Tokom cele godine kupoholičari širom sveta isčekuju "Crni petak". To nije nikakav praznik, već je praksa koja se praktikuje već decenijama. To je dan kada su rasprodaje u radnjama, a ovom trendu su se pridružile brojne države širom sveta.

Radi se poslednjem petku u mesecu novembru (četvrti petak u mesecu) i on obično dolazi nakon proslave američkog Dana zahvalnosti.

profimedia0571602424.jpg
Foto: Profimedia/Kena BETANCUR/AFP

VELIKI POPUSTI

Prodavci tog dana maksimalno snižavaju cene svoje robe i promovišu početak božićnog šopinga. Dešava se da popusti traju i po nekoliko dana. Tako sada imamo i "crnu nedelju" ili čak u pojedinim slučajevima i "crni novembar".

To je uvek prava prilika da ljudi obnove garderobu, kupe tehniku za kuću, mobilne telefone, računare ili nešto drugo šta im je u tom trenutku potrebno i to po što povoljnijim cenama. Takođe mnogi koriste ovaj dan da kupe poklone za predstojeće praznike.

ČESTO NASTANU I TUČE

Širom sveta se prodavnice otvaraju u ponoć ili veoma rano ujutru. Već u trenutku otvaranja ispred ulaza su ogromni redovi. Dešava se da kupci često zauzmu mesto u redu i noć pre "Crnog petka". Čim se vrata prodavnica otvore dešava da nastane pravi stampedo.

Fotografije i snimci sa rasprodaja uvek budu predmet interesovanja brojnih svetskih medija.

Tuče i haos su potpuno uobičajene u svetu tokom grozničavog šoping dana. Ovakve scene se dešavaju u svim radnjama nevezano za to šta je na popustu.

KAKO JE NASTAO NAZIV CRNI PETAK?

Ovaj dan se prvi put spominje 1952. godine, kao dan koji radnici zloupotrebljevaju da spoje Dan zahvalnosti sa vikendom. Trgovci mu kasnije menjaju značenje, navodno tek tada izlaze iz "crvenog" tj. iz gubitka.

Crni petak i sve šta on sa sobom danas nosi je počeo da se praktikuje sredinom pedesetih godina u SAD.

Naziv "Crni petak" je prvi put upotrebljen početkom šezdesetih u Filadelfiji, i to u kontekstu "crnog" dana za vozače, najviše zbog ogromnih gužvi u saobraćaju zbog brojnih rasprodaja.

Takođe ovaj naziv vodi poreklo i od izraza koji na srpskom glasi "u plusu", a u engleskom "in the black" (u crnom), odnosno kada radnje ostvare profit.

PRAKTIKUJE SE ŠIROM SVETA

Vremenom su i trgovci iz drugih zemalja počeli da preuzimaju ovaj gest, pa je šoping groznica postala gotovo globalna.

Posle "Crnog petka" dolazi i "Sajber ponedeljak" kada su veliki popusti na onlajn kupovinu.

KAKO ĆE SVE IZGLEDATI ZBOG PANDEMIJE KORONE?

Najveći broj prodavaca apeluje na mušterije da kupuju onlajn ili da barem onlajn poruče robu, a zatim da je pokupe u radnjama, kako se ne bi stvarale gužve.

Trude se da ispoštuju sve mere preduzete kao vid borbe protiv uticaja virusa korona, ali i da s druge strane, sebi obezbede prihode, naročito imajući u vidu slabiju prodaju prethodnih meseci.

Najavljuju podelu maski prilikom ulaska u radnje, ali i obavezno rastojanje i ograničen broj osoba unutra.

Kurir.rs