SMRT LEDI DI: Zavera ili sudbina
BEOGRAD, LONDON - "Štampa je svirepa. Ona ništa ne oprašta. Samo lovi greške. Svaki motiv je izokrenut, svaki gest kritikovan".
Samo nedelju dana pošto je za pariski Mond izgovorila ove reči, princeza Dajana je zajedno sa svojim partnerom, milijarderom Dodijem al Fajedom, poginula u saobraćajnoj nesreći u pariskom tunelu, bežeći od paparaca - pre tačno 15 godina, 31. avgusta 1997.
Tragedija se dogodila godinu dana posle razvoda popularne ledi Di od britanskog prestolonaslednika Čarlsa, a mesec dana pre nesreće, tabloidi su objavili da je princeza - koja je tad imala 36 godina - u romatičnoj vezi s egipatskim milijarderom i plejbojem, 41-godišnjim Fajedom, sinom vlasnika čuvene robne kuće "Herods".
Snimili su njihov poljubac na jahti na Mediteranu, u društvu dvojice princezinih sinova, Vilijama i Harija, unovčili fotografije po ceni od dva miliona dolara i nastavili da proganjaju zaljubljeni par.
Proganjali su ih sve do noći između subote i nedelje, kada je "mercedes" kojim je upravljao vozač hotela "Ric" - u kojem je nesrećni par odseo - izgubio kontrolu nad vozilom, bežeći pred fotoreporterima na motorima i vespama.
Princeza Dajana i Dodi Fajed su doputovali 30. avgusta po podne u privatnu posetu Parizu. Dajana je već narednog dana trebalo da se vrati u London, da bi se u svom domu, u Kensington palati videla sa sinovima.
U udesu u tunelu ispod pariskog mosta Pon del Alma (Pont de l'Alma) na licu mesta su poginuli Dodi Al Fajed i šofer "mercedesa S-280" koji je vozio brzinom od najmanje 100, a možda i 150 km/h. Četvrti putnik automobila, princezin telohranitelj Trevor Ris-Džons, preživeo je.
Automobil je bio do te mere smrskan da je izvlačenje princeze iz metalnog krša trajalo čitav čas. Davala je znake života. Druge dve žrtve su izvađene tek pošto je prerezan lim kola.
Princeza je izdahnula 31. avgusta u četiri časa ujutru, nakon što lekari pariske bolnice Piti Salpetrier (La Pitie Salpetrere) nisu, posle dvočasovnih pokušaja, uspeli da je masažom otkazalog srca povrate u život.
Teorija zavere
Njene fotografije štampa je plaćala i po 500.000 funti, a za fotografiju slupanog automobila u kome je Dajana izgubila život ili bilo čega vezanog za taj tragičan udes nudila čak milion dolara.
Činjenica je, međutim, i da je Dajana, posle razvoda, upravo putem štampe i fotografija vodila tajni rat protiv kraljevske porodice. Zbog takvog njenog ponašanja, tvrdilo se u istraživanjima javnog mnjenja, popularnost britanske kraljevske kuće i same monarhije, kao institucije, bila je na najnižem istorijskom nivou, a manje od 50 odsto Britanaca podržavalo je monarhiju.
Dajana je bila nacionalna ikona, ali i ličnost s kojom se identifikovalo mnogo običnih ljudi. Zbog problema u braku i životu, koje imaju i mnogi obični smrtnici, Britanci su se jednostavno identifikovali sa njom i ona je bila deo i njihovih života.
Objašnjenja da je automobil išao velikom brzinom bežeći od fotoreportera na motorima, za mnoge nije bio dovoljan razlog za tako tragičan udes. Uz takve sumnje mnogi su se prisećali da je Dajana poslednjih godina bila "noćna mora" britanske kraljevske kuće i ozbiljna opasnost za status najstarije monarhije na svetu.
Lična sudbina nesrećne princeze je posebna priča. Kada je 1981. godine obavljeno takozvano venčanje veka, Dajana je trebalo da bude princeza sa kojom će britanska monarhija ući u 21. vek. To je trebalo da se desi uprkos razvodu braka. Dajana je i pored gubitka titule "njeno kraljevsko veličanstvo" zvanično ostala član kraljevske porodice. Njeno mesto se ne može izbrisati, jer je ona majka budućeg kralja.
Odmah je postavljeno pitanje - da li je njena smrt nesrećan slučaj, ubistvo iz nehata ili prosto - sudbina? Istraga je poverena izuzetno kriminalističkoj brigadi pariske policije, inače zaduženoj za slučajeve ubistva i za terorizam. Kriminalistički islednici danonoćno su ispitivali sedmoricu francuskih fotografa koji su u kobnoj noći jurili za crnim "mercedesom".
Izvesni američki turisti, koji su se zatekli na mestu tragedije, tvrde da su paparaci pokušavali da preteknu "mercedes" u kojem su se prevozili princeza i njen prijatelj, odnosno da je jedan od njih vozio svoj motor cik-cak da bi naterao "mercedes" da uspori, što bi pružilo mogućnost za fotografisanje.
Posle tragedije, britanska kraljevska porodica i kraljica Elizabeta lično našli su se na udaru neuobičajeno oštre kritike londonske štampe zbog "nedovoljne žalosti" za nesrećno nastradalom princezom od Velsa. Javno je postavljeno i pitanje zašto na Bakingemskoj palati nije podignuta zastava na pola koplja, kao na većini zgrada širom Britanije, a kritičari se nisu zadovoljili ni zvaničnim objašnjenjem da se zastava viori samo kada je kraljica u Palati. Londonski "Indipendent" je otišao i korak dalje pa je pozvao prestolonaslednika, princa Čarlsa da posle smrti njegove majke, kraljice Elizabete, ukine monarhiju u Britaniji.
Sahrana na jezeru
Ledi Di sahranjena je 6. septembra. Osim miliona Britanaca, u Londonu su poslednjem ispraćaju princeze od Velsa prisustvovale javne i istaknute ličnosti iz celog sveta.Svetsku elitu je predvodila Hilari Klinton, tada (samo) supruga američkog predsednika, a uz nju je bila i supruga francuskog šefa države, Bernadet Širak, predstavljajući i zemlju u kojoj je Dajana izgubila život, kao i predstavnici svih evropskih kraljevskih kuća, koje je predvodila holandska kraljica Margrit.
Svet poznatih ličnosti i umetničkog života predvodio je italijanski operski pevač i dugogodišnji Dajanin prijatelj, Lučano Pavaroti, zatim Nikol Kidman, Stiven Spilberg, pevač Džordž Majkl, kao i Dajana Ros.Britansku političku elitu je predvodio premijer Toni Bler sa svim živim bivšim premijerima, a od stare svetske "političke garde" u Vestminsteru je bio i Henri Kisindžer.
Kovčeg sa telom princeze Dajane je iz Vestminsterske opatije u Londonu, gde je održana pogrebna ceremonija sa misom, prevezen putem dugim 130 kilometara, kroz špalir nepregledne mase građana duž puta, do imanja njene porodice. Sahranjena je kasno popodne na jezerskom ostrvcetu na imanju svoje porodice Oltrop Park u centralnoj Engleskoj, koje pripada porodici Spenser od 16. veka.
Sahrana je obavljena daleko od očiju javnosti, u najužem porodičnom krugu. Od Dajane su se poslednji put oprostili njen bivši muž princ Čarls, njihova dva sina, princ Vilijam (tada je imao 15 godina) i Hari (12), kao i princezini brat, majka i dve sestre sa muževima.
Singl Eltona Džona "Sveća na vetru" (Candle in the Wind) napisan u počast princezi Dajani, za manje od 48 sati od puštanja u prodaju dospeo je na prvo mesto na britanskoj top listi. Za dva dana je prodato 600.000 primeraka, čime je postavljen rekord u prodaji singlova u Velikoj Britaniji.
Elton Džon je tu pesmu pevao na oproštaju u Vestminsterskoj opatiji i odmah sutradan snimio u jednom londonskom studiju. Pogibija princeze Dajane privukla je veću pažnju britanske štampe nego neki od najdramatičnijih događaja u Drugom svetskom ratu, saopštila je britanska agencija "Darants pres katings" (Durrants Press Cuttings), specijalizovana za praćenje napisa u štampi.
U prvih šest meseci 1997. godine kraljevskoj porodici je bilo posvećeno u proseku jedan odsto tekstova na naslovnim stranama, dok je 23 odsto prostora bilo posvećeno sportu, najpopularnijoj novinskoj temi. Kad je Dajana poginula, u prvih mesec dana su najveći britanski listovi posvećivali u proseku 35 odsto naslovnih strana vestima i tekstovima o tom događaju.
Najveći događaji u Drugom svetskom ratu, kao što je povlačenje britanskih snaga iz Denkerka i konačni poraz nacističke Nemačke, svojevremeno su dobili 26 do 27 odsto prostora na naslovnim stranama.
Prinčevi još osećaju da je majka tu uz njih
U novembru, kriminalistička brigada pariske policije je započela u regionu glavnog grada Francuske široku potragu za vozilom "fijat uno" (u tom trenutku je bilo 40.000 vozila tog tipa u rejonu), koje je moglo da bude upleteno u udes u kojem je poginula ledi Dajana. Detaljnim pregledom slupanog "mercedesa" i samog mesta nesreće, istraga je došla do zaključka da se, verovatno, jedan "fijat uno" sudario sa "mercedesom", pre nego što se ovaj definitivno slupao, udarivši o stub tunela nedaleko od Ajfelove kule.
Istovremeno, štampa je objavljivala citave „knjige sumnji“ povodom ovog slučaja. Ispostavilo se da je grupa prevaranata odmah posle pogibije kontaktirala vlasnika "Harodsa" i ponudila mu navodne kopije dokumenata koji dokazuju da je američka obaveštajna služba CIA znala za pripreme zavere britanskog MI6 protiv princeze i njegovog sina. Oni su ponudili i lažni medicinski izveštaj da je princeza Dajana bila u drugom stanju sa Dodijem kada je poginula.
Godine 2006, trojica fotografa koji su se našli na sudu jer su slikali Dajanu i Dodija u noći kada su poginuli osuđeni su na simboličnu kaznu od jednog evra na ime odštete za povredu privatnosti.
Iste godine, objavljeni su rezultati zvanične policijske istrage u Velikoj Britaniji, koja je utvrdila da je britanska princeza Dajana poginula u "tragičnoj saobraćajnoj nesreći" u Parizu i da su tvrdnje o "teoriji zavere" neosnovane. U istrazi je saslušano oko 400 ljudi, uključujući bivšeg Dajaninog muža, princa Čarlsa, njegovog oca i princa Filipa, muža kraljice Elizabete II, kao i šefove britanskih službi bezbednosti, MI5 i MI6. Deset godina posle smrti, obavljene su četiri obimne istrage o njenoj pogibiji. Sve istrage, i francuske i i britanske, su zaključile da je reč o saobraćajnoj nesreći a nikako o nekoj zaveri.
Britanski prinčevi su prvi put na desetogodišnjicu smrti 2007. govorili o tome. Hari je tad rekao za američku televiziju NBC da nikada neće prestati da sebi postavlja pitanja o pogibiji svoje majke, princeze Dajane, navodeći da i dalje oseća njeno prisustvo.
Upitan za majčinu smrt, Vilijam je rekao da "nema dana kada ne pomislim na to". Hari je dodao: "Šta god da se desilo u tom tunelu, znate da niko nikada neće tačno saznati".
NA ISTOM ZADATKU Vučić ih uċutkao rezultatima, pa potegli ljubitelje stranih para CRTU da vređa! Vlast nazvali ološem i udaraju najniže - NA PREDSEDNIKOVOG SINA