Izraelska vojska isto veče kad je usledio raketni napad Hamasa na Tel Aviv prema Gazi poslala je tenkove Merkava Mk4 i oklopne transportere M 113. Već se nagađa da bi vojna intervencija odnosno izrelski upad posle sedam godina trebao da usledi u narednih par dana, a nosilac udara trebao bi da bude tenk Merkava, o kome ćemo ispričati kraču priču, jer kad se govori o ovom tenku napisale bi se najmanje tri knjige.

Za prvi trenutak kada je Izrael razmišljao o serijskoj proizvodnji sopstvenog tenka uzima se februar 1964. godine. Prvobitno je bila ideja iskoristiti francuski tenk AMX-30 tačnije njegovu šasiju i kupolu koja bi bila uvezena iz Francuske.

Zbog spleta političkih okolnosti ova ideja nikada nije bila realizovana. Britanci su 1966. godine odlučili da prodaju tenk Čieftan za licencnu proizvodnju Izraelcima. Britanci su odlučili da uspostave licencnu proizvodnju, pa su čak dva tenka Čieftan poslali u Izrael na testiranja. U okviru tog projekta delegacija izraelskog oklopnog korpusa i logistike posetila je Veliku Britaniju. Posle serije testova i brojnih sugestija koje su dali Izraelci i opcija šta treba promeniti da bi tenk bio funkcionalan u pustinjskim uslovima. Međutim 1968. situacija se naglo promenila. Iako je 1969 Britanska delegacija ponovo posetila Izrael i sve dogovorila do realizacije licencne proizvodnje tenka Čieftan nije došlo. Politika je ponovo umešala svoje prste.

Izraelci su posle kraćeg razmišljanja doneli odluku da država počne ambiciozni program razvoja sopstvenog tenka. U tu svrhu formirali su delegaciju koja je razmatrala sve opcije da li je moguće to realizovati. Na dan 6. maja 1970, general-major Israel Tal koji je predvodio delegaciju Ministarstva odbrane Izraela saopštio je vladi rezultate ekonomskih i tehničkih mogućnosti razvoja prvog domaćeg tenka. Komisija je saopštila pozitivnu odluku, a vlada dala zeleno svetlo za otpočinjanje « Programa Merkava» ( hebrejski Tohnit Merkava).

Projekat razvoja tenka startovao je 20. avgusta 1970 koji se inače i uzima kao Merkavin rođendan. Kasnije je tenk dobio naziv Merkava po projektu. Testirano je nekoliko prototipova dok nije odlučeno da se za podvozje Merkave iskoristi podvozje tenka Centurion, a pogonski točkovi uzmu sa tenka T-34. Posle izrade nekoliko prototipova decembra 1974 oni su poslati na terenska ispitivanja. Tenk je kao i ostali bolovao od velikog broja problema koji su otklanjani u hodu. Prva četiri komada IDF predata su na upotrebu 26. aprila 1979 godine, a šest meseci kasnije 29.oktobra 1979 tenk je ušao u zvaničnu upotrebu u izraelskoj armiji. Tenk je javno prikazan publici na stadionu u Jerusalimu kada je 60.000 ljudi palo u trans, a Merkava postala nacionalni ponos.

Priča oko imena tenka je i dalje nejasna glavna tvrdi da je tenk dobio ime po Projektu Merkava ( hebr. Merkavim- kočija) pa pošto je tenk zovu i borbena kočija « battle chariot). U Izraelu se koristi i još jedan naziv Resh-Kaf-Bet što u prevodu znači oklopno vozilo.

Jedinica koja je postala nacionalni ponos imala je top M 68/ 105 mm koji se izrađuje po licenci u IMI, domaći SUV, modlularnu gradnju što nisu nikada javno eksponirali. Tenk je dobio Continentalov AVDS-1790-6A V-12 dizel motor sa 900 KS.

Samo što su popravljene greške koje su uočene na tenku došla je operacija Micva Šloim ( poznatija kao Mir za Galileju) ili Prvi Libanonski rat. U taj rat poslato je oko 200 merkava verzije Mk 1 od kojih je većina bila u 211. oklopnoj brigadi pukovnika Elija Geve. Merkave su u Libanu naletel na T -34, T -55, T-62 i T-72, a u sukobima pored mesta Sultan Jakub, Ein Zehta, Dolina Beka gde su osim korištenja tenkva upotrebljeni i RPG, maljutke, pa i PORS Milan lansiran sa sirijskih Gazela. U ovom konfliktu od 1982 -1990 prema podacima američke armije uništeno je osam merkava i to sedam od protivtenkovskih mina, a jedna je uletela u baražnu vatru palestinskih gerilaca koji su je zasuli sa RPG i PORS Maljutkama. Izraelci su se druge strane tvrdili da je sukob prošao bez ijedne do temelja uništene Merkave ako se ne raučnaju oštećenja, i jedna tenk koji je uništen prilikom povlačenja zbog kvara. Izraelska porpaganda je tenk uzdigla u oreol neuništivosti, a Arapima je trebalo 34 godine da taj mit razbiju ponovo u Libanu 2006.

Merkava Mk1

Merkava Mk1 ( Siman- hebrejska oznaka za mark Mk) proizvodil su do 1989 godine kada ga je zamenila verzija Mk 2 u nizu podvarijanti.

Verzija Mk 1 imala je Continentalov AVDS-1790-6A V-12 dizel motor sa 900 KS. Poluatomatski menjač Alison CD850-6BX. Top kalibra 105 mm M68 koji se radio po licenci u IMI i sistem za kontrolu vatre Matador Mk-1. Iskustva rata u Libanu naterala su izraelce na izrade i podverziju ovog tenka Merkava siman -1 Bet ( Mk-1B) koji je bio put prema verziji Mk 2. Ugradnja je predviđala novi SUV Matador Mk-2, novi raspored sedišta unutar tenka kao i ugradnju minobacača kalibra 60 mm na kupolu.

Merkava Mk-2

Je drugi model ovog tenka, koji je nastao na osnovu nekih iskustava iz rata u Libanu. Tenk ima SUV matador Mk 2, novu automatsku transmisiju izraelske kompanije Ašot, unapređeni oklop, ugrađen minobacač.

Verzija Mk 2B zamenila je klasičnu Mk 2 , a njenom razvoju kumovala su iskustva iz Prvog libanskog rata. Ova verzija dobila je unapređeni SUV uključujući i termoviziju. Iz ovog se kasnije rodila još jedna verzija tenka Mk 2 Bet Dor Dalet ( hebr. sledeća generacija) iliti verzija D koje je označila korak napred na područiju zaštite i sistema za upravljanje vatrom. Na tenku sus sistematično smanjene potencijalne mogućnosti penetracije oklopa na daljinama od 1200 mm na 5 kilometara. Umesto vertikalnog boka kupole kao kod Mk 3 B tenk je dobio « kornjačin oklop» koji je postao standard na Mk 4. Za izraelce Mk 2 B Dor dalet je zapravo bilo opitno vozilo za testiranje tehnologije koja bi mogla biti ugrađena u novi tenk. Sve verzije su praktično testirane u Libanu i imale su identičan motor AVDS-1790-6A. Na ovoj verziji prvi put je upotrebljena termovizija za nišandžiju, zadržan je identični SUV kao kod Mk 2 « matador».

Merkava Mk 3

MK 3 je verzija merkava koja je bila podložna najviše promenama i poboljšanjima. Ova verzija zamenila je u proizvodnji verziju Mk 2B. Tenk je dobio modularni oklop na kupoli i telu tenka. Umesto topa 105 mm tenk je dobio top kalibra 120 mm. Dizel motor od 1200 KS AVDS-1790-9AR, SUV Matador i druga poboljšanja. Mk 3 se inače deli na podvrste I, II i III koje se označava i kao Mk 3B koja se od prve dve podvarijante razlikovla po dodatnom sloju zaštitnog oklopa na kupoli, novom poklopcu punioca, novom obliku ugradnje minobacača kalibra 60 mm. Tenk je dobio i ABHO i klima uređaj firme Kinetics.- Novi sistem za kontrolu vatre « baz» od heberejski ( barak-zoher- bljesak) iako neki tvrde da je oznaka sokola što nije tačno. Na novom SUV se nelazi i nezavsinsa komandirova osmatračko merna stanica. Nišandžija ima takođe samostalni, stablizovani nišanski uređaj sa laserskim daljinomerom s mogućnošću povećanja 12 x dnevno i termovizijsko 5 x noću.

01:15
Palestinski ambasador u Srbiji Izvor: Kurir televizija

MK 3 je verzija merkava koja je bila podložna najviše promenama i poboljšanjima. Ova verzija zamenila je u proizvodnji verziju Mk 2B. Tenk je dobio modularni oklop na kupoli i telu tenka. Umesto topa 105 mm tenk je dobio top kalibra 120 mm. Dizel motor od 1200 KS AVDS-1790-9AR, SUV Matador i druga poboljšanja. Mk 3 se inače deli na podvrste I, II i III koje se označava i kao Mk 3B koja se od prve dve podvarijante razlikovla po dodatnom sloju zaštitnog oklopa na kupoli, novom poklopcu punioca, novom obliku ugradnje minobacača kalibra 60 mm. Tenk je dobio i ABHO i klima uređaj firme Kinetics.- Novi sistem za kontrolu vatre « baz» od heberejski ( barak-zoher- bljesak) iako neki tvrde da je oznaka sokola što nije tačno. Na novom SUV se nelazi i nezavsinsa komandirova osmatračko merna stanica. Nišandžija ima takođe samostalni, stablizovani nišanski uređaj sa laserskim daljinomerom s mogućnošću povećanja 12 x dnevno i termovizijsko 5 x noću.

Posle pogotka 1996 jedne od merkava u kupolu i podvozje u Gazi, Izraelci su za smao godinu dana lansirali novu verziju Mk 3 baz dor dalet- trojka merkava sa kupolom četvorke. Tenk je dobio Ancoram IC sistem upozorenja, spetronic sistem gaženja požara, novi otporan na požar prosotr za zalihu municije, hidrauličan pogon kupole, dno tenka u obliku slova V. Između dna tenka i tlom posade je prazan prostor koji se u verzijama Mk 1 i 2 koristio kao rezervoar tenka, a danas je između samo vazduh između. Za operacije u miniranom područiju posada tenka ima na volju i dodatni stomačni oklop, koji je samo upotrebljiv na tvrdoj podlozi. Punjač pod sobom ima rotirajući bubanj sa 5 dodatnih granata za upotrebu u krajnjoj nuždi.

Uništeni tenkovi u Gazi bili su od bili od eksplozije IED od 50-100 kg. 144. brigada Barak koja je jedina u izraelskoj armiji bila opremljena sa verzijom Mk 3 dor dalet imala je 4 uništena tenka u Gazi upravo sa IED.

Mk 4

Tenk kada se pojavio 2004 predstavljao je veliko iznenađenje. Za mnog je i dalje poslednji tenk treće podgeneracije, a za neke prvi tenk četvrte generacije, ali Izraelci mnogo tome ne poklanjaju pažnju. Kod Merkave Mk 4 raspored posade je isti kao i kod Mk 3. Na mestu gde je stajao poklopac za punjača postavljena je najsavremenija termovizijska sprava sa područijem delovanja od 360 stepeni. Top je poboljšana verzija poznatog IMI 251 kalibra 120 mm sa paletom savremene municije. Osmatračka optika spada u najsavremenije na svetu. Veliki zančaj posvećen je ugradnji senzora koji otkrivaju prepoznavanje protivoklopnih oružja i identifikaciju svojih vozila i protivnikovih. U tenk je ugrađen licenčno rađen General Dynamic motor GD 883 od 1500 KS ( koji potiče od izvornog nemačkog motora MTU 883. Tenk ima novu bočnu zaštitu, novi raspored potpornih točkova sa razmakom između četvrtim i petim je u funkciji povećanja stabilonosti tenka zbog preraspodele mase, koji se javlja zbog manjeg i lakšeg motora. Tenk je uprkos kornjača oklopu na kupoli zadržao i lance na zadnjem delu kupole i vrata.skustva iz Drugog rata u Libanu naterala su izraelce na novu modifikaciju tenka Mk 4 pod imenom Mk 4 baz sa dodatnim aktivnim sistemo zaštite trophy. Tenk je pravu borbenu vrednost prikazao tokom operacije "Izlivanje olova" 2014. godine u Gazi, gde je većina tenkova zahvaljujući upravo sistemu aktivne zaštite izbegala uništenje i oštećenja.

Kurir.rs/ A. Mlakar

Bonus video:

01:15
Palestinski ambasador u Srbiji Izvor: Kurir televizija