Tridesetogodišnji spor oko freske renesansnog majstora Pjera dela Frančeske ne pokazuje znake jenjavanja nakon što je italijanski sud presudio da se mora vratiti tamo gde je prvobitno naslikana, iako ta lokacija sada pretežno služi kao groblje.

Madona del Parto prikazuje trudnu Devicu Mariju i smatra se jednim od najvećih dela iz perioda renesanse. Završena oko 1460. godine, veruje se da ju je Dela Frančeska napravio na licu mesta, da bi ukrasio zid iza oltara kapele Santa Maria di Momentana u Monterčiju, gradu na vrhu brda u oblasti Areco u Toskani.

Zid i njegova freska preživeli su razorni zemljotres 1785. Slika je kasnije odvojena od zida i izložena u oltarskoj niši u obnovljenoj kapeli, znatno smanjenoj da bi se napravilo mesto za groblje.

Dela Frančeski je pripisana tek 1889. i preživela je još jedan zemljotres 1917. pre nego što je obnovljena i preseljena 1992. u zgradu bivše škole u ​​Monterčiju koja je pretvorena u muzej Madone del Parto.

Prenos u muzej, koji danas privlači oko 40.000 posetilaca godišnje, od kojih su neke hodočasnice koje traže zaštitu tokom trudnoće, izazvao je zamršenu pravnu bitku oko lokacije slike između saveta u Monterčiju, lokalne biskupije, regionalnih vlasti i ministarstva kulture. Sukob je ušao u novu fazu kada je Državni savet, najviši administrativni sud Italije, nedavno doneo odluku da se slika vrati u svoj prvobitni dom.

Alfredo Romaneli, gradonačelnik Monterčija, tvrdio je da mala kapela, koja se nalazi malo na ivici grada i ponovo izgrađena 1956. godine, više ne postoji u svom originalnom obliku.

"Stavljanje simbola rođenja na groblje na periferiji, među 3.000 grobova, meni se ne čini kao dobra ideja“, rekao je on za La Stampu. "Potrebno je malo mašte."

Romaneli je dodao da je kapela neprikladna za remek delo zbog svetlosti i da nema dovoljno prostora za smeštaj turista.

Nakon što je u parlamentu pokrenuto pitanje o prikladnosti postavljanja u kapelu, Romaneli je 20. aprila pozvan da se sastane sa zamenicom ministra kulture Lusijom Bergonzi. On je rekao da ne može da shvati "besmislenu” odluku suda i upitao ko stoji iza nje.

Vitorio Sgarbi, likovni kritičar i poslanik sa bliskim vezama sa bivšim premijerom Silviom Berluskonijem, rekao je da je to dobra prilika da se delo premesti sa "blago kliničke” lokacije na mesto gde je proizvedeno, tvrdeći da bi kapela mogla da se proširi kako bi se napravio prostor za "verski turizam“.

Veruje se da je Dela Frančeska napravio sliku u čast svoje majke, Romane di Pierino, koja je bila iz Monterčija.

Kurir.rs