Prototip 1 letećeg automobila ErKar, opremljen BMV-ovim motorom i običnom gorivom sa benzinske pumpe, obavio je prvi međugradski 35-minutni let između slovačkih međunarodnih aerodroma u Nitri i Bratislavi.

Za razliku od eVTOL-a (električni vertikalni avioni za poletanje i sletanje), koji su sličniji velikim dronovima nego stvarnim automobilima, ErKar je pravi automobil – i to leteći. To znači da se može koristiti za dve vrste prevoza, kako na putu kao automobil, tako i kao avion.

Ovo prevozno sredstvo je razvila kompanija Klajn vižn i prvi put je predstavljen 2019. godine. ErKar prototip 1 je obavio svoj prvi let krajem 2020. godine i od tada je imao 142 uspešna sletanja i preko 40 sati letenja.

Poslednje, 142. sletanje obavljeno je 28. juna posle prvog međugradskog 35-minutnog putovanja od međunarodnog aerodroma u Nitri do Bratislave.

Profesor Stefan Klajn, izumitelj ovog prevoznog sredstva i osnivač kompanije Klajn vižn, upravljao je vozilom u oba režima. Kada je sleteo u Bratislavu, pretvorio je ErKar ponovo u automobil – proces uvlačenja krila i repa koji je trajao manje od tri minuta – a zatim ga odvezao u grad.

Prvi međugradski let izveden je sa modelom Prototip 1, koji pokreće BMV-ov motor snage 160 konjskih snaga sa fiksnim propelerom, a može da leti maksimalnom krstarećom brzinom od 190 kilometara na sat.

U saopštenju za medije kompanije Klajn vižn napominje se da je prototip dostigao visinu od dve i po hiljade metara i da je mogao, pod nadzorom Uprave za civilno vazduhoplovstvo, da obavi strme zavoje od 45 stepeni i da prođe niz testova stabilnosti i upravljivosti.

Ova vrsta prevoznog sredstva prepoloviće vreme putovanja iz vrlo jednostavnog razloga - ErKar će nas odvesti do aerodroma, gde ćemo ga prebaciti u režim leta i nastaviti putovanje.

U Klajn vižnu, takođe, veruju da će u budućnosti ErKar potpuno privatizovati vazdušni saobraćaj, jer će svako ko ga poseduje moći da se odveze do najbližeg aerodroma i vine se u nebo. Ipak, realno govoreći, čini se da će put do ovakve budućnosti biti dug i krivudav i podrazumevaće sertifikate, odobrenja i, najverovatnije, pilotske dozvole.

ErKar prototip 2 biće predserijski model i imaće motor od 300 konjskih snaga sa propelerom sa promenljivim nagibom. Trebalo bi da leti brzinom od 300 kilometara na sat i da ima domet leta od 1.000 kilometara.

Kalajn vižn se nada da će uspeti da dobiju potrebne sertifikate kako bi registrovali ovo vozilo i kao vazduhoplov i kao automobil.

Kompanija planira da proizvede dve verzije, sa dva i četiri sedišta, a u planu je i model koji će moći i da plovi. Naravno, jedino što je bolje od automobila koji može da leti je automobil koji leti i plovi.

Kurir.rs/RTS