Evropska unija se sprema da smanji količinu britanskog televizijskog i filmskog sadržaja koji se prikazuje na njenoj teritoriji, sa ciljem da se smanji uticaj britanske ''meke moći''.

Britanija ima najveću produkciju u Evropi kako filmova tako i televizijskog programa, međutim njena dominacija je ocenjena kao pretnja evropskoj kulturnoj raznolikosti u internom dokumentu u koji je Gardijan imao uvid.

Ovo pitanje će samo povećati napetost u odnosima EU i UK od kada je zemlja napustila jedinstveno tržište i carinsku uniju, uključujući sporove oko prodaje britanskih kobasica u Severnoj Irskoj i izdavanje dozvola u ribolovnim vodama.

Brisel ovoga puta cilja na definiciju britanskog programa kao ''evropskog dela“.

Po direktivi audiovizuelnih medijskih servisa EU, većina programa televizijskog sadržaja mora da čini ''evropska produkcija'', koja takođe na striming servisima, kao što su Netfliks i Amazon, mora da čini najmanje 30 odsto naslova.

Zemlje poput Francuske otišle su i korak dalje, postavljajući tu kvotu na 60 odsto i zahtevaju da 15 odsto od prihoda striming platformi se troši na produkciju evropskih audiovizuelnih i kinematografskih dela.

Prema dokumentu EU koji je predstavljen 8. juna, imajući u vidu da je Britanija izašla iz EU, količina britanskog sadržaja posle Bregzita je neproporcionalno velika u odnosu na ''evropsku televiziju''.

-Velika dostupnost britanskog sadržaja na striming i medijskim servisima kao i činjenica da se i dalje kvalifikuje kao 'evropsko delo' dovodi do njegovog neproporcionalnog prisustva, koje negativno utiče na promovisanje evropskih sadržaja, uključujući manje zemlje i manje zastupljene jezike, navodi se u dokumentu.

-Tako da ta nesrazmernost može uticati na ispunjavanje ciljeva promocije evropskih dela i kulturne raznolikosti usmerenih na direktivu o audiovizuelnim medijskim uslugama, dodje se.

Evropska komisija dobila je zadatak da pokrene studiju uticaja britanskog sadržaja na ''kulturnu raznolikost'' EU, za koji su diplomatski izvori rekli, da bi bio prvi korak ka ograničavanju privilegija koje sadržaj koji dolazi iz Velike Britanije još uvek ima.

Potez da se britanski sadržaj definiše kao nešto drugo, a ne evropski, moglo bi da dovede do gubitka tržišta, a posebno bi pogodio britanske dramske serije, jer je pretprodaja međunarodnih prava na emitovanje serija poput ''Dauntanske opatije''i ''Krune'' često bila jedan od glavnih izvora finansiranja.

-Gubitak pristupa značajnim delovima tržišta EU bio bi ozbiljan udarac za britanski TV sektor. Prodaja međunarodnih prava postala je ključan deo finansiranja u nekim žanrovima, kao što je drama, istakao je za Gardijan Adam Mins, izvršni direktor Asocijacije komercijalnih emitera.

Prodaja međunarodnih prava evropskim kanalima i platformama poput Netflixa donela je britanskoj televizijskoj industriji 490 miliona funti u 2019. i 2020. godini.

Na taj način Velika Britanija je postala drugo najveće tržište iza SAD-a.

Kurir.rs