GENIJE KOJEG NIKO NIJE SLUŠAO: Francuski inženjer je još pre pola veka imao rešenje za gužve u saobraćaju
Francuski inženjer i inovator Viktor Bufo još je sedamdesetih godina imao predlog koji je trebalo da reši saobraćajne probleme s kojima se i današnji svet još uvek suočava (zapravo, stvar postaje sve gora), a govorimo naravno o prevelikom broju automobila i infrastrukturi u velikim gradovima koja se teško s time nosi.
Iako vam njegovo ime vrlo verovatno neće zazvučati poznato, to nije neobično budući da je Viktor Bufo svoj život proveo radeći u senci velikih ljudi u industriji, a o njegovom karakteru i ljubavi prema mehanici govori činjenica da je već sa 20 godina izradio svoj prvi vazduhoplov. No, želja za konstruisanjem i razradom inženjerskih rešenja koja su bila namenjena ili nečemu s točkovima ili nečemu s krilima postojala je čak i ranije. Naime, ovaj genijalac se od svoje desete godine bavio inovativnim konceptima koji su i tada uspešno privlačili pažnju velikih inženjerskih kompanija.
Automobilima je počeo intenzivnije da se bavi posle rata, a već od početka 1950-ih godina poigravao se idejom dostupnog sportskog automobila. Zbog tadašnjih vrlo visokih cena guma automobil je bio konfigurisan kao trokolica s aluminijskom platformom, dok su motor i prenosni sistem bili preuzeti s motocikla Terrot 500 RGST. Iako su prva testiranja potvrdila veliki potencijal takvog vozila, želja njegovog tvorca da se njime trka nikada nije bila ostvarena zbog nedostatka finansijske potpore.
Bufo je radio na brojnim vojnim i ekspedicijskim vozilima kod kojih je naglasak uvek stavljao na male dimenzije i laganu konstrukciju, a na isti je način razmišljao i kada je pokušao da reši problem saobraćajnih gužvi u velikim gradovima tokom 1960-ih godina. Prvi rezultat bio je motorizovani kovčeg koji se u roku od dve minute mogao transformisati u skuter, čija je komercijalna prava uspešno prodao Japancima, a na još ozbiljniji pokušaj odlučio se 1968. godine kada se s romanopiscem i humoristom Henrijem Vijardom bacio na izradu malog dvoseda za gradska središta. Njegova dužina umalo je odgovarala širini tadašnjeg prosečnog automobila.
Tako je nastao projekat Minima, kompozitni automobil s kliznim vratima, 30 KS snažnim motorom i maksimalnom brzinom u iznosu od 120 km/h, koji je prvi put bio predstavljen na pariskom sajmu automobila 1973. godine. Projekat je osim vozila obuhvaćao i ideju koja tek danas počinje da se razrađuje detaljnije, a to su takozvani "car sharing servisi" koji uključuju veliku flotu vozila raspoređenih po celom gradu i koji su dostupni građanima za korišćenje.
Međutim, bilo je prerano za tako nešto. Projekat Minima je obustavljen, kao ideja očito previše ispred svog vremena, ali genijalni um ovog francuskog inženjera koji je po svemu sudeći idejni začetnik koncepta deljenja automobila i urbanog mikrovozila biće svakako zapamćen.
Ovogodišnje izdanje sajma Retromobile koji se održava u Parizu tematski se naslanja na njegov doista interesantan život, povodom čega će posetioci moći da razgledaju razne prototipe iz svih njegovih stadijuma.
(Foto: Twitter printscreen)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore