji je jedna bila da su to zaparavo Sovjeti sami udesili pad, kako bi demonstrirali sposobnost izbacivog sedišta K-36D pred zapadnom publikom i da su za to svesno žrtvovali letelicu.

mig-29-4.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Nagađanja su prekinuta tek krajem juna, kada je u Moskvi potpisan dokument o uzroku stajanja motora. Na osnovu rezultata istrage, ispitivanja motora, dokumentacije i pregledanih filmova što profesionalnih što amaterskih, kao i razgovora sa samim Kvočurom, došlo se do zaključka, da je glavni krivac za pad -ptica, koja je upala u uvodnik vazduha desnog motora.

mig-29-5.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Kao dokaz toj tvrdnji da se opovrgnu glasine prikazane su slike, ali i tragovi krvi i perja na oštećenim lopaticama kompresora.

mig-29-11.jpg
FOTO Printscreen Youtube 

Ova nesreća pokazala je punu opravdanost ugradnje dva motora u lovačke avione. Naime, jednomotorni avion u sličnoj situaciji ne bi mogao da izdrži toliko dugo u upravljivom letu, već bi krenuo ka zemlji. Zahvaljujući drugom motoru, koji je radio ispravno, pilotu je bilo omogućeno da skoro četiri sekunde kontroliše ponašanje aviona.

Udes MiG -29 bez obzira na ovu nesreću nije umanjio vrednost motora RD -33 ni aviona u celini. A sedište K -36D pokupilo je sve komplimente.

Sovjetska ekipa nastavila je da demonstrira sposobnost aviona MiG -29 drugim dvosedom do kraja sajma.

Kompletnu priču o lovcu Mig -29, istoriju razvoja, kao i upotrebu u našem vazduhoplovstvu možete pročitati u knjizi "MiG-29 Naša priča" autora Danka Borojevića, Dragog Ivića i Željka Ubovića. Knjiga se može naručiti na mejl: d.borojevicsvik@gmail.com, po ceni od 1.200 dinara.

Kurir.rs/A.Mlakar/Foto Printscreen Youtube)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

SILA 6.epizoda: Ovo je novi jastreb u srpskom jatu!