Avet morskih mina, kruži Crnim morem. Posle jedne koja je stigla do Bosfora, otkrivena je i druga morksa mina, ovaj put kod Bugarske. Pretpostavlja se da je i ova mina stigla iz Ukrajine, odnosno blizini obala Odese gde se usled delovanja morskih struja otkačila sidrena kontaktna mina i krenula svoj put ka izlazu iz Crnog Mora u Mediteran.

Naime, Turska, je kao i prošle nedelje poslala stručnjake da neutrališu morske mine koje predstavljaju sve veću opasnost za pomorski saobraćaj u Crnom Moru, a posebno pri prolasku kroz moreuze Bosfor i Dardanele, jer eksplozija morske mine izazvala bi paralizaciju pomorskog saobraćaja.

Tursko Ministarstvo odbrane saopštilo je da je u blizini grada Igneada u blizini bugarske granice u Crnom moru otkrivena plutajuća mina.

„Mina je već obezbeđena i započeta je intervencija na njenom neutralisanju“, navodi se u saopštenju. Prvu minu pronašla je i neutralisala turska mornarica u subotu nakon što je ribar prijavio da je video minu oko dva kilometra od ulaza u moreuz Bosfor, severno od Istanbula. Turski ministar odbrane je rekao da će Ankara stupiti u kontakt sa ukrajinskim i ruskim vlastima.

Pre više od nedelju dana, Rusija je upozorila da su neke stare mine koje su Ukrajinci postavili u Crnom moru protiv ruskih invazijskih jedinica oluja otkinula i da bi mogle da budu odnesene sve do Bosfora i dalje do Mediterana.

Turske vlasti su pre nekoliko dana upozorile i preko sistema pomorskog upozorenja NAVTEKS da postoji opasnost d sidrenea mine isplivaju iz ukrajinskih voda.

Podvodne mine obično moraju biti opremljene sistemima koji ih automatski neutrališu ako se odvoje od sidrišta. Međutim, prema pisanju turskih medija, starije mine i možda nemaju ovu meru bezbednosti.što predstavlja problem za pomorski saobraćaj..

Inače ovo je drugi put u posleratnom periodu da sidrene morske mine su počele stvarati problem. Naime od jula 1984. do oktobra 1987 oko 100 tankera sa naftom bilo je potpopljeno ili oštećeno u miniranju Crvenog Mora. Naime, tad je iranska strana položila veliki broj morskih mina koje su izazvale paniku i haos u pomorskom saobraćaju tokom plovljenja brodova Crvenim Morem.

PODELA MINA

Morske mine, dele se na kontaktne i nekontaktne.

Kontaktne su one koje dejstvuju udarom od brod. S obzirom na način postavljanja mogu biti brodske, sidrene mine, protivpodmorničke sidrene mine i avionske sidrene mine. U vom slučaju ako je u pitanju bio ovaj tip mina, najverovatnije je polagan sa površinskih brodova.

Nekontaktne mine mogu biti ležeće, koje se polažu na dno ili sidrene. Od ležećih postoje magnetske, koje se aktiviraju usled magnetskog polja brida i magnetno-indukcijske mine koje se aktiviraju elektro-magnetnom indukcijom, akustične koje se pale šumom, hidrodinamične koje deluju na osnovu pada hidrodimaničnog pritiska koji nastaje prilikom kretanja broda. I ove mine se polažu pomoću brodova, aviona i podmornica.

Kurir.rs/A.Mlakar