DA LI JE OVO POČETAK KRAJA FEJSBUKA? Skandali se nižu, mladi odlaze a akcije tonu
Dokle god je broj korisnika njegove društvene mreže rastao, Mark Zakerberg je znao da može da se izvuče iz svih problema. Sada mu to više ne polazi za rukom.
Nedavno preimenovan u “Metu” - u nadi da će sa novim imenom sve negativno iščileti iz sećanja ljudi, što je i Gugl isto tako bezuspešno pokušao sa Alfabetom - Fejsbuk se prošle nedelje provlačio po medijima i to, za promenu, ne zbog skandala već finansijskih rezultata.
Naime, situacija je bila toliko loša da su akcije kompanije u jednom trenutku pale za 25 odsto, "ubivši" kompaniji 240 milijardi dolara tržišne vrednosti, što je dalje dovelo do dva odsto pada Nasdakovog indeksa.
Fejsbuk je do sada bio licenca za štampanje novca, toliko da su u jednom trenutku (2019), kada ih je Federalna trgovinska komisija kaznila sa 5 milijardi dolara, njegove akcije porasle pošto je Volstrit rezonovao da je visoka kazna bila ekvivalent ujeda buve na slonu, podseća Džon Norton, predsednik savetničkog odbora Minderu Centra za tehnologiju i demokratiju na Kembridžu.
Ali ovaj put je bilo drugačije. Zašto? Tri faktora su se izdvojila iz izveštaja o konferencijskom pozivu Marka Zakerberga sa analitičarima berze: uticaj TikToka; Eplov potez da od korisnika ajfona zahteva da pristanu da ih oglašivači prate; i otkriće da je do sada nezaustavljivi rast broja korisnika Fejsbuka zastao.
Zakerbergova novootkrivena opsesija TikTokom zbunila je mnoge. Na kraju krajeva, TikTok nije društvena mreža. To je usluga koja hostuje kratke korisničke video zapise, mahom zabavne prirode. U vlasništvu je kineske kompanije BiteDance, ne razume ga niko stariji od 40 godina i zauzeo je svet. Kao oblik kineskog kulturnog imperijalizma, čini da inicijativa Si Đinpinga "Pojas i put“ izgleda amaterski, piše Norton za Gardijan.
Zašto onda TikTok drži Zakerberga budnim noću? Odgovor je da TikTok briljantno brine o demografskoj grupi – mladima – kojoj Facebook, sa svojom demografijom koja stari (roditelji i bake i deke), izgleda više ne služi dobro. Ovo objašnjava njegovu revnost da ponovo pokrene Reels (Zakerbergov smešan pokušaj da oponaša žanr kratkih videa) i da ponovo postavi prioritet na mlade. Ali pravi problem za Fejsbuk je to što TikTok monopolizuje pažnju svojih korisnika, odakle dolazi novac za nadzorni kapitalizam.
Kao što Ben Tompson, iskusni analitičar tehnologije, kaže: "Problem za Metu je što se njeno poslovanje ne zasniva na objavljivanju sadržaja vaših prijatelja; zasniva se na angažovanju i prikazivanju oglasa, što znači da je svaka usluga koja zauzima vaše vreme i pažnju – a TikTok zauzima mnogo toga – osnovna pretnja.”
Drugi izvor nevolja za Fejsbuk je uticaj Eplove funkcije „transparentnosti praćenja aplikacija“ (ATT), predstavljene prošle godine sa verzijom 14.5 njegovog iOS mobilnog operativnog sistema. Ovo je zahtevalo od korisnika ajfona da daju izričitu saglasnost za praćenje aplikacija na nivou korisnika i ID uređaja. Nije iznenađujuće da su korisnici u velikim količinama odbili. A uticaj na Fejsbuk je sada postao jasan – u vidu izgubljenih 10 milijardi dolara prihoda od oglašavanja. To je 8,5% prihoda kompanije u 2021, ali, što je još važnije, četvrtina njenog ukupnog profita za ovu godinu.
Lako je shvatiti zašto bi rezultati poput ovih mogli navesti investitore da preispitaju svoje portfelje akcija. Ali Fejsbuk je i ranije posrtao i vraćao se na noge.Kao kompanija, oni imaju ogromne resurse novca i talenta. Ako budu imali vremena, možda će moći da pronađu način da odvuku mlade od TikToka i nađu način da zaobiću Eplov ATT. Ali za svakoga ko dugoročno gleda na ove poteškoće, velika priča je da je korisnička baza kompanije možda prestala da raste. Brojke objavljene prošle nedelje pokazuju da je broj dnevnih aktivnih korisnika pao za 500.000 i da se čini da se broj aktivnih korisnika mesečno smanjio na 2,91 milijardu. Ako je ovo početak trenda, to je zaista značajno.
Zašto? U suštini, sve je u vezi sa mrežnim efektima. Davne 1990. godine, Bob Metkalf, ko-izumitelj Eterneta, formulisao je "zakon“ koji kaže da je vrednost komunikacione mreže proporcionalna kvadratu broja povezanih korisnika sistema. Ovaj zakon je pokrenuo svaki sistem umrežavanja na planeti i njegovo iskorištavanje je oduvek bio cilj osnivača kompanije.
Trik je bio da se brzo privuku korisnici (tako što se usluge neće naplaćivati) i da se dođe do tačke kada je broj korisnika dovoljno velik da otežava prodor na tržište. Fejsbuk je odavno dostigao tu tačku i ako želite da merite njegovu moć u ovom trenutku, pokušajte da odredite koliki je kvadrat od 2,91 milijardi, navodi Noton.
Razlog zašto je mrežni efekat toliko moćan je taj što sve dok se broj korisnika povećava, kompanija se kreće u dobrom krugu. Što više korisnika ima, to je veći podsticaj za nove korisnike da se prijave. Od početka, povećanje broja korisnika bila je Zakerbergova prevashodna opsesija. Zbog toga je uvek obraćao pažnju kada bi kompanija naišla na skandale i optužbe za nanošenje društvene štete.
Ali mrežni efekti rade u oba smera. Ako broj korisnika počne da opada, onda se vrli krug iznenada pretvara u začarani, što vodi ka silaznoj spirali. Možda je ovo ono što TikTok već radi Fejsbukovom Instagramu, na primer? Zakerberg je dovoljno pametan da zna da je njegova pozicija gospodara trenutnog univerzuma možda prolazna. Sic tranzit gloria i sve to. Što može da objasni zašto planira da bude gospodar nadolazećeg metaverzuma.
Kurir.rs
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore