Tri osobe su uhapšene jer, prema saopštenju policije, postoje jake indicije da su krive za rušenje kabine žičare na severu Italije, piše agencija Ansa.

U nesreći koija se dogodila u nedelju, poginulo je 14 osoba, a jedini preživeli je dečak od 5 godina koji je u bolnici i još uvek je u životnoj opasnosti.

Glavni krivac je, po svemu sudeći, sitna pohlepa zajedno sa nehatom.

Nakon 12-časovnog ispitivanja, uhapšen je vlasnik firme koja je upravljala žičarom, kao i izvršni i tehnički direktori.

Istraga se usredsredila na dva pitanja: zašto je puklo vučno uže i zašto nije odmah aktivirana sigurnosna kočnica na točkovima po kojima kabine žičare voze po nosivom užetu.

Kočnica deaktivirana

Već su prvi novinari prispeli na mesto nesreće uočili da je u sigurnosnoj kočnici srušene kabine ostavljena "viljuška", koja služi za mehaničko deaktiviranje sigurnosne kočnice. Posredi je naime uvlakač koji drži kočne papuče na odstojanju. Tom spravom se kočnica deaktivira uveče, po završetku vožnji, kako bi kabinu bilo moguće fizički gurnuti i njome manevrisati bez motornog pogona. "Viljuška" mora biti izvađena pre puštanja žičare u pogon, kako bi sigurnosna kočnica u slučaju potrebe mogla da stisne svoje otpornike oko nosivog užeta i tako blokira kretanje kabine. Zakon određuje da ta "viljuška“ bude crvene boje, kako bi bila jasno vidljiva.

italija-zicara-nesreca3.jpg
Handout / AFP / Profimedia 

Istraga, sprovedena ispitivanjem zaposlenih u karabinjerskoj kasarni u Stresi, usredsredila se na taj detalj: ko je ostavio "viljušku“ u kočnici i zašto? Istragu su koordinisali republički tužitelj u Verbaniji Olimpia Bosi i tužitelj Laura Karera, a sprovodili karabinjeri kao sudska policija.

Nakon dvanaestak sati neprekidnog rešetanja moglo se primetiti da su nečije odgovornosti utvrđene po tome što su u kasarnu počeli da pristižu advokati, nužni ako ispitivanje osobe obaveštene o činjenicama (tzv. informativni razgovor) prerasta u ispitivanje osobe osumnjičene za nedelo.

Nakon ponoći stigao je i vlasnik Motaronske železnice Luiđi Nerini, kome se kasnije pridružio i njegov branilac, advokat Paskvale Pantano.

Nisu želeli da prekidaju saobraćaj

Na osnovu nagoveštaja koji se međusobno podudaraju, Bosi je zaključila da je "viljuška“ ostavljena namerno, kako se ne bi prekidao ciklus vožnji u nedelju, tokom sunčanog dana sa brojnim izletnicima, koji je obećavao dobar promet.

Prethodnih dana učestali su zastoji u radu žičare usled aktiviranja sigurnosnih kočnica. Zastoji su počeli već od ponovnog pokretanja žičare krajem aprila, nakon prekida usled pandemije kovida-19. Poslednji takav prekid zaustavio je žičaru na pola sata u subotu kasno popodne.

italija-zicara-nesreca.jpg
Handout / AFP / Profimedia 

Motaronska železnica, koja je zadržala stari naziv i pošto je živopisni brdski voz zamenjen žičarom 1970, zatražila je tehnički servis, koji je i urađen, poslednji put 3. maja.

Uvereni da se vučno uže – poslednji put magnetoskopski pregledano pre šest meseci – neće prekinuti, direktor i tehnički nadzornik su, uz saglasnost vlasnika, preuzeli rizik koji je, kažu istražitelji, nažalost doveo do višestruke pogibije.

Pucanje vučnog užeta je veoma redak incident: ovo u Stresi je treći takav slučaj u šezdeset godina uzevši u obzir svih 1.744 žičara, koliko ih trenutno funkcioniše u Italiji.

Dečak ostao bez 5 članova porodice

Petogodišnji dečak Ejtan jedini je koji je preživeo pad kabine žičare na severu Italije. U kabini je bilo 15 ljudi, a on je u strašnoj nesreći ostao bez roditelja, mlađeg brata (2), prabake i pradeke.

Ejtan ima prelome lobanje i nogu, a direktor bolnice je rekao kako ih niko nije kontaktirao kako bi se raspitao oko dece, zbog čega su mislili da su i drugi članovi porodice bili u gondoli.

Tek uveče je Aja Biran, njegova tetka, došla ispred bolnice u Torinu, kada je saznala da je njen bratanac preživeo.

Aja je rekla kako u početku nije znala gde je njen bratanac Ejtan, koji je jedini preživeo nesreću.

"Kada nismo videli njegovo ime na spisku žrtava, pomislili smo da je upravo on prevezen u bolnicu u Torinu", istakla je njegova tetka.

U strašnoj nesreći stradalo je ukupno pet porodica - dve sa prebivalištem u Lombardiji, jedna u Emiliji Romani, jedna u Kalabriji i porodica izraelskog porekla koja je živela u Paviji.

Kurir.rs/Jutarnji list