Pokušaj da se oslobodi gigantski teretni brod koji je blokirao Suecki kanal je propao, saopštila je kompanija Bernhard Šult Šipmenadžment (BSM), a čitav poduhvat bi mogao da traje danima, možda čak i nedeljama.

Firma zadužena za tehnički menadžment broda navodi da će još dva tegljača stići 28. marta kako bi pomogla u izvlačenju broda.

Gigantski teretni brod sa kontejnerima "Ever Given" još je dijagonalno zaglavljen u Sueckom kanalu, blokirajući saobraćaj na ključnom plovnom putu za globalni brodski promet između istoka i zapada.

"Ever Given", brod pod zastavom Paname koji prevozi teret između Azije i Evrope, dugačak 400 i širok oko 60 metara, nasukao se u utorak u uskom, veštačkom kanalu koji deli kontinentalnu Afriku od Sinajskog poluostrva.

Kako prenosi BBC, postoje 3 osnovna načina na koje bi brod mogao biti izvučen - uz pomoć remorkera, kopanjem i smanjivanjem tereta.

Remorkeri i tegljači

Brod od 400 metara širine zaglavio se u delu kanala koji je širok oko 200 metara. Trenutno se oko broda nalazi oko 5 tegljača, a u igri ih je oko 9, kako kaže kompanija BLM. Oni koriste specijalne kablove pomoću kojih pokušavaju da pomere teretnjak, međutim, kako je plovilo ukopano na obe obale, to je veoma teško. Ipak, akcija se nastavlja.

w-56785174.jpg
EPA-EFE/SUEZ CANAL AUTHORITY 

Bageri

Pažnja je preusmerena i na kopače, tj. bagere, koji pokušavaju da iskopaju velike količine peska i mulja oko pramca "Ever Givena". Time rukovodi holandska kompanija "Boskalis".

Kako kaže pomorski stručnjak Sal Merkogliano, bageri duž Sueca nisu retkost jer često kopaju duž kanala kako bi bio prohodniji. Na terenu je i poseban kopač koji može da izvuče i do 2000 kubnih metara peska i mulja na svakih sat vremena. Međutim, kako kaže šef "Boskalisa", Peter Berdovski, samo kopanje neće rešiti problem.

w-56785268.jpg
EPA-EFE/SUEZ CANAL AUTHORITY 

To bi moglo da potraje nedeljama, zavisno od situacije, a pod tim se podrazumeva kombinacija kopanja, vuče i smanjivanja tereta na brodu.

Smanjivanje tereta

Još jedna mogućnost je da se određeni deo tereta, ali i gorivo, ukloni sa "Ever Givena" kako bi mogao ponovo da se pokrene. Samo uklanjanje goriva ne bi imalo smisla ukoliko se ne odstrani i teret. Ovaj brod može da nosi i oko 20.000 kontejnera, a operacija njihovog uklanjanja bi bila veoma kompleksna.

Ne samo što bi na obalama morali da se pozicioniraju kranovi već bi moralo da se brine da se brod ne prevrne usred narušene ravnoteže.

"Najgori ishod bi bio da se brod prepolovi zbog nejednako raspoređenog tereta", kaže Merkogliano.

w-56789098.jpg
EPA-EFE/MAXAR TECHNOLOGIES 

Podsetimo, brod, u vlasništvu japanske firme "Šoei Kisen KK", blokirao je saobraćaj u kanalu, ostavljajući na "čekanju" desetine drugih brodova u Sredozemnom i Crvenom moru.

Pramac broda dodiruje istočni zid kanala, dok mu je krma prislonjena uz zapadni zid. Ovo je događaj bez presedana u 150 godina dugoj istoriji kanala, kažu stručnjaci.

Brod se nasukao na otprilike šest kilometara severno od južnog ulaza u kanal, u blizini grada Sueca, u delu kanala gde je saobraćaj jednosmeran.

"Evergrin", velika tajvanska brodarska kompanija koja upravlja brodom, saopštila je da je "Ever Given" savladao jak vetar dok je ulazio u kanal iz Crvenog mora, ali da nijedan od njegovih kontejnera nije potonuo.

I uprava Sueckog kanala je za incident okrivila loše vreme.

Blokada je prouzrokovala probleme globalnoj trgovini. Kroz kanal prolazi oko 10 odsto svetske trgovine, a od posebnog je značaja za transport nafte. Zatvaranje bi takođe moglo uticati na isporuke nafte i gasa u Evropu sa Bliskog istoka.

Kurir.rs/BBC/N.P.