"Možeš li ovo skinuti? To je bezbednosni rizik."

Tako je Ilon Mask počeo razgovor sa 19-godišnjim Džekom Svinijem preko Tviter direktnih poruka prošle jeseni. On se pozivao na nalog na Tviteru pod nazivom @ElonJet, koji prati kretanje njegovog privatnog aviona širom sveta.

Bila je to noćna poruka, koja je stigla je u 12:13 po Svinijevom vremenu, ali brucoš nije izgubio san. Njegov odgovor, skoro sedam sati kasnije: „Da, mogu, ali to će te koštati Modela 3 ako nije šala?”

@ElonJet je jedan od 15 naloga za praćenje letova koje je Svini kreirao, a vode ga botovi koje je programirao da analiziraju podatke i tvituju svaki put kada odabrani avion poleti ili sleti. Svaki od njih prati osobu visokog profila, skoro sve u tehnici, uključujući Bila Gejtsa i Džefa Bezosa. Ali Maskov traker je najpopularniji, sa skoro 83.000 pratilaca.

Izgleda da je popularnost naloga uplašila Maska. „Ne sviđa mi se ideja da me pogodi ludak“, rekao je Sviniju u njihovom DM razgovoru.

Razgovor je nastavljen za još nekoliko poruka. Musk je pitao Svinija koliko je zaradio na Tviter nalozima, za koje je Svini rekao da nije više od 20 dolara mesečno. Tada je Ilon Mask dao sopstvenu ponudu: 5.000 dolara da izbriše nalog i pomogne milijarderu da spreči „lude ljude“ da prate njegovu lokaciju. Svini je rekao Masku da doda još 0. „Ima li šanse da to povećate na 50 hiljada dolara? To bi bila velika podrška na koledžu i možda bi mi omogućilo da dobijem auto, možda čak i model 3.”

screenshot-3.jpg
Twitter/@ElonJet 

Musk je rekao da će razmisliti o tome. Ali do sada, nije platio Sviniju ni novčića, a rnalog je i dalje aktivan. Svini kaže da je u redu sa duhovima. Imao je mnogo koristi od @ElonJet-a i drugih naloga, rekao je: Stekao je pratioce na društvenim mrežama, naučio je kako da kodira i čak dobio posao sa skraćenim radnim vremenom u UberJets-u kao programer aplikacija. Još bolje, samoproglašeni „obožavalac“ Ilona Maska mora da razgovara sa čovekom na koga se ugledao godinama.

Iako Tviter nalozi do sada nisu doveli do opasnih incidenata, barem prema Svinijevim saznanjima i informacijama dostupnim na mreži, Mask ima pravo. Poznate ličnosti koje upadaju u zasedu na aerodromima — od strane obožavalaca, ljudi koji žele da prodaju svoje autograme, paparaca, stalkera i slično — svakako je stvar. A Mask i drugi tehnološki izvršni direktori postali su bona fide slavne ličnosti poslednjih godina.

Ali Tvitter botovi se ne zadivljuju. Upravo su nastavili da analiziraju podatke koje im je Svini rekao. 15 botova koristi informacije FAA kada su dostupne — administracija prati kada i gde avioni polaze i sleću, kao i njihovu predviđenu putanju. Međutim, Muskov avion i mnogi drugi nalaze se na listi blokova LADD, što uklanja identifikacione informacije iz podataka.

Međutim, čak ni blokirani avioni nisu zaista privatni. U ovim slučajevima, Svini koristi podatke sa ADS-B transpondera prisutnih na većini aviona koji pokazuju lokaciju aviona u vazduhu u realnom vremenu kao što je prikazano na ADS-B razmeni. Raščlanjivanje ovih informacija je kao logička zagonetka: Svinijevi botovi mogu da koriste visinu aviona, u kombinaciji sa pre koliko vremena su podaci primljeni, da odrede kada poleće ili sleće. Zatim mogu da uporede geografsku širinu i dužinu sa bazom podataka aerodroma kako bi odredili gde avion polazi ili se kreće. I iako Svinijevi botovi ne mogu da izvuku iz blokiranih FAA podataka da bi otkrili kuda avion planira da ide, oni mogu da uporede podatke ADS-B u realnom vremenu sa drugom veb-stranicom koja objavljuje anonimne verzije FAA planova leta. Ovo omogućava botu da uskladi avion koji prati u realnom vremenu sa anonimnim FAA planovima leta i odredi nameravanu destinaciju svakog aviona. Sve ove informacije su u potpunosti javne i mogu se koristiti za praćenje većine privatnih aviona.

To je rupa u bezbednosti visokog profila koja je prošla ispod radara jer je potrebno mnogo znanja specifičnog za industriju da bi se znalo da su svi ovi podaci dostupni i javni, i da bi se razumelo kako da ih raščlanimo. Svini je imao taj kontekst: njegov otac radi u avio industriji, a Svini je pratio avione od detinjstva. Kao i mnogi dečaci, on kaže da bi pokušavao da identifikuje tipove aviona dok lete nebom, često proveravajući svoja nagađanja sa onim što bi mogao da pronađe u onlajn aplikacijama za praćenje letova.

Kada je Svini objasnio Masku gde je pronašao podatke, preduzetnik je bio iznenađen koliko je sve to bilo dostupno. „Kontrola vazdušnog saobraćaja je tako primitivna“, rekao je on.

Poslednji DM Mask i Svini razmenili su prošle srede, kada je Svini rekao da bi više voleo stažiranje nego plaćanje u zamenu za brisanje naloga. Musk nije otvorio poruku, kaže Svini, ali nije uvređen. U stvari, on misli da zna zašto je Musk ćutao: „Mislim da je na odmoru na Havajima ako proverite ElonJet.

Kurir.rs/Ptorokol