Francoski "Alstom" i nemački "Simens" ujedinjuju se u gigantsko železničko preduzeće, ali komesarka EU za konkurenciju Margret Vestager nije ubeđena da to treba dozvoliti.


Francuska i Nemačka misle da birokrate iz Evropske unije treba uvek da budu na njihovoj strani, ali činjenica da Evropska komisija okleva da da zeleno svetlo njihovom zajedničkom projektu preti da rasprši francusko-nemački entuzijazam za EU.

EU ima oštru knjigu pravila koja sve više živcira nemačku kancelarku Angelu Merkel i francuskog predsednika Emanuela Makrona, koji žele da naprave železnički ekvivalent kompaniji "Erbas".

Neprijateljski stav Evropske komisije prema njihovoj želji pokazuje duboku podelu u srcu EU. S jedne strane se nalaze protekcionistički nastrojeniji lideri koji žele bolju odbranu od Kine i njenog opasnog ekonomskog širenja na Stari kontinent, a sa druge strane su ekonomski liberalniji zvaničnici koji se bave pitanjima trgovine i konkurencije, koji ne vole koncept "industrijskih šampiona".


Merkelova je pozvala Brisel da ne dozvoli da njegova pravila o konkurentnosti - koja se fokusiraju na to da li će spajanje naštetiti evropskom tržištu - da stanu na put stvaranju industrijskog teškaša koji bi mogao da se bori sa konkurencijom iz Azije. Francuski ministar finansija je takođe insistirao prošle nedelje da bi regulatori iz Brisela trebalo da omoguće dogovor o spajanju "Simensa" i "Alstoma". On je rekao da su Evropi potrebne kompanije koje mogu da budu rivali kineskom "železničkom čudovištu" CRRC.

profimedia0385933255.jpg
Profimedia 

"Ovde se ne radi samo o ekonomiji, ovo spajanje treba videti kao venčanje Francuske i Nemačke u periodu gde postoji dosta pretnji po evropsku ujedinjenost. Da li je protekcionistički pokušaj da se unapredi performans naše industrije na međunarodnom tržištu?", pita se Floran Laroš, profesor ekonomije sa Univerziteta u Lionu.

Najveći problem za Pariz i Berlin je taj što evropska komesarka za konkurenciju Margaret Vestager u ovom spajanju vidi opasnost od toga da će se dramatično smanjiti broj proizvođača od kojih evropske železničke mreže mogu da kupuju vozove i opremu.

Mišljenja evroposlanika i ekonomista o ovom spajanju su podeljena.

Rajnhard Bitikofer, a nemački evroposlanik i član stranke Zeleni koji se specijalizovao za kinesku politiku, smatra da je stav Evropske komisije "sulud".

"Evropska politika o konkurentnosti je zastarela", rekao je on.

Međutim, Ramon Tremosa, liberalni evroposlanik iz Špnaije, kaže da je Vestagerova u pravu jer brine o tome koliku će cenu platiti konzumenti. Ipak, on se ne protivi eventulanom stvaranju evropskih "industrijskih šampiona".

"Ukoliko se potvrdi da ovo spajanje neće biti dozvoljeno, to će verovtano biti zbog toga što nema dovoljno garancija da se ove evropski šampioni neće ponašati kao monopol. Međutim, svi znamo da moramo da konkurišemo na globalnom tržištu i možda su nam potrebni evropski šampioni", rekao je on.

Kurir.rs/Politico

Foto: AP

POGLEDAJTE BONUS VIDEO: