Kanadske kamiondžije već dve nedelje protestuju zbog obavezne vakcinacije i epidemioloških mera. Stanovnici centra Otave i kanadski zvaničnici već su na ivici živaca ali dugoprugaši, za sada, odbijaju da odustanu od svojih zahteva.

Uske ulice centralne Otave i dalje su zakrčene kamionima i drugim vozilima, dve nedelje nakon protesta koji pozivaju na ukidanje mera pandemije u zemlji. Šta bi dalje moglo da se dešava, pita se BBC.

Organizatori su se obavezali da će nastaviti "koliko god bude potrebno... dok Kanada ponovo ne bude slobodna nacija". Ali frustrirani meštani pozivaju da se preduzmu dodatne mere protiv učesnika konvoja.

Šta se zapravo može učiniti, ostaje nejasno. Evo nekoliko opcija.

Odvlačenje kamiona

Ova svojevrsna pat pozicija stavila je lokalne kompanije za vuču pred težak izbor. Njihovi teški kamioni za vuču, poznatiji kao "razbijači", navodno mogu pomoći u čišćenju puteva, ali kamiondžija Dag Rouland kaže da mnogi možda neće biti voljni da se uključe iz političkih i praktičnih razloga.

"Mnoge kompanije za vuču sebe smatraju i vozačima kamiona“, objasnio je on.

Šlep operateri i kamiondžije imaju istu klasifikaciju vozačke dozvole, tako da postoji dosta preklapanja između ove dve industrije. Rouland koji ne učestvuje u protestima vozi i zglobne kamione i "razbijače".

Prema njegovim rečima, čak i velike kompanije za vuču mogu da poseduju najviše pet razbijača koji su skupi sa cenama u rasponu od 300.000 do milion dolara, tako da će manje kompanije verovatno izbeći neprijateljsku situaciju koja bi mogla da rezultira štetom na njihovoj skupoj opremi.

Dalje logističke poteškoće proizilaze iz ogromnog broja vozila uključenih u ove proteste.

Za svaki kamion je potreban sopstveni razbijač, a njegovo kačenje za kamion traje oko sat vremena, pod pretpostavkom da je vozač prisutan i sarađuje. "Ako kamiondžija ne sarađuje, verovatno će biti potrebno dodatnih 15 minuta ili pola sata jer nemate pristup kabini, unutrašnjosti kamiona“, rekao je Rouland.

Rouland, koji je po zanimanju mašinski inženjer, kaže da bi u tom slučaju sve kočnice morale da budu ručno otpuštene. To znači ručno povlačenje kočnica sa svih 18 točkova kamiona. Takođe je neophodno otkačiti kočnice u slučaju da vozač aktivno gazi na papučicu kočnice.

Rouland kaže i da u slučaju da vozač, na primer, legne ispred svog kamiona i tako prepreči put, to stvara zastoj od 10 minuta do 10 sati.

U Alberti, Kraljevska kanadska konjička policija (RCMP) nagovestila je prošle nedelje da bi mogla da odvuče kamione koji blokiraju glavni auto-put 4 koji vodi ka američkoj granici. Nakon što su kanadski mediji objavili da lokalni teški tegljači oklevaju da im pomognu, portparol RCMP-a je potvrdio BBC-u da još nije odvučeno nijedno vozilo.

Prekid dotoka novca i goriva

Kanada nije navikla na ovako velike, duge i remetilačke proteste.

To bi moglo da objasni zašto je policija Otave očigledno potcenila stepen organizacije i obim finansiranja iza ovoga, kaže Kristijan Lupreht, stručnjak za bezbednost na Kvins univerzitetu i Kraljevskom vojnom koledžu u Ontariju.

Legije demonstranata koje su se okupile u centru Parliament Hila dobile su podršku preko GoFundMe stranice koju su postavili organizatori konvoja i koja je prikupila više od 10 miliona kanadskih dolara.

U petak je kompanija zatvorila stranicu, pozivajući se na policijske izveštaje o nasilju na rotestima, ali je već isplaćeno oko milion dolara.

Lupreht kaže da uspeh stranice ukazuje na to da su donatori izvan Kanade pomogli u finansiranju pokreta.

"U ovoj zemlji postoji mnogo nevladinih organizacija sa profesionalnim timovima za prikupljanje sredstava koje su prikupile manje novca od toga za godinu dana“, rekao je on. "Obveštajne službe verovatno pokušavaju da otkriju da li su ljudi plaćeni da tamo čačkaju".

Proteklih dana, vlasti su takođe nastojale da otežaju živote demonstranata tako što su zaplenile njihove kante sa benzinom i propanske boce i premeštale njihov prostor za govorancije iz obližnjeg parka Konfederacije na 5 kilometara dalju lokaciju-

Otava nije preduzela neke od proaktivnijih mera koje su drugi gradovi preduzeli kako bi povukli jasne crvene linije i zaštitili pristup ključnim uslugama, primećuje Lupreht.

On kaže da se vlasti verovatno nadaju da će se kamiondžije - za koje se smatra da je malo verovatno da će dobiti platu i zarađivati platu po vožnji - na kraju spakovati kada se umore i ostanu bez novca.

Pozovite trupe

Policija je preostale demonstrante opisala kao malu, ali veoma motivisanu grupu. Gradski zvaničnici su ih nazivali okupatorima i pobunjenicima.

To je podstaklo spekulacije da bi kanadske trupe mogle biti raspoređene na domaćem tlu, što se dogodilo samo dva puta u prošlom veku.

Prošlog četvrtka, premijer Džastin Trudo je odbacio izveštaje o vojnoj intervenciji. "Mora se biti veoma, veoma oprezan pre nego što se rasporedi vojska u situacijama u kojima učestvuju Kanađani“, upozorio je on.

Kompromis

Neki Kanađani očajnički žele da policija prekine protest, ali šef policije Otave Piter Sloli rekao je da gradske snage nemaju kapacitet niti zakonodavni mandat da to učine.

U pismu poslanicima u ponedeljak, on se zamolio za dodatnu pomoć, uključujući 1.800 oficira i civilnog osoblja.

"Jasno je stavio do znanja da ga kao šefa policije možete kritikovati koliko god želite, ali ni zakon ni njegovi resursi nikada nisu bili određeni za ovaj protest“, rekao je Lupreht.

Gradonačelnik Otave Džim Votson proglasio je u nedelju vanredno stanje u gradu, što je jedno od nekoliko zakonodavnih instrumenata koji mogu da pomognu policiji.

Policijske snage se takođe sada oslanjaju na pojačanja iz saveznog RCMP-a i pokrajinske policije Ontarija (OPP). OPP je najveća snaga u pokrajini i u prošlosti je kontrolisala slične proteste. Ali ako policija rasporedi svoje dodatno osoblje i resurse kao deo žestokog prekida protesta, to bi moglo da izazove nove proteste dobro organizovane grupe kamiondžija.

"Mogli biste da probate da ugušite protest, ali to ne bi bilo u skladu sa kanadskim duhom. Kada ljudi protestuju, mi sačekamo i onda pokušamo pregovorima da nađemo izlaz iz te situacije", rekao je Lupreht.

Kurir.rs