MISTERIJA SABLASNIH BRODOVA KOJI NIKAD NISU NAĐENI: Neki od njih napušteni još lutaju svetom
Za život na moru potrebno je puno više od poznavanja prirode mora, jer je nemoguće spoznati svu silinu i nepridvidivost okeana. Svake godine mora širom sveta "progutaju" nekoliko brodova, a većina olupina i žrtava ipak budu pronađeni zahvaljujući modernoj opremi. Ipak, ovih 5 brodova nestalo je i stovilo pravu misteriju.
1. Osa
Postojalo je nekoliko brodova koji su nosili ovo ime, ali najčudniji među njima je "Wasp" (Osa) koji je nestao 1814. godine. Izgrađen godinu dana ranije u toku rata sa Velikom Britanijom, "Osa" je smatran snažnim oružjem kao brod koji se brzo kreće opremljen četvrtastim jedrom, 22 puške i posadom od 170 mornara. Bio je na glasu zbog svoje lepote, ali i funkcionalnosti.
Brodom je upravljao mornarički veteran Džonston Blejkli, koji je s njim prošao 13 uspešnih plovidbi i borbi. Ali, 22. septembra 1814., brod je zarobio britansko putničko plovilo "Atlanta". Obično bi posada "Ose" zapalila neprijateljski brod, ali su smatrali da je "Atlanta" previše vredna da bi je uništili. Umesto toga, odlučili su da je isprate u prijateljsku luku i preuzmu. To su i učinili. Nakon toga jedan švedski trgovački brod navodno je uočio "Osu" da se kreće prema toplim vodama Kariba, a nakon toga više nikada nije viđen. Prepostavlja se da je potonuo u oluji - ali bez ikakvog traga o sudbini posade i samog broda, za kojim su pokrenute brojne potrage, ali se i danas roni za njegovim ostacima.
2. Sumporna kraljica
Brod poznat pod imenom "SS Marine Sulphur Queen" bio je dug 160 metara izvorno napravljen kao tanker za transport nafte tokom Drugog svetskog rata. Kasnije je bio prenamenjen da prenosi tečni sumpor, zbog čega su rezervoari bili na visokoj temperaturi što je često izazivalo male požare. Oni su bili toliko česti da je posada uskoro počela da ih ignoriše.
Sam brod je bio u prilično lošem stanju, ali i dalje je nastavio da prevozi sumpor do 1863. godine. U februaru te godine, dva dana nakon što su krenuli iz Teksasa nakrcani sumporom, poslali su rutinsku radio poruku koja nije ukazivala na probleme. Nakon toga, niko nije uspeo da uspostavi komunikaciju sa brodom, a "Sumporna kraljica" je jednostavno nestala sa radara. Postoje brojne teorije o njenoj sudbini, a najveći broj njih tvrdi da je brod eksplodirao. Drugi za nestanak krive "magiju" Bermudskog trugla, dok hladnije glave nagađaju da se brod prevrnuo i naprosto raspao zbog lošeg stanja. Tela posade od 39 članova nikad nisu pronađena, iako je pronađeno nekoliko prsluka za spasavanje.
3. Nestanak broda "Andrea Gail"
Ribarski brod "Andrea Gail" izgrađen je na Floridi 1978. a kupila je firma iz Masačusetsa. Sa posadom od šest ljudi dobila je dozvolu za plovidbu 13 godina pre nego što je nestala na svom putu do Njufaundlenda. Obalska straža započela je opsežnu potragu, a naišli su samo komadiće broda. Nakon nedelju dana potrage, "Andrea Gail" i njena posada proglašeni su izgubljenim. Veruje se da je brod osuđen kada je visoko pritisak vazduha udario u onaj niski, koji se tada spojio sa ostacima uragana Grejs. Ova retka kombinacija tri odvojena vremenska sistema na kraju je postala poznata kao "Oluja svih oluja". Zapravo se unutar oluje oformio neimenovani uragan pa se veruje da su na "Andreu Gail" krenuli talasi visoki 30 metara. U poslednjem radio prenosu kapetan je rekao "Stiže momci, i stiže jako". Priča o tom brodu kasnije je pretvorena u knjigu i film.
4. Čarolija
U decembru 1967. vlasnik hotela u Majamiju Dan Barak odlučio je da gleda božićna gradska svetla iz kabine svog luksuznog plovila nazvanog "Čarolija" (Witchcraft). U pratnji Patrika Hogana, isplovili su milju prema moru, a brod je bio u dobrom plovnom stanju. Oko 21 sat Barak je radiom tražio vuču natrag do luke, prijavljujući da je njegov brod pogodio nepoznati objekt. Uprkos tom incidentu, nije zvučao zabrinuto, a on je sam učestvovao u izgradnji broda pa je znao da brod ima poseban trup koji ga čuva od potonuća. On je potvrdio svoj položaj Obalskoj straži i rekao da će upaliti signalnu raketu da bude uočljiviji. Obalskoj straži je trebalo samo 20 minuta da dođu do te lokacije, a kad su stigli brod je jednostavno nestao. Na kraju su pretražili oko 1.300 kilometara okeana, ali dvojica muškaraca i brod nikad isu pronađeni.
5. SS Bejčimo
Neki bi bi ga nazvali brodom duhom - ali bio je stvaran, a možda i danas negde postoji. Sagrađen 1911. bio je ogromni parobrod "Bejčimo" u vlasništvu kompanije "Hadson Bej". Uglavnom je služio za transport krzna iz severne Kanade, a prvih devet putovanja broda prošla su bez zanimljivosti. Ali na poslednjem putovanju 1931. zima je došla ranije. Potpuno nepripremljeni za oštro vreme, brod i posada su se našli zarobljeni u ledu. Većina je posade spašena avionima, ali kapetan i nekoliko članova posade odlučili su da ostanu na brodu i izdrže, tako da su izgradili kamp nedaleko od broda. Jednog dana počela je žestoka mećava, a kad je oluja popustila, brod je nestao. Jedan lovac je na kraju uočio parobrod i uzbunio preostalu posadu. Nakon što su spasli sve što su mogli sa broda, ostavili su brod da pluta verujući da neće izdržati zimu. Ipak, ispostavilo se da je "Bejčimo" bio žilaviji nego što su mislili. Tokom narednih nekoliko decenija više puta je viđen na Arktiku, plutajući besciljno po moru. Poslednji put je viđenj 1969., punih 37 godina nakon što je napušten. Nakon toga bile su brojne potrage za njim, ali bezuspešno.
(Kurir.rs/Express.hr)
(Foto Profimedia)
"DO 31. MARTA GRAĐANI ĆE VIDETI NAJŽEŠĆU BORBU PROTIV KORUPCIJE U POSLEDNJIH 24 GODINE" Vučić: Biće posebni mehanizmi, velike promene u narednih 100 dana