Analiza satelitskih snimaka koju je sproveo Centar za strateške i međunarodne studije (CSIS) pokazuje da bi kineski nosač aviona sa ​​tehnologijom koja je gotovo jednaka onoj američke vojske mogao biti porinut već u februaru.

Na snimcima iz 23. oktobra se može videti kako se u brodogradilištu Điangnan u Šangaju bliži kraj gradnje nosača aviona, poznatog kao Model 003.

CSIS navodi kako izgleda da je skoro završena instalacija spoljnih i unutrašnjih komponenti, uključujući i generatore i sistem za lansiranje aviona, i da samo nedostaju neki delovi poput radara i sistema naoružanja.

"Na osnovu dostupnih informacija, procenjujemo da bi Model 003 mogao biti porinut za tri do šest meseci", naveo je CSIS u svom izveštaju.

Kada bude završen, ovo će biti treći kineski nosač aviona i drugi koji je proizveden u toj zemlji. Za razliku od druga dva nosača, Liaoning i Šandong, stručnjaci smatraju da Model 003 ima napredniju tehnologiju lansiranja aviona, u skladu sa katapult sistemom koji koriste Amerikanci. Novi sistemi omogućiće Kini da brže i bolje lansira razne tipove aviona.

Metju Funaiole, viši saradnik u CSIS-u, smatra da će Model 003 biti "prvi moderni nosač aviona kineske vojske".

"Ovo je prilično značajan korak napred. Oni su se stvarno posvetili izgradnji nosača i pomeraju granice svojih mogućnosti", rekao je Funaiole CNN.

Trka u naoružanju

Kina ima najveću pomorsku silu na svetu, a nosači aviona su od velike važnosti za flotu bilo koje velike sile. Ovi masivni brodovi su u suštini mobilna avio baza koja omogućuje brzo i dugoročno raspoređivanje aviona i oružja.

Njihova vrednost ne meri se samo vojnom sposobnošću već i diplomatskim prestižom i "projekcijom moći", rekao je Funaiole i dodao da Kina želi mornaricu svetske klase i želi da pošalje signal svetu da ima mornaricu svetske klase koja može da parira američkoj. A simbol američke mornarice je njihova flota nosača aviona.

Iako su dva kineska nosača aviona osnažila pomorsku moć te zemlje, Kina još uvek kaska za SAD koje imaju 11 nosača. Osim toga, i Liaoning i Šandong imaju zastarelu tehnologiju sistema lansiranja.

Model 003, pak, ima isti sistem kao i američki nosači, a možda i napredniji zbog korišćenja elektromagnetskih lasera, kaže Funaiole.

Mešutim, uprkos naprednom sistemu lansiranja, Funaiole smatra da kineski nosač aviona ipak zaostaje za onima iz SAD-a, koji imaju više lansirnih jedinica, više prostora i više dizalica, što omogućuje brže poletanje aviona. Postoji još nešto što Amerikanci imaju a Kina ne - praksa.

SAD koriste nosače aviona još od pre Drugog svetskog rata i imaju bogato iskustvo u radu sa njima. Kina, sa druge strane, sa nosačima aviona radi tek od 2012. godine i jednostavno joj nedostaje iskustva, kaže Funaiole.

Dodatna testiranja

Nakon porinuća Modela 003, kineske vlasti će morati da sprovedu i testiranja na terenu i ugrade dodatnu opremu pre nego što nosač aviona bude u potpunosti funkcionalan, odnosno pre nego što zvanično postane deo kineske flote.

Ministarstvo obrane SAD-a prvobitno je procenilo da će Model 003 biti u potpunosti spreman do 2023. godine, ali je sada taj datum pomerilo na 2024. godinu jer Model 003 koristi elektromagnetnu tehnologiju za svoje katapulte, što znači da će Pekingu biti potrebno vreme da ovlada njom.

Kurir.rs