Kina razvija supersoničnu protivbrodsku raketu koja će moći da putuje dalje i brže od bilo kog tradicionalnog torpeda, tvrde istraživači uključeni u projekat.

Projektil od 5 metara (16,4 stopa) će moći da krstari 2,5 puta većom brzinom zvuka na oko 10.000 metara (32.800 stopa) – na istoj visini kao i komercijalni avion – 200 km (124 milje) pre nego što zaroni i preleti preko talasa za do 20 km.

Kada se nađe u krugu od oko 10 km od svoje mete, projektil će preći u režim torpeda, putujući pod vodom brzinom do 100 metara u sekundi (200 čvorova) koristeći superkavitaciju – formiranje ogromnog vazdušnog mehurića oko njega koji značajno smanjuje otpor, prema rečima istraživači.

Takođe će moći da promeni kurs po želji ili da zaroni do dubine do 100 metara kako bi izbegao podvodne odbrambene sisteme bez gubitka zamaha.

Vodeći naučnik Li Pengfei i njegov tim rekli su da nijedan postojeći odbrambeni sistem broda nije dizajniran da se nosi sa tako brzim napadom „preko medija“. „Ovo može znatno poboljšati sposobnost prodiranja projektila“, rekli su.

Jedan od najvećih izazova za programere je sistem napajanja, zbog potrebe da se proizvede značajan potisak dok udiše vazduh ili vodu. Ali Lijev tim je rekao da se problem može rešiti upotrebom bora - svetlosnog elementa koji burno reaguje kada je izložen i jednom i drugom, oslobađajući ogromnu količinu toplote.

Tim, sa koledža vazduhoplovnih nauka i inženjeringa na Nacionalnom univerzitetu za odbrambenu tehnologiju u Čangši, u provinciji Hunan, predstavio je nacrt sistema za napajanje rakete u izdanju od 8. septembra recenziranog Journal of Solid Rocket Technologi, koji je objavio Kinesko društvo astronautike.

Bor je nakratko dodavan mlaznom gorivu od strane američkog vazduhoplovstva 1950-ih da bi se povećala snaga supersoničnih bombardera. Ali projekat je napušten jer je bilo teško kontrolisati zapaljene čestice bora i formirale su sloj krhotina koji je postepeno smanjivao performanse motora.

Hipersonična trka je ponovo pokrenula interesovanje za bor poslednjih godina. Kina je, na primer, napravila motore za scramjet koji diše vazduh koristeći čvrsto gorivo koje sadrži nanočestice bora da ubrza rakete do pet puta veće brzine zvuka ili brže, prema javno dostupnim informacijama.

Američka vojska ima slične programe. Studija Nase koju je prošle godine finansirala američka mornarica otkrila je da bi nanocevi napravljene korišćenjem bor nitrida, kombinacije bora i azota, potencijalno mogle da se koriste za napajanje hipersoničnog oružja koje putuje brzinama većim od 6.400 km/h.

Ali većina motora sa pogonom na bor je dizajnirana da rade samo u vazduhu. Istraživači obično biraju aluminijum ili magnezijum kao gorivo za pogon superkavitirajućih torpeda jer lakše reaguju sa vodom.

Lijev tim je rekao da su dizajnirali ramjet motor sa pogonom na bor koji bi mogao da radi i u vazduhu i pod vodom.

Postoje neke jedinstvene komponente, kao što su podesivi ulazi i izduvne mlaznice za održavanje efikasnosti sagorevanja bora u različitim okruženjima, ali najveća promena je u gorivim šipkama, prema njihovom radu.

Bor obično čini oko 30 odsto ukupne težine goriva u raketi koja diše vazduh zbog mnogih drugih hemikalija potrebnih za kontrolu i produženje snažnog sagorevanja.

Lijev tim je udvostručio udeo bora u gorivu i procenjuje da bi rezultat mogao da proizvede veći potisak od aluminijuma u ​​vodi.

„Ramjet sa unakrsnim medijima koristi čvrsto gorivo bogato gorivom, koje sagoreva sa spoljnim vazduhom ili morskom vodom koji ulazi u ram da bi se stvorio visokotemperaturni gas i stvara potisak kroz mlaznicu“, navodi se u radu.

„Ima visok specifičan impuls i jednostavnu strukturu kao idealan izvor energije za protivbrodsku raketu sa različitim medijima.

Tim je rekao da bi povećani sadržaj bora mogao da izazove neke probleme u masovnoj proizvodnji, kontroli paljenja i sagorevanja, ali oni se „mogu rešiti modifikacijom čestica bora, poboljšanjem proizvodnog procesa i proučavanjem svojstava mase zrna“.

Podešavanje potiska motora na čvrsto gorivo je teško. Borni prah se, na primer, ponaša i kao čvrst i tečan kada se ubrizgava u komoru za sagorevanje, što otežava fizičko modeliranje ili regulaciju procesa sagorevanja.
A kada se jednom pokrene, proces se ne može zaustaviti.

Kina je poslednjih godina napravila značajan napredak u tehnologiji čvrstog pogona, uključujući primenu više slojeva premaza na čestice nanogoriva kako bi se obuzdalo njihovo eksplozivno ponašanje.

Prošle godine, Čajna Aerospejs Sajens end Tehnolodži Korporejšn izgradila je i testirala motor širok 3,5 metara koji generiše 500 tona potiska, najmoćniji raketni motor ikada napravljen koristeći jedan segment čvrstog goriva.

A nova civilna raketa na čvrsto gorivo Lijian One Kineske akademije nauka, sa naprednom tehnologijom kontrole sagorevanja, dvostruko je veća od DF-41, najvećeg kineskog puta -mobilna interkontinentalna balistička raketa.

Ali postoje rizici za Kinu u oslanjanju na borogoriva za masovno proizvedeno oružje, kaže naučnik o materijalima iz Pekinga koji proučava isparljivi element.

Kina uvozi oko polovine svojih ruda bora iz inostranstva – uglavnom iz SAD – i oko 100 puta je skuplja od aluminijuma.

„Postoji sve veća zabrinutost da će bor postati meta u trgovinskom ratu“, rekao je istraživač, koji je tražio da ne bude imenovan zbog osetljivosti ovog pitanja.

Kurir.rs/SCMP