EU ŠAMPION ERBAS IMA TESNE VEZE SA KINESKIM VOJNO-INDUSTRIJSKIM KOMPLEKSOM? Šok izveštaj američke konsultantske firme
Najveći evropski proizvođač aviona Erbas ima napredne sporazume o podeli tehnologije i proizvodnji sa subjektima povezanim sa kineskim državnim vojnim aparatom, pokazuje novi izveštaj.
Sada se postavlja pitanje koliko dugo evropski šampion u avijaciji može da nastavi da obezbeđuje svoju snažnu tržišnu poziciju u Kini sa takvim lokalnim partnerstvima, kada je suočen sa sve napetijim strateškim odnosima između Pekinga i Zapada i sve većim pozivima za manju zavisnost od kineske proizvodnje.
Dok je Boingova prodaja aviona u Kini bila pogođena trgovinskim ratom SAD i Kine u vreme administracije bivšeg predsednika Donalda Trampa, Erbas je bio daleko uspešniji u zemlji.
Otkako je ušao na kinesko tržište sredinom 1980ih, Erbas je usavršio umetnost lokalizacije kao malo koja druga multinacionalna kompanija. Odabrali su grad Tjenđin za svoju jedinu neevropsku konačnu montažnu liniju za širokotrupne A330 i izabrali člana Komunističke partije za izvršnog direktora, pokazuje izveštaj Horajzon advajzorija (HA), konsultantske kuće sa sedištem u SAD.
Iako su mnogi elementi jakih odnosa Erbasa sa Kinom već dobro poznati, istraživači HA su pretražili javnosti dostupne materijale, uključujući kineske izvore, da bi se fokusirali na neke od interakcija Erbasa sa entitetima kao što je AVIC, državna kompanija vazduhoplovnog i odbrambenog konglomerata, i pitanje industrijskih zavisnosti.
"Izgleda da veze Erbasa sa kineskim tržištem nose veliki rizik“, navodi HA u svom izveštaju u koji je Politiko imao uvid. "Angažman Erbasa i Kine podrazumeva značajne veze sa kineskim vojnim i vojno-civilnim aparatom, u vidu zavisnosti od snabdevanja, deljenja tehnologije i saradnje u istraživanju i razvoju“, navodi se u izveštaju.
Na svom veb sajtu, Erbas napominje da su njegove operacije u Kini samo jedan element velikog industrijskog programa u azijsko-pacifičkom regionu, navevši da imaju partnerske odnose "sa više od 600 firmi u 15 zemalja koje isporučuju delove za Erbasove avione“.
Izveštaj HA, koji nezavisno finansira sama organizacija, verovatno će biti neprijatno štivo za mnoge političare i zakonodavce EU koji su postali sve skeptičniji prema tradicionalnom načinu poslovanja sa Kinom.
Portparol Erbasa rekao je da je odnos Erbasa sa kineskim kompanijama, uključujući AVIC, u potpunosti u skladu sa svim evropskim i međunarodnim zakonima i propisima, posebno u pogledu postojećeg embarga na oružje Kini. "Kao takva, Erbasova industrijska i tehnološka partnerstva u Kini su isključivo fokusirana na civilni vazduhoplovstvo i usluge", naveo je portparol.
"Kina je strateški partner u Erbasovim operacijama. Na primer, Erbas ima zajednička preduzeća na više lokacija širom zemlje, kao što su zona slobodne trgovine Tjenđin i Kineska korporacija vazduhoplovne industrije (AVIC), za podršku proizvodnji Erbasovih aviona", rekao je portparol.
Kineski vazduhoplovni sektor izrastao je iz vazduhoplovnih snaga Narodne oslobodilačke armije i nikada nije u potpunosti privatizovan ili odvojen od svojih vojnih korena.
Poslednjih godina, predsednik Si Đinping je pozvao na "civilno-vojnu” fuziju i uveo brojne zakone i propise koji zahtevaju od veoma širokog spektra kompanija – posebno onih u strateškim industrijama i zajedničkim poduhvatima sa međunarodnim kompanijama – da sarađuju sa vojskom i obaveštajnim agencijama.
"Erbas je naučio lekciju na teži način“, rekao je visoki zapadni zvaničnik odbrane koji je želeo da ostane anoniman. "To je zabrinjavalo neke vlade... ali pre nedavne geopolitike, svi su bili oduševljeni kineskim tržištem".
Komentarišući opšte poslovno okruženje, Bart Grutuis, holandski član Evropskog parlamenta i stručnjak za odbranu, rekao je: "Verujem da još uvek ne činimo dovoljno da zaštitimo svoju intelektualnu svojinu dok sarađujemo sa Kinom... Niti smo u potpunosti svesni u kojoj meri naša saradnja sa kineskim civilnim vojnim organizacijama može dovesti do unapređenja kineske vojske“.
Prema izveštaju, Erbas "operacionalizuje svoje prisustvo u Kini kroz skup od najmanje 10 pravnih lica, od kojih su pet zajednička preduzeća sa kineskim državnim, vojnim igračima“.
U srži ovoga je AVIC. Erbas drži 5 odsto udela u AviChina, ogranku AVIC-a koji je na berzi u Hongkongu, kao strateški investitor. I dalje drži udele u kompaniji iako je 2020. Ministarstvo trgovine SAD pod Trampovom administracijom označilo sedam drugih podružnica AVIC-a kao "krajnje vojne korisnike“ i pozvalo izvoznike da pojačaju proveru. EU nema slične propise protiv AVIC-a ili njemu podređenih kompanija.
Prema izveštajima kineskih medija, zajedničko preduzeće Erbas-AVIC odgovorno je za 5 odsto okvira aviona jednog od najnovijih Erbasovih modela, A350KSVB. Sva Erbasova A320 krila sastavljena u Tjenđinu će proizvoditi podružnica AVIC-a Ksian erkraft (KSAC), koja takođe razvija i proizvodi vojni transportni avion I-20 koji koristi kineska vojska.
"Tokom 20ak godina partnerstva sa Erbasom na porodici A320, KSAC je u potpunosti shvatio čitav niz proizvodnih tehnologija dizajna krila A320, od proizvodnje komponenti, sklapanja, finalne montaže do integrisane isporuke“, rekao je zamenik generalnog direktora KSAC-a Han Ksiaođun prošlog meseca. "Ovo označava još jedan kritičan korak koji podržava kinesko strateško planiranje ka transportnoj supersili, avijacijskoj i proizvodnoj supersili".
U izveštaju se ističe da je u nekoliko slučajeva Erbas postao zavisan od kineskih kompanija — uključujući one povezane sa vojskom — kao jedinih ili skoro jedinih dobavljača ključnih delova kao što su određene vrste kormila, lifta i vrata.
Budući projekti u Kini uključiće još osetljivija područja. "Takođe razmatramo povećanu integrisanu saradnju sa Kinom u oblastima novih tehnologija kao što su veliki podaci, veštačka inteligencija i nova energija“, napisao je Džordž Ksu, izvršni direktor Erbasa za Kinu, u članku ranije ove godine. "Zbog toga smo izabrali Šenžen za osnivanje drugog svetskog Erbasovog inovacionionog centra, jedinog van Sjedinjenih Država“.
Nema naznaka da je bilo koja Erbasova tehnologija završila u posedu kineske vojske.
S druge strane, kineski domaći proizvođač aviona, Komak, napreduje poslednjih godina. Prošlog meseca, Komak je završio prvi probni let prvog aviona C919 koji je isporučen. Erbas već smatra Komak dugoročnim konkurentom.
"Komak razvija 919 koji će ući na tržište verovatno [ove] godine ili godinu kasnije. Počeće polako, verovatno će na početku dostići samo kineske avio-kompanije. Ali verujemo da će to postepeno postati pristojan igrač“, rekao je Gijom Fauri, izvršni direktor Erbasa.
Kurir.rs
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore