Borba sa peškirima za omiljeno mesto na plaži stara je koliko i savremeni turizam. Ove godine, kako pokazuju slučajevi iz Hrvatske, ovaj „rat” je eskalirao.

Slika nemačkih i britanskih turista koji se svake zore bore za svoje omiljeno mesto na plaži ili pored hotelskog bazena, zauzimajući svoja mesta sa peškirima, po mogućnosti sa zastavama dotičnih zemalja. Odavno je deo narodnih priča u letovalištima širom Mediterana. Ali ono što kod većine izaziva klimanje glavom ili podsmeh, za neke je očigledno pitanje života i smrti.

Ove godine, kao i mnoge stvari vezane za odmor i putovanja, ovo pitanje je eskaliralo. „Zbog pandemije ljudi su dugo čekali na odmor i možda sada, više nego ranije, osećaju da moraju da izvuku maksimum iz vremena provedenog na odmoru“, kaže stručnjak za turizam Aleksis Papatanasis sa Univerziteta turizma u Bremenu. U svom radu posebno se fokusirao na fenomen ranojutarnjeg sporta zauzimanja poželjnih mesta na plaži ili pored hotelskog bazena.

Koliko je star ovaj rat, toliko su i pokušaji odgovornih da se tom ratu stane na kraj. Na španskim Tenerifima mnogi hoteli imaju zaposlene „šerife za bazene” koji ujutru obilaze bazene i skidaju peškire koji su tu od ranih jutarnjih sati.

Pri tome se hoteli pozivaju na kućni red po kome je rezervacija mesta dozvoljena tek od 10. Međutim, mnogi „ratnici peškira“ stižu u zoru i vraćaju se na spavanje ili doručkuju, a mesto na ležaljci ostaje nedostupan drugima. Slučajevi poput onog u Novom Vinodolskom, gde su gradske vlasti intervenisale protiv „ratnika peškira“, za sada su nepoznati u Španiji.

Papatanasis se u stručnom radu posvetio ovoj pojavi i kroz razgovore sa turističkim radnicima ili gostima došao do zaključka da mnogi gosti svoje mesto pod suncem brane samo zato što misle da neće biti dovoljno mesta. „To je slično fenomenu toalet papira tokom pandemije: ljudi čuju da nešto nema na zalihama i počnu da se ponašaju kao da je zaista nema na zalihama i zaliha“, kaže Papatanasis.

Ali čini se da u mitologiji evropskih turista titula "ratnika peškira" i dalje pripada Nemcima. Tu prednjače i Britanci, koji su ovu borbu sa „Tevtoncima” uvrstili u brojne reklame u kojima govore o „brigadi peškira za plažu”, što se naravno odnosi na Nemce.

Aviokompanija Sviss je takođe ismevala svoje komšije iu jednoj reklami poslala je švajcarskog čuvara (koji inače čuva Vatikan) da čuva peškir nemačkog turista na plaži.

Papathanasis misli da je sve to malo prenapuhano. "U svom naučnom radu bavim se ozbiljnim problemima vezanim za turizam, kao što su pranje novca, seksualno nasilje ili kriminal, ili problemi u saobraćaju. Tu je 'rat peškirima' zaista teško shvatiti ozbiljno", zaključuje ovaj turistički stručnjak.

Kurir.rs/Index.hr