OVA SOVJETSKA PODMORNICA JE NAPRAVLJENA DA UNIŠTI AMERIKU: NATO ih je klasifikovao kao Delta klasu, sedam najjačih je još u službi
Između 1972. i 1992. godine, Sovjetski Savez je izgradio četrdeset i tri podmornice prema nizu dizajna koje je NATO zajednički opisao kao Delta klasa .
Ova plovila bi činila okosnicu prvog pravog morskog nuklearnog sredstva odvraćanja u SSSR-u i promenili bi način na koji su i Sovjeti i Amerikanci razmišljali o ratu na moru. Nekoliko njih i danas je u upotrebi, noseći svoj smrtonosni teret kroz dubine Arktičkog okeana.
Sovjetski Savez je cenio potrebu za odvraćanjem na moru od rane tačke Hladnog rata. Sovjetsko rukovodstvo je brinulo da bi ga američka superiornost u sistemima isporuke (u početku i u broju i u preciznosti) učinila ranjivim na odrubljivanje glave prvog udara i uopšteno na nuklearnu ucenu. Shodno tome, SSSR je počeo da eksperimentiše sa podmornicama opremljenim strateškim nuklearnim oružjem sredinom 1950-ih. Ali tehnički problemi otežali su postizanje dostignuća. Uopšteno govoreći, Sovjeti su se našli nekoliko godina iza Amerikanaca i u podmorničkoj i u raketnoj tehnologiji.
Američka klasa Džordž Vašington, koja je mogla da nosi šesnaest projektila i da pogađa mete iz dometa od 2500 milja, bila je vrsta sposobnosti koju su Sovjeti pokušavali da postignu, barem u početku. Ali do sredine 1960-ih, SSSR se mogao pohvaliti nuklearnim podmornicama sličnog dometa i naoružanja. Trideset četiri podmornice projekta 667A (NATO šifra: Yankee) bili su prvi umereno uspešni sovjetski SSBN. Izgrađeni između 1964. i 1974. godine, ovi čamci su morali da patroliraju u srednjem Atlantiku da bi mogli da pogode Sjedinjene Države. Oni su nosili 9300 tona i mogli su da nose između dvanaest i šesnaest projektila sa dometom od oko 1800 milja.
Nažalost, geografija je zakomplikovala sovjetsku strategiju odvraćanja. Dok su Sjedinjene Države (u savezu sa NATO-om) imale više baza iz kojih su izvršile napad na SSBN, Sovjeti su bili primorani da pošalju svoje podmornice kroz nekoliko prigušnih tačaka koje su NATO podmornicama olakšale da ih identifikuju i prate. Relativno mali domet raketa ranih sovjetskih podmornica takođe ih je učinio izuzetno ranjivim na sredstva zapadne borbe protiv podmornica, jer bi morali da pređu niz podmornica, ratnih brodova, SOSUS seneta i kopnenih aviona da bi stigli do lansiranja. pozicije. To što su sovjetske podmornice bile relativno glasne u poređenju sa američkim čamcima je pogoršalo problem.
Sledeća klasa sovjetskih podmornica i projektila radila bi na rešavanju ovih problema. Između 1972. i 1992. godine, Sovjetski Savez je izgradio četrdeset tri čamca klase Delta (Projekat 667B) po četiri različita dizajna. NATO je ove podklase označio kao Delta I (osamnaest ), Delta II (četiri), Delta III (četrnaest ) i Delta IV (sedam ).
Prvi set Delta je bio primetno veći od Jenkija, deplasman od oko 10.000 tona i nosio je dvanaest R-29 SLBM. Mogli su da naprave 25 čvorova pod vodom, a imali su šest torpednih cevi kao odbrambeno naoružanje. Počeli su da ulaze u službu 1972. godine, dok su poslednji čamci 667B još uvek silazili sa linije. Delta II su bili nešto veći od prve serije, ističući 10500 tona. Nosili su šesnaest projektila R-29D, ali su imali slično odbrambeno naoružanje i slične performanse kao i njihovi manji rođaci. Uopšteno se smatralo da su tiši od Delta Isa, uključujući niz malih modifikacija koje su rešavale probleme otkrivene na ranim čamcima.
Delta III klasa je predstavljala sledeći pravi skok u sposobnostima. Ova plovila su nosili 18.000 tona i nosili su šesnaest projektila R-29R, od kojih svaki može uključivati do sedam višestrukih nezavisnih vozila za ponovno ulazak. Četrnaest Delta III je izgrađeno između 1974. i 1982. Oni su ostali jezgro SSSR SSBN snaga do 1990-ih. Šest je penzionisano kasnih 1990-ih, ali je još osam dobilo ažuriranja (jedan je modifikovan da postane matična mini podmornica) i ostalo je u službi sve do 2000-ih. Delta IV su predstavljali konačnu evoluciju tipa dizajna. Sedam ovih plovila izgrađeno je između 1981. i 1992. godine, a svih sedam su i dalje u službi.
Otprilike iste veličine kao i Delta III, ovi kasniji čamci nose šesnaest projektila R-29RMU „Sineva“, od kojih je svaka opremljena sa četiri bojeve glave. ali još osam je dobilo ažuriranja (jedno je modifikovano da postane matična mini podmornica) i ostalo je u upotrebi sve do 2000-ih. Delta IV su predstavljali konačnu evoluciju tipa dizajna. Sedam ovih čamaca izgrađeno je između 1981. i 1992. godine, a svih sedam su i dalje u službi. Otprilike iste veličine kao i Delta III, ovi kasniji čamci nose šesnaest projektila R-29RMU „Sineva“, od kojih je svaka opremljena sa četiri bojeve glave. ali još osam je dobilo ažuriranja (jedno je modifikovano da postane matična mini podmornica) i ostalo je u upotrebi sve do 2000-ih. Delta IV su predstavljali konačnu evoluciju tipa dizajna. Sedam ovih čamaca izgrađeno je između 1981. i 1992. godine, a svih sedam su i dalje u službi. Otprilike iste veličine kao i Delta III, ovi kasnije nose šesnaest projektila R-29RMU „Sineva“, od kojih je svaka opremljena sa četiri bojeve glave.
Ključ uspeha klase Delta bio je razvoj porodice raketa R-29. Ove rakete bi mogle da nose nosivost veću od 4000 milja, što je ogromno poboljšanje u odnosu na klasu Yankee. Rane verzije projektila su nosile bojeve glave u dometu od 500 kt. Kasnije verzije projektila su bile MIRV (uglavnom sa bojevim glavama od 100 kt), što je umnožavalo smrtonosni efekat podmornica. Na tečno gorivo, rakete se oslanjaju na astro-inercijalni sistem navođenja. Kasnije verzije projektila navodno imaju kružnu verovatnoću greške (CEP) od otprilike 500 metara.
Delte i SLBM dugog dometa koje su nosili bili su centralni u sovjetskom razvoju strategije „Bastion“ za raspoređivanje SSBN. Deltas bi mogao da lansira rakete iz relativno blizine kuće, eliminišući potrebu za prolaskom u blizini NATO-ovih protuprovalnih sredstava. Umesto toga, SSBN-ovi su mogli da urade ono što je trebalo da rade najbolje; sakrijte se i sačekajte nuklearnu apokalipsu. Bez obzira na to, Sovjeti su i dalje bili veoma zabrinuti zbog pretnje zapadnih — a posebno američkih — protivprotivnih snaga. Američke jurišne podmornice, avioni i površinski brodovi i dalje mogu loviti sovjetske podmornice, čak i one relativno blizu njihovih baza. SSSR je na kraju strukturirao svoju pomorsku doktrinu oko ideje o patrolnim područjima SSBN-a dobro zaštićenim napadnim podmornicama, površinskim brodovima i priobalnim avionima.
Odluka da se okrene strategiji bastiona pomogla je da izazove ogromnu debatu u odbrambenim krugovima SAD, posebno u američkoj mornarici. Sjedinjene Države su dugo pretpostavljale da će SSSR u slučaju rata koristiti svoje podmornice da zabrani transatlantski lanac snabdevanja, kao što su Nemci pokušavali da urade tokom oba svetska rata. Međutim, kako su se pojavili dokazi strategije bastiona , ona je osnažila ofanzivno nastrojene mislioce koji su tvrdili da USN treba da uloži agresivne napore da napadne sovjetske bezbedne oblasti i direktno ugrozi sovjetsko nuklearno odvraćanje.
Neki su tvrdili (tačno) da bi to rizikovalo destabilizaciju sukoba i stvorilo mogućnost slučajnog nuklearnog rata, jer bi Sovjeti mogli usvojiti mentalitet „iskoristi ili izgubi“ u odnosu na njihove snage SSBN. Drugi su tvrdili da bi sama pretnja ofanzivnom akcijom mogla da promeni strukturu snaga sovjetske mornarice na poželjan način, smanjujući njene ekspedicione sposobnosti i osiguravajući bezbednost globalnih tranzitnih ruta.
Američki mornarički analitičari su bili relativno uvereni da bi napadne podmornice mogle da ugroze sovjetsku bumer flotu u slučaju rata, dok su borbene grupe USN-a razbijale površinske elemente „bastiona“. Interesovanje za lov i ubijanje Delta (kao i za veće tajfune koji su počeli da ulaze u službu 1980-ih) dovelo je do razvoja SSN-a klase Seawolf. Nemamo dobar osećaj o tome kakva bi bila sovjetska reakcija na direktan, konvencionalni napad na njihovo nuklearno odvraćanje, ali malo je razloga da verujemo da bi to bilo dobro ili korisno za cilj NATO-a.
Pogled sa desne strane na podmornicu Severne flote ruske mornarice DELTA IV klase nuklearnih balističkih raketa koja je u toku na površini.
U svakom slučaju, sporazumi o kontroli naoružanja sa Sjedinjenim Državama, kraj Hladnog rata i kolaps ruske ekonomije onemogućili su održavanje tako velike flote bumera. Poslednja Delta I napustila je službu 1998. godine, kada su Delta II stavljeni iz upotrebe otprilike u isto vreme. Međutim, klase Delta III i Delta IV će ostati srž ruskog nuklearnog odvraćanja sve do dvadeset prvog veka. Zbog visokih operativnih troškova podmornica klase Tajfun, nekoliko Delta III je dopunjeno gorivom i održalo se u upotrebi do 2010-ih, iako se čini da je poslednja napustila službu.
Trenutno, nekoliko Delta IV ostaje u službi (sedma je pretvoren u istraživački brod i mini-podmornicu, a takođe ostaje u službi). Kako se moderni čamci klase Borei postave onlajn, Delta IV će verovatno biti isključeni. Preživjeli čamci najuspješnije sovjetske klase SSBN ostaju kao artefakt Hladnog rata, čak i kada se čini da se tenzije koje su dovele do njihove izgradnje ponovo izbijaju.
Kurir.rs/19fortifajv
"DO 31. MARTA GRAĐANI ĆE VIDETI NAJŽEŠĆU BORBU PROTIV KORUPCIJE U POSLEDNJIH 24 GODINE" Vučić: Biće posebni mehanizmi, velike promene u narednih 100 dana