Punih sedam sati, pored Fejsa, 3,5 milijardi ljudi u svetu nije moglo da pristupi ni Mesindžeru, Instagramu i Vocapu

instagram-fejsbul--foto-ap-msrt-2019.jpg
AP/Ilustracija 

Svet je prekjuče po podne potresla vest, koja je odjeknula jače od pada Avganistana i eksplozije atomske bombe, da su društvena mreža Fejsbuk, kao i njene pridružene platforme Instagram i Vocap pale.

Prekid sedam sati

Taj sedmočasovni muk koji je usledio zavisnike od društvenih mreža naterao je u očaj, a druge, poput Edvarda Snoudena, koji se oglasio preko Tvitera i napisao da je svet postao bar za trenutak bolje mesto, obradovao.

Brojni korisnici Tvittera takođe su slali šale na svoj Fejsbuk nalog, pa je pokrenut haštag #facebookdown, s kojim korisnici dele viceve na svom nalogu.

Naravno, prekid rada Fejsbuka podstakao je, po običaju, i teoretičare zavere, koji su jurnuli u smišljanje ideja zašto je Fejsbuk krahirao. Bilo je tu raznih teorija, poput masovnog hakerskog napada kako bi se domogli podataka o 1,5 milijardi korisnika.

Uzbunjivačica Fransis Haugenfoto: Printscreen YT/CBS news/60 minutes

Uzbunjivačice zatresle mrežu - Profit i dezinformacije

Pored sloma društvenih mreža, Fejsbuk je imao i problema sa dve bivše radnice, koje su se oglasile u medijima.

Prva je Sofi Džang, bivša informatičarka u Fejsbuku, koja je, kad je proletos dobila otkaz, upozorila na to da neke države na ovoj društvenoj mreži imaju lažne profile, a da druge pomoću društvenih mreža manipulišu javnim mnjenjem.

Druga uzbunjivačica Fransis Haugen, koju čeka saslušanje pred Kongresom, oglasila se prvo u Vol strit džornalu, kome je predala interne dokumente kompanije koji ukazuju na to da je menadžment bio svestan štete koju su prouzrokovale njihove odluke.

Haugenova je to kasnije ispričala i pred kamerama televizije CBS. U međuvremenu je prijavila bivše poslodavce da su unutrašnja istraživanja obavljena unutar kompanije pokazala da širenje mržnje i dezinformacija dodatno polarizuju društvo.

Naravno, Fejsbuk je sve to demantovao i saopštio da je jedini krivac za pad "neispravna promena konfiguracije", koja je sprečila 3,5 milijardi korisnika da pristupe ovoj društvenoj mreži, kao i Instagramu, Vocapu i Mesindžeru.

Takođe, navedeno je i da je do sloma došlo i na unutrašnjoj mreži, koju koriste zaposleni.

- Izvinite zbog današnjeg prekida. Znam koliko se mnogo oslanjate na naše usluge da ostanete povezani s ljudima do kojih vam je stalo, naveo je u poruci osnivač Mark Zakerberg.

Nije prvi put

Interesantno je da su svi koji su bili u šoku zbog sloma Fejsbuka i nemogućnosti da pristupe mreži zaboravili da je poslednji veliki slom bio marta 2019, kada je ispad trajao čak 14 sati.

Dok svi traže uzrok, malo se pominje i ekonomski aspekt. Procene koje su objavljene u američkim medijima govore da je Fejsbuk izgubio do 100 miliona dolara prihoda tokom sedmočasovnog prekida, dok je osnivač i vlasnik Mark Zakerberg izgubio šest, a u nekoliko nedelja čak 140 milijardi dolara profita.

Da stvar bude gora, u ponedeljak po podne i akcije Fejsbuka su pojeftinile za čak pet odsto, a od sredine septembra za čak 15 odsto.

Kurir.rs