KAKO JE SPASENO 20 BRITANSKIH SPECIJALACA SAS IZ OKOLINE KANDAHARA: Pet dana u talibanskom obruču! Nada stigla sa neba IZNENADA!
Britanski Daily Mail pre tri dana doneo je ekskluzivnu priču o tome da je tim od 20 britanskih specijalaca SAS (Special Air Service) spasen iz okoline Kandahara u dramatično operaciji izvlačenja kada su ostali opkoljeni talibanima u okolini Kandaharai u daljeni stotinama milja od prijateljskih snaga.
Kako javlja ovaj britanski mediji dok su se talibani približavali specijalcima oni su poslali zahtev za pomoć Komandi specijalnih snaga u Velikoj Britaniji tražeći hitno izvlačenje.
Međutim, u akciji izvlačenja specijalaca nije se moglo koristiti aerodrom Kandahar koji je nekad bio baza za 26.000 pripadnika međunarodnih trupa na vrhuncu vojne kapmanje u Avganistanu. Sada, za britanske specijalce i izvlačenje pripadnika SAS bila je nemoguća misija jer je aerodrom bio u rukama talibana.
Specijalci su po pisanju Daily Maila morali da krenu putem do tajne lokacije u pustinji oko grada, gde su se smestili, maskirali o odkale su koordinate nove baze poslate u Komandu specijalnih snaga kako bi operacija evakuacije započela
Pomenuta operacija događala se u trnutku dok je britanski premijer Boris Džonson spremao za sastanak sa liderima Grupe G-7 kako bi pokušao da natera američkog predsednika Džona Bajdena da odloži privremno povlačenje američkih trupa iz Avganistana 31. avgusta, kao bi se dobilo više vremena za evakuaciju britanski i amerikih državljana, kao i Avganistanaca koji su radili za strane humaniterne i diplomatske misije
Britanski mediji tvrde da je ovo bila jedna od dramatičnih operacija spasavanja specijalaca izvlačenja sa uapada Avganistana. Dramatičnija od one iz 1991. iz Iraka.
Početak operacije izvlačenja
Prva glavolbolja sa kojom su se u brzoj reakciji morali da suoče u Komandi specijalnih snaga bila je transportni avion pronaći. Večina letelica angažovana je bila na izvlačenju Britanaca i Avganistanaca koji su radili za njih. Gde naći Herkules C-130 koji bi izvukao iz pustinje specijalce SAS. Rešenje se ukazalo iznenada kada je za operaciju angažovan britanski Herkules koji je u tom trenutku leteo iznad Persijskog zaliva. Odmah po prijemu zadatka posada je prema pisanju Daily Maila isključila trasponder i krenulo se u akciju put Avganistana.
Cilj isključivanja transpondera koji ukazuje na tip letelice, i lokaciju prema kojoj se kreće bilo je neotkrivanje lokacije gde se nalaze specijalci SAS, jer su ranije obaveštajne procene ukazivale da praćenje vojnih aviona poslastica za veliki broj vazduhoplovnih entuzijasta, ali i onih koji su imali opasne namere i od kojih je pretila "jasna i neposredna opasnost".
Neimenovani izvor je rekao: " 'To je bila vrlo tiha misija. Kandahar je u petak pao pod talibane, a momci su bili tamo dole pet dana. Neprijatelj je bio besan i ubijao je mnogo pripadnika avganistanskih specijalnih snaga sa kojima je SAS radio. To je bila vrlo hitna misija. Najveća zasluga za brizo izvlačenje pripalo je 47. eskadrili RAF-a čija posada transportnog aviona C-130 je po mrklom mraku koristeći samo uređaje za noćno osmatranje sleteli na neravni teren. Specoijalci su se munjevito preko utovarne rampe ukrcali u letelicu sa kompletonom opremom i otišli su. Bila je to operacija izvlačenja kao iz udžebnika"
Avion se na radarima ponovo pojavio u četvrtak rano ujutro već kad se spremao za sletanje u vazduhoplovnu bazu kod Dubajia.
Ironija sudbine u čitavoj ovoj operaciji je i ta što RAF planira da povuče iz operativne upotrebe C-130J u sklopu nove reorganizacije RAF-a. Kažu da je ovo komandu SAS veoma frustriralo i da se nadaju da će posle ove operacije ta odluka biti promenjena.
Hercules je glavni taktički transportni avion RAF -a, a u sadašnjim verzijama bio je okosnica operativne mobilnosti Velike Britanije od kada je ušao u upotrebu 1999.
O SAS
Koreni ove jedinice nastala je za vreme Drugog svetskog rata. Osnivač je bio poruičnik Dejvid Sterling koji je tri dana posle dolaska na severnoafrički front formirao novu jedninicu za posebne operacije. Borjala je šest oficira i 60 vojnika a zvanično je bila zavedena kao odred "L" specijalne vazduhoplovne službe skraćenice SAS. Borbena iskustva su stekli u ratu sa Romelovim Afričkim korpusom, a onda su svje aktivnosti posle preneli na celo Sredozemlje i kasnije zapadnu Evropu. Po završetku Drugog svetksog rata SAS je bio rasformiran, ali sve veći nemiri u kolonijama i jačanje nacionalističkih pokreta u jugozapadnoj Aziji, Velika Britanija ih je ponovo formirala 1947. Od 1952. preoblikovani su u 22. puk SAS. Od srednie 1960 tih zbog povećanja nasilja u severnoj Irskoj pripadnici SAS su angažovani i tamo. Na ulicama Belfasta i drugih gradova stekli su značajno iskustvo u ratu u urbanom okruženju. Od 1972. formirana je protivteroristička četa, koja je postalap oznata maja 1980 u operaciji "Nimrod" spasavanja talaca u Ambaasadi Islamske Republike Iran u Londonu. Učestovovali su i u ratu za Foklande 1982, u Pustinjskoj oluji 1991, u građanskom ratu u BiH 1994-1995, na Kosovu i Metohiji 1999-2000, a posle 11. septembrau Avganistanu i 2003 u Iraku..
Danas je SAS organizovan u tri puka 22. koji je kativan i koji čini pet borbenih grupa A,B,C,D, dok su 21. i 23, rezervni i nalaze se u sastavu Teritorijalne armije. Inače svaka borbena grupa se deli na četiri voda sa 16 pripadnika.
Kandidati za prijem dolazi iz svih rodova britanskih oružanih snaga. Svi kandidati pre selektivne obuke moraju da ispunjavaju određene kriterijume: poznavanje bar jednog stranog jezika, moraju proći detaljne lekarske i psihološke preglede. Kandidati se šalju zatim na trodnevu proveru fizičke izdržljivosti. Posle doga počinje dugotrajna obuka. Prvo tronedeljna u okolini Kredenhila gde se nalazi Komanda SAS. Ta faza završava se sa nedeljom provere tokom koga kaniddati se upućuju na marš do 40 kilometara. Vrhunac je marš od 60 kiolometara koji moraju da obave u roku od 20 časova sa 25 kilograma teškim rancem. Kandidati koji prođu selektivni test upućuju se na četovronedeljnu obuku gde ih iskusni instrukotri upoznaju sa taktikama borbe, preživljavanja u prirodi. Posle toga sledi šestonedeljna provera u preživljavanju koja traje na najesktremnijim delovima planete. Toko čitavog procesa kandidati se ocenjuj.. Oni kojima uspe da uđu u SAS moraju da prođu i jednogodišni pripšravnički staž, a onda i stalno angažovanje i neprestana obuka i borbeno angažovanje.
Lokdi Martin C-130J
Je taktički četvoromotorni turbopropelerski transportni avion. Herkules spada u najpoznatije transportne avione na svetu. Verzija C-130J koju poseduje RAF opremljena je sa četiri turbopropelerska motora Alison AE 21100D3 jaline 4.950 konjskih snaga. Letelica je duga 29,79 cm, visine 11,24 metra, raspona krila 40,41 m. U trertnom prostoru može da preveze 92 vojnika sa punom opremom, 62 padobranca ili 74 ranjenika na nosilima, kao i do pet standardizovanih paleta za prevoz tereta. Maksimalna brzina Herkulesa je 645 kilometara na čas, najveća visina leta 8.535 metara, a maksimalni dolet sa 18.140 kilograma tereta je 5.250 kilometara.
Kurir.rs/A.Mlakar
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)