Dok stotine hiljada migranata pokušava da pređe poljsko-belorusku granicu, EU je najavila da će sankcionisati aviokompanije koje sumnjiči da su prevozile migrante. Za to vreme mnogi se pitaju kako su migranti iz bliskoistočnih zemalja stigli do Belorusije.

Britanski servis BBC pratio je kako migranti stižu do Belorusije i na koji način Evropska unija planira da se pozabavi novom migrantskom krizom.

Odakle i kako migranti u Belorusiju?

Mnogi od onih koji stižu u Belorusiju i odatle pokušavaju da pređu u EU dolaze sa Bliskog istoka ali i zemalja Afrike. Podaci Fronteksa, granične agencije EU, pokazuju da su glavne zemlje porekla migranata koji su prelazili istočne granice bloka: Irak, Sirija, Avganistan, Turska i Iran.

Glavni grad Belorusije, Minsk, ima redovne avio linije sa Bliskim istokom, uključujući Istanbul, Bejrut, Dubai i Bagdad. Državna avio-kompanija Belavija svakog dana leti iz Istanbula. Druge nacionalne avio-kompanije redovno lete za Minsk, uključujući Turkiš erlajns i Aeroflot.

Postoje i privatne avio-kompanije koje nude letove za Minsk iz Bagdada i Dubaija, pokazuju podaci FlajtRadara24 koji u realnom vremenu prati avio saobraćaj.

Istraga britanskog servisa pokazala je da postoji čitava mreža putničkih agencija i krijumčara koji koriste društvene mreže da privuku "klijente" i u okviru svojih "putnik aranžmana" organizuju letove i vize za Belorusiju.

Uz to, Belorusija dozvoljava državljanima 76 zemalja ulazak i ostanak do 30 dana bez viza, iako ta olakšica ne važi za Irak ili Avganistan.

Beloruske vlasti optužuju da olakšavaju migrantima putovanje kako bi izazvali krizu duž istočnih granica EU, mameći ljude turističkim vizama. Minsk to odlučno demantuje.

Poljska je čak optužila Rusiju, zajedno sa Belorusijom, da pokušava da destabilizuje EU tako što dozvoljava migrantima da pređu Belorusiju i stignu do granice sa EU.

migranti-na-putu-za-minsk.jpg
Foto: Printscreen/BBC

Šta EU radi da spreči njihov dolazak?

Evropska unija je najavila da će staviti na crnu listu aviokompanije koje dovoze migrante, u pokušaju da zaustavi gomilanje ljudi na granicama sa Poljskom i Litvanijom.

Portparol Komisije EU Peter Stano rekao je da EU prati ne samo državne aviokompanije već i privatne operatere ali i čarter letove koji se ponekad organizuju u poslednjem trenutku.

Za sada se ne zna kakve će akcije Brisel preduzeti iako iz EU navode da su u pregovorima sa desetak zemalja po ovom pitanju. Reč je o zemljama, mahom iz Afrike i sa Bliskog istoka, iz kojih stiže značajan broj migranata ili iz kojih postoje letovi za Belorusiju.

EU takođe ima i duži spisak 20ak zemalja koje prati i za koje smatraju da ih migranti koriste kao način da stignu do Belorusije i onda u EU. Na tom spisku je i Rusija koja ima svakodnevne letove za Belorusiju.

U avgustu, EU je zatražila od iračkih vlasti da na neko vreme suspenduju sve letove iz Bagdada za Belorusiju. Iako su iračke vlasti pristale na privremenu suspenziju, postoje naznake da su neki letovi ipak nastavljeni, a nedavno let Iraki erlajnsa iz Bagdada za Minske je bio popunjen.

Najnoviji Fronteksovi podaci iz septembra pokazuju da je tog meseca došlo do naglog pada broja Iračana koji su uhvaćeni u pokušaju prelaska istočnih granica EU, u poređenju sa avgustom. U septembru ih je bilo 181, a u avgustu 1345. Kako Fronteks još uvek nema podatke za oktobar, ne zna se da li je taj trend nastavljen.

Isto tako, iz Iraka u Minsk vode i privatne aviokompanije, a migranti često pronalaze druge rute do Belorusije, preko Turske ili Libana.

Beloruskoj aviokompaniji Belavija zabranjeno je da koristi vadzušni prostor EU pod sankcijama koje su joj uvedene letos kada je let RajanEra za Litvaniju preusmeren u Minsk.

Sada se razumatra pooštravanje ovih sankcija kako Belavija ne bi mogla da iznajmljuje avione drugih kompanija sa sedištem u EU, mahom irskih, danskih i rumunskih.

Irska je navela da, iako podržavaju dodatne sankcije, imaju pravnoobavezujuće ugovore sa Belavijom koje nameravaju da ispoštuju.

Kurir.rs