Pilot nestalog malezijskog aviona na letu MH370 namerno je nekoliko puta menjao smer kretanja pre nego što je odveo 239 putnika u smrt, sugeriše novi izveštaj o nesreći koja se dogodila 2014. godine, zasnovan na novoj tehnologiji praćenja letelica.

Kako se navodi, Zaharija Ahmad Šah je pažljivo isplanirao putanju aviona kako ne bi ostavio tragove kojim putem se kretala letelica prije nego što se srušila u Indijski okean.

Ranije teorije o padu "boinga 777", zasnovane na satelitskim podacima, razlikuju se od podataka iz novog izveštaja.

Tvrdi se da je Šah nekoliko puta menjao smer kretanja i brzine kako bi izbegao putanje za komercijalne letove i tako je ostavio iza sebe "lažne tragove" na nezvaničnim rutama iznad Indonezije i Indijskog okeana.

Prema ranijim izveštajima, pilot je bolovao od kliničke depresije.

Podsetimo, malezijski aviona nestao je s radara 8. marta 2014. godine na letu iz Kuala Lumpura za Peking, a do danas se ne zna šta se tačno dogodilo da letelicom i 239 putnika i članova osoblja.

Avion se iznenada izgubio s radara promenivši smjer leta i umesto toga je zabeležen tek na vojnom radaru iznad Malezijskog tesnaca pre nego što je zauvek izgubljen.

"Kako avion ne bi bio otkriven, pilot je izbegavao da da jasnu ideju o tome koju putanju je odabrao često menjajući smer", napisao je vazduhoplovni inženjer Ričard Godfri u izveštaju.

epa-mal.jpg
EPA 

Ističe da bi putanja MH370 mogla da se ucrta uz pomoć podataka iz WSPR-a ili slabog širenja signala, globalnog radijskog sistema koji prati i otkriva avione dok presecaju ove signale postavljanjem 'eletroničkih putnih žica'.

"WSPR je poput gomile žica ili laserskih zraka, ali one deluju u svim smerovima preko horizonta do druge strane sveta", izjavio je Godfri.

Let je prešao osam tankih žica dok je preletao Indijski okean, što je u skladu s prethodnim istraživanjima.

On tvrdi da je pilot Šah koristio putne tačke kako bi se kretao 'neslužbenim putanjama i tako izbegao da avion bude otkriven'.

m01-ap.jpg
AP 

"Čini se da je pilot znao za radno vreme radara Sabang i Lokseumave i to vikendom uveče, u vreme slabijeg međunarodnog saobraćaja kada radari neće biti aktivni", tvrdi u svom izveštaju.

Takođe, izgleda da je putanja pomno planirana jer je pilot izbegavao rute komercijalnih letova. Nije bio toliko zabrinut zbog potrošnje goriva, više je napora uložio u ostavljanje lažnih tragova, dodaje.

"Značajan broj promena rute i brzine sugeriše da je pilot tokom leta bio aktivan. Bilo je više promena brzine od očekivanog broja", tvrdi Godfri.

Prijatelji pilota u ranijim izjavama za javnost su tvrdili da je pilot usamljen i tužan pa se veruje da je bolovao od kliničke depresije.

Uprkos četvorogodišnjim naporima za pronalazak aviona, koji su koštali 200 miliona dolara, ostaci malezijske letelice nikada nisu pronađeni. Reč je o jednoj od najvećih misterija vazduhoplovstva.

Iako nikada nije lociran, pojedini ostaci letelice su izvađeni su iz mora kod Mauricijusa, Madagaskara, Tanzanije i Južnoafričke Republike.

U martu ove godine analiza dela olupine, pronađenog u avgustu 2020., podstakla je pozive za organizovanjem nove potrage za avionom.

Kurir.rs/ABC.net.au