Prekid saobraćaja Sueckim kanalom najnovija je u nizu nevolja koje su u poslednje vreme zadesile brodare, uzrokujući kašnjenja u isporuci robe potrošačima - pandemija je logistički sektor izbacila iz ravnoteže.

Logističke firme već mesecima balansiraju između ogromnih teškoća u saobraćaju zbog pandemije i snažnog skoka potražnje za potrošačkom robom.

Sada je dodatni problem napravio veliki teretni brod "Ever Given" koji se nasukao u Sueckom kanalu.

w-56786059.jpg
Foto: EPA-EFE/European Space Agency Copernicus Sentinel-2

Tegljači pokušavaju da ga izvuku iz mulja i peska, a u pojedini stručnjaci za Rojters kažu da bi čitav posao mogao da se otegne na nekoliko nedelja.

"Lanci snabdevanja već su neko vreme pod pritiskom, a sada je veliki kontejnerski brod doslovno blokirao jednu od glavnih ruta svetske trgovine. Uprava Sueckog kanala pokušava da ga oslobodi za saobraćaj, zastoj je sve veći, a to će izazvati poremećaj u globalnim lancima nabavke", kazala je Džoana Konings iz ING-a.

Švajcarski MSC, druga brodarska kompanija u svetu za kontejnerski prevoz tereta, tvrdi da je blokada kanala pogodila sve velike prevoznike.

w-56786056.jpg
Foto: EPA-EFE/European Space Agency Copernicus Sentinel-2

"Kao česti korisnik kanala, MSC vrlo pažljivo prati stanje kako bi ažurirao podatke. MSC-ovi klijenti, čiji teret treba da prođe kanalom sledećih dana, moraju biti spremni na potencijalne promene rasporeda", naveli su.

Zastoj u Suecu bi mogao da utiče i na transport robe azijskih proizvođača do kupaca u Evropi.

Leon Viljems, portparol luke Roterdam, najveće u Evropi, naglašava da je potražnja za logističkim uslugama premašivala kapacitete i pre incidenta.

"Posledice blokade osetiće sve luke u zapadnoj Evropi. Blokada sada traje već 48 sati i nadamo se, i zbog kompanija i zbog potrošača, da će uskoro biti rešena", rekao je.

U Antverpenu logistički kapaciteti za kontejnerski prevoz tereta preopterećeni su već mesecima, priča za Reuters direktor lučke uprave Žak Vandermeiren.

Eventualni novi poremećaji još bi više pogodili luke u SAD-u, u kojima pretovar već čeka više od 90 bodova, kažu izvori u logističkom sektoru.

Proteklih nedelja, cena prevoza robe iz Azije na istočnu obalu SAD-a gotovo je udvostručena, premašivši 5.000 dolara po FEU (kontejneri od 40 stopa), a porasle su i putarine na rutama prema zapadnoj obali, pokazuju podaci S&P Global Platts Containersa.

Kontejnerski brodovi duže čekaju utovar i istovar u lukama na zapadnoj obali SAD nego u onima u drugim delovima zemlje, ali i u ostatku sveta, pokazuje analiza logističke platforme project44.

Portparol luka Njujork i Nju Džersi kaže da za sada ne primećuju uticaj blokade u Suecu, ali da prate situaciju.

Kurir.rs/Jutarnji list