Evropski i američki lanci prodavnica odećom ne uspevaju da se reše zaliha i smanjuju narudžbine prolećnih kolekcija, a fabrike u Bangladešu uzalud čekaju narudžbine, jer u "kovid svetu" najviše se traže - pidžame.

Globalna industrija odeće tek je počela da se oporavlja od teške 2020., kada je stigao novi udarac - novi talas širenja virusa i ograničenja kojima vlade pokušavaju da ga zaustave, ali i neujednačeni programi cepljenja.

Neki lanci još nisu uspeli da se reše prošlogodišnje odeće koja bi u normalnim vremenima "planula" na rasprodajama. Britanski "Prajmark" ima tako u skladištu kolekciju za proleće/leto 2020. vrednu 150 miliona funti i 200 miliona funti vrednu kolekciju za jesen/zimu.

U konsultantskoj kući Mekinzi vrednost neprodate odeće u svetu, u prodavnicama i u skladištima, procenjuju na 140 do 160 milijardi evra, što je više nego dvostruko više od normalne razine.

Britanski "Marks i Spenser" i nemački "Hugo Bos" naručili su za ovogodišnju prolećnu kolekciju manje odeće nego obično.

U Bangladešu fabrike na 25 odsto kapaciteta

Problemi se prelivaju na velike proizvođače odeće poput Bangladeša koji se uveliko oslanja na izvoz tekstila. Fabrike se bore da ostanu otvorene.

profimedia0409803070.jpg
Profimedia 

Bangladeško Udruženje proizvođača i izvoznika odeće sprovelo je anketu u pedeset fabrika i utvrdilo da su ove sezone primili 30 odsto manje narudžbina nego inače zbog predbožićnih zatvaranja u većem delu Evrope. Novi problemi stigli su u januaru s novim merama blokade.

"Narudžbine obično stižu tri meseca unapred. Međutim, narudžbine za mart nisu stigle", rekao je vlasnik fabrike Šahidulah Azim, čiji su klijenti severnoamerički i evropski trgovci.

"Radimo s 25 odsto kapaciteta. Imam neke naloge da fabrika radi do februara, no nakon toga ne zna kakva će nam biti budućnost. Teško je reći kako ćemo preživeti", dodao je Azim.

Prošla godina je bila teška za industriju odeće, koja je zabeležila pad prodaje za oko 17 odsto, prema Euromonitoru, a budućnost je neizvesna.

Procene za 2021. godinu kreću se od pesimističnih Mekkinzijevih predviđanja da će pasti 15 odsto do Euromonitorovih procena da će se smanjiti "samo" 11 odsto.

Svi se okreću odeći za slobodno vreme

Ukazuje li se kakva svetla tačka? Kakvo-takvo olakšanje donela je popularnost pidžama tokom blokade.

"Ako želite da znate šta se nosi u Velikoj Britaniji – u modi su opet pidžame", rekao je u januaru izvršni direktor "Marks & Spensera" Stiv Rouv.

"Hugo Bos" je aludirao na isti fenomen smanjivši ponudu klasične poslovne odeće i proširivši onu za dom i slobodno vreme.

Nekim proizvođačima to je slaba uteha. "Potražnja za pidžamama nikada nije bila veća, ali ne možemo svi proizvoditi pidžame", poručuje Azim.

Kurir.rs/Index.hr