Jurij Ignat portparol Komande Vazduhoplovstva oružanih snaga Ukrajine povodom šest meseci od početka ruske invazije izneo je određene informacije o ruskoj borbenoj avijaciji.

Ignat je u svom obraćanju naveo da je u blizni granica Ukrajine, stacionirano prema poslednjim informacijama 800 aviona što borbenih što razne namene i da je povećan broj helikoptera na 350 od kojih su 150 jurišni i to najviše Ka-52.

On je dodao i da je početkom februara pre ruske invazije, oko Ukrajine bilo stacionirano 400 aviona i 250 helikoptera.

Prema njegovim rečima na Dan državne zastave -praznik Ukrajine ruski avioni izvršili su 200 borbenih letova, koji su većinom izveli udare.

Prema rečima Ignata portparola Komande vazduhoplovnih snaga Ukrajine, sirene za vazdušnu opasnost od 1. avgusta zaključno sa 24. oglasile su se 190 puta u velikom broju regiona Ukrajine.

Ono što je interesantno u obraćanju Ignata bilo je i to da je on naveo, da su Rusi uglavnom za napade na Ukrajinu koristili bombardere dugog dometa TU-22M3 koji su naoružani krstarećim raketama H-22.

"To je jedna od najmoćnijih i najrazornijih raketa koja je korištena pre nekoliko meseci za napad na Kremenčuk", rekao je Ignat i time stavio tačku na besmislene tvrdnje zapadnih analitičara, pseudoanalitičara , istraživača istine, koji su smatrali da su to neprecizne i stare rakete koje Rusi lansiraju iz očaja, jer nemaju dovoljno takozvanih "pametnih" krstarećih raketa i da su prinuđeni da koriste tehnologiju iz 1970 tih godina prošlog veka.

ukrajina-rusija.jpg
Foto: Printscreen

H-22 (AS Kitchen)

Razvoj ove rakete datira iz 1960-tih godina 20 veka kada je razvijena i uvedena u operativnu upotrenu strateške avijacije Vozdušno veovnih sil Sovjetskog Saveza koja je po prvi put dobila u naoružanje smrtonosnu raketu za napad na udarne grupe nosača aviona. Ova krstareća raketa proizvedena je u dve varijane: za protivbrodsku borbu koje su imale nukelarnu bojevu glavu i klasičnu, odnosno kumulativno fugasnu. Posebna verzija ove rakete razvijena je bila i za protivradarsku borbu koja se usmeravala na izvor radarskog snopa. Danas je ova raketa i dalje primarno naoružanje dalekometnih bombardera Tu-22M3 koji se i dalje nalaze u naoružanju ruskog vazduhoplovostva.

Ova raketa nastala je kada je razvoj rakete H-20 postao problematičan. Optino konstrukcioni biro Raduga krenuo je u razvijanje novog tipa krstareće rakete H-22 poznata pod nazivom „burja“, a u NATO nomeklaturi AS 4 Kitchen, koja je bila veća, brža i jača od uzora britanske rakete „blue stil“, a koja je imala mogućnost da nosi nueklarnu bojevu glavu jačine 1 mega tone i inercijalnim sistemom vođenja. Za ovu raketu veliko interesovanje pokazali su kako ratna mornarica, tako i vazduhoplovostvo. Vazduhoplovostvo sovjetske mornarice smatralo je da im je potrebna u protivradarskoj verziji sa aktivinim tragačem izvora radarskog zračenja. U pitanju je veoma ubitačno oružje koje pokreće raketni motor Isayev R-201-300/S5.44 na tečno gorivo koji raketi daje potisak od 83kN i 5,9kN tokom leta dostiže brzinu od 4,5 maha što je kod Ukrajinaca ukazivalo prilikom udara da je u pitanju „Kinžal“. Raketa je je tu brzinu dostizala na visini od 24.380 m. Raketa ima kapacitet tri tone goriva TG02 i oksidator AK-20K koja obezbeđuje radijus od 270 do 550 km što zavisi od verzije, tj tipa rakete, trajektorije lete brzine i visine lansiranja. Motor koristi za pokretanje gasni generator za pogon turbopumpi i srednjeg generatora za obezbešenje delovanja hidaruličnih sklopova i avionike. Za konstrukciju rakete koristili su legure od titanijuma OT-4 i SM-5.

Danas na Zapadu postoji uverenje da Rusi imaju čak sedam verzija ovih raketa u operativnoj upotrebi H-22, H-22PG,PSI,P,M, MA,MP,N,NA. Godine 2019 neke rakete nadograđene su novim paketom za vođenje APK-22. Verzije sa nukelarnom bojevom glavu uključivale su i sistem TERCOM za mapiranje terena tokom leta rakete kao dopuna incercijalne navigacijske jedinice.

Taktičko tehnički podaci

Projektant OKB-2 155 Raduga

Dimenzije, 11,66-11 67 m (zavisi od verzije), prečnik 0,92m, razmah krila 3,0m, visina rakete sa složenim krilima 3 m

Početna masa: 5780 kg

Masa bojeve glave u zavisonosti od veruija 630, 900, 100 kg, termonukelarna bojeva glava jačine 1,0 kT

Visina leta 22,4-24 k

Domet 110-600 km

Visina tokom leta 10-14 km,

Majsimalna brzina 3,5-4,6 maha

Motor: ZHD S5.44 potiska 13,4kN

Gorivo TG-02/AK-20F

Kurir.rs/A.Mlakar