Fejsbuk je u sredu uznemirio investitore objavljivanjem retkog pada profita, vođenog velikom potrošnjom kompanije na svoju viziju za takozvani metaverzum, dok se istovremeno suočava sa izazovima oglašavanja na svojim postojećim uslugama.

Kompanija, ranije poznata kao Fejsbuk, objavila je neto prihod od skoro 10,3 milijarde dolara u poslednja tri meseca prošle godine, što je pad od 8% u odnosu na isti period prethodne godine i ispod projekcija analitičara Volstrita.

Pad profita dolazi pošto Meta (FB) ulaže velika sredstva u VR i AR tehnologije za koje veruje da će pomoći u izgradnji metaverzuma, do sada samo konceptualnog imerzivnog oblika interneta koji je izvršni direktor Mark Zakerberg identifikovao kao budućnost kompanije.

Istovremeno, Meta se bori protiv promene Eplovog operativnog sistema (iOS) koja je teško opteretila njihov osnovni posao oglašavanja.

Akcije Mete pale su za čak 23% na 249,90 dolara u trgovanju posle radnog vremena, izbrisavši oko 200 milijardi dolara sa tržišne vrednosti kompanije.

Meta je zabeležila gubitak od više od 10 milijardi dolara za godinu u svojoj jedinici za veštačku inteligenciju i virtuelnu realnost, Rijaliti lab, prvi put kada je prijavila finansijske podatke jedinice.

Finansijski direktor Dejv Vener je ranije upozorio da će ulaganja u Rijaliti labs smanjiti ukupni operativni profit kompanije u 2021. za oko 10 milijardi dolara. Jedinica je tokom godine donela samo 2,3 milijarde dolara prihoda.

"Investitori će pažljivo posmatrati ove brojke kao prvi pokazatelj koliko je metaverzum daleko od profitabilne stvarnosti“, rekao je CNN Tom Džonson, globalni direktor za digitalne medije u medijskoj agenciji Majndšer.

Meta je prijavila usporavanje rasta svog osnovnog poslovanja oglašavanja, koje i dalje čini oko 99,5% ukupnog prihoda. Prihod od oglašavanja porastao je 20% u odnosu na prethodnu godinu – što je najsporija stopa rasta u ovoj godini – na 32,6 milijardi dolara, pošto su promene iOS-a otežale ciljano oglašavanje.

Kompanija takođe nije uspela da poveća svoje dnevne ili mesečne aktivne korisničke baze na Fejsbuku od trećeg kvartala, što je neuobičajen promašaj za kompaniju.

Fejsbuk je izgubio svakodnevne korisnike prvi put u svojoj 18-godišnjoj istoriji, za šta Zakerberg veruje da je izazvano bumom TikToka.

"Ljudi imaju mnogo izbora kako žele da provode svoje vreme, a aplikacije kao što je TikTok rastu veoma brzo“, rekao je Zakerberg, a prenosi Vašington post.

Fejsbuk je prijavio pad od skoro 500.000 dnevnih prijava tokom poslednja tri meseca 2021. Zakerberg je ponovio da se Meta - kompanija koja poseduje Fejsbuk, Instagram i Vatsap - snažno se zalaže da razvije svoju kratku video formu Rils (Reels) u pokušaju da se takmiči sa TikTokom.

Ukupni prihod kompanije za ovu godinu dostigao je skoro 118 milijardi dolara, što je prvi put da je njen godišnji prihod premašio 100 milijardi dolara.

Meta je takođe podelila grubu prognozu za predstojeći kvartal, rekavši da očekuje da će prihodi porasti samo između 3% i 11% zbog "prepreke rastu i utisaka i cena“ u svom reklamnom poslovanju.

Dodaje da se njegove platforme suočavaju sa povećanom konkurencijom za slobodno vreme korisnika.

Razočaravajući rezultati takođe dolaze nakon meseci izveštavanja o vestima i saslušanja sa zakonodavcima u vezi sa Fejsbuk papirima, nizom nedavnih odlazaka visokih rukovodilaca, i usred razgovora regulatora o tome kako da se obračunaju sa tehnološkim gigantom.

Zakerberg, koji vredi oko 107 milijardi dolara, imao je više od 398 miliona akcija Mete na kraju 2020, prema podacim Investopedije. Na osnovu njegovih prijavljenih akcija, izvršni direktor je lično doživeo gubitak od više od 29 milijardi dolara kada su akcije kompanije pale u sredu.

Kurir.rs