„Crni petak“ (Black Friday) je dan kada se trgovci trude da privuku kupce specijalnim popustima. Ali, oni kojima bi veći promet stvarno bio potreban i možda im spasao egzistenciju, verovatno će ostati praznih ruku.

Najpre dobra vest: ove godine će trgovci u Nemačkoj verovatno u dane posebnih popusta kao što su „Black Friday“ i „Cyber Monday“ verovatno imati veći promet nego prošle godine (vidi grafički prikaz). Tako bar očekuje Savez trgovaca na malo HDE, pozivajući se na istraživanje koje je među potencijalnim kupcima sproveo Institut za istraživanje trgovine iz Kelna.

A loša vest je: oni trgovci koji su posebno ugroženi zbog mera ograničenja – od toga neće imati ništa. Prodavnice u centrima gradova ovih dana i nedelja posebno malo zarađuju, jer kupci zbog korone ne dolaze u centre gradova i kupovinu obavljaju preko interneta.

„S velikom zabrinutošću gledamo da preduzeća koja se nisu digitalizovala. Ona u pandemiji prolaze mnogo teže nego ona koja imaju i stacionarno i onlajn-poslovanje“, kaže za DW Štefan Tromp iz Saveza trgovine na malo.

Prema navodima HDE, prodavnice na malo u centrima gradova su i u trećoj nedelji novembra imale za trećinu manji promet nego u istom periodu prošle godine. Kod prodavnica odeće i obuće minus je bio čak 40 odsto.

Očekivani porast prometa oko „Crnog petka“ može da se ostvari samo ako internet-trgovina natprosečno poraste.

„Crni petak je u Nemačkoj tradicionalno dan kupovine preko interneta“, kaže Tromp. „Istina je da u međuvremenu i mnogi stacionarni trgovci za „Crni petak“ daju posebne popuste svojim kupcima, ali velika većina kupovine obavlja se onlajn.“

„Crni petak“ se u Sjedinjenim Državama zove petak nakon Dana zahvalnosti (Thanksgiving), koji se slavi poslednjeg četvrtka u novembru. Onaj ko petak uzme slobodno, ima pred sobom produženi vikend i često ga koristi za kupovinu. Već 1960-ih godina su trgovački centri toga dana bili puni – „crneli“ su se od ljudi. Ipak, nije poznato da li pojam „Crni petak“ potiče od toga ili od pojma za pisanje pozitivnih rezultata u knjigovodstvu (negativni su pisani crvenom bojom), nije poznato.

Promet za „Crni petak“ i „Sajber ponedeljak“ od 2016. do 2020. (prognoza) u milijardama evra Promet za „Crni petak“ i „Sajber ponedeljak“ od 2016. do 2020. (prognoza) u milijardama evra

U svetu je taj dan marketinški poznat tek od 2000-ih godina, naročito preko američkih firmi kao što su Epl (Apple) i Amazon. U to vreme nastao je i pojam „Sajber ponedeljak“ (Cyber Monday), koji je posebne popuste obećavao za sledeći ponedeljak.

Otada se sve više pomeraju granice između pojedinih „praznika kupovine“. U međuvremenu postoji čitava „Crna sedmica“ (Black Week), ali i „Sajber sedmica“ (Cyber Week), a nemački trgovački lanac Mediamarkt/Saturn koristi čak i izraz „Crni novembar“.

Mnogi trgovci u međuvremenu su uveli i „Crni petak u julu“. Oni tada obećavaju čak i veće popuste nego u novembru, a sve kako kupce ne bi bez borbe prepustili Amazonu. A taj gigant onlajn-trgovine od 2015. u istom tom mesecu organizuje sopstvene akcije popusta nazvane „Prajm dej“ (Prime Day).

Sve to još je više izraženo kod Kineza. Na „Dan jedinica“ (Singles’ Day), koji se obeležava 11.11, i koji navodno donosi sreću, kineski internet-trgovci kao „Alibaba“ svake godine ostvaruju rekordan promet koji zasenjuje čak i „Crni petak“. Preko interneta je taj dan postao popularan i u drugim azijskim zemljama, a u Evropi se još nije etablirao.

Trgovci su uzdržani

Trgovci koje je DW pitao o očekivanjima od „Crnog petka“ prilično su uzdržani. „Amazon“ je saopštio da načelno „nikad ne objavljuje prognoze o prometu“, a nisu hteli ništa da kažu ni o obimu specijalnih ponuda.

Slično je i kod trgovačkog lanca „Mediamarkt/Saturn“. Jedan njihov portparol je ukazao da „u vrućoj fazi Crnog meseca“ ionako imaju malo vremena za novinarska pitanja.

Ni „Calando“ (Zalando) ne navodi nikakve brojke. Ipak, taj veliki onlajn-prodavac pre svega odeće i obuće saopštio je da se „Sajber nedelja“, uključujući i „Crni petak“, razvila u „značajan pokretač rasta“. Osim toga, kažu, akcija popusta „važna je mogućnost jačanja odnosa s našim kupcima i ponude dodatnih mogućnosti prodaje našim partnerima“.

Istraživači tržišta nisu jedinstveni u proceni kako će kupci da reaguju na posebne ponude. Dok Savez trgovaca na malo i marketinška agencija „Gal“ (Gall) očekuju rast prometa između 16 i 18 odsto, konsultantska firma „Sajmon Kučer i partneri“ (Simon Kucher & Partners) je opreznija. Oni smatraju da će u kupovini za „Crni petak“ biti manje kupaca i da će oni na raspolaganju imati i manje novca, prosečno 205 evra, za razliku od prošlogodišnja 242 evra.

Svi se slažu da će novac biti potrošen uglavnom preko interneta. Osim toga, Tromp iz HDE smatra se da se „Crni petak“ i „Sajber ponedeljak“ ne sme posmatrati izolovano od božićnog prometa. „Više od 50 odsto potrošača koji nešto kupe za ’Crni petak’ nameravaju taj proizvod da poklone za Božić.“

Kurir.rs/DW