Od prvih sati ruske invazije na Ukrajinu, veliku ulogu pa sve do danas, ali i dalje igraju borbeni helikopter Ka-52, Mi-35M, Mi-24V. Svako svoj zvezdani trenutak doživeo je upravo helikopter Ka-52 koji je postao kičma ruskih jednica u ratu protiv oklopa, uvrđenih ciljeva, ali i zaustavljanje ruskih ofanziva.

Međutim, ova letelica nije svemoguća i veliki broj njih je oštećen, neki su i zarobljeni, ali ruska vojska ih i dalje upotreblja. Prema nekim nepotvrđenim podacima oštećeno je i oboreno više od 20 ovih borbenih letelica. Bez obzira na gubitke letelica ovaj helikopter pokazao je veliku izdržljivost i žilavostu u sukobima sa ukrajinskom vojskom. Najveći broj letelica uništen je prvog dana dok su pokrivali helikopterski desant na aerodrom Gostomelj, ali u lebdenju kada su ih ukrajinci gađali protivoklopnom raketom stugna.

Ovde ćemo prikazati ovaj tip borbenog helikoptera

Na međunardonoj avio-izložbi Farnboro u Engleskoj 1994. godine Kamov je objavio vest da će za helikopterom Ka-50 uskoro uslediti njegova dvosedna verzija. Na vazduhoplovnoj izložbi u Moskvi sledeće 1995. godine prvi put je prikazana maketa helikoptera Ka-52 u realnoj razmeri.

Novi helikopter je nasledio oko 80 odsto elemenata od svog prethodnika, a to se odnosi na krilo, pogonsku grupu, sistem naoružanja i strukturalne elemente - rotor, noseća krila tricikl nosno i dva zadnja točka, uvlačivo podvozje, srednji i repni deo helikoptera. Prema rečima konstruktora, prednost Ka-52 je i u tome što se 85 odsto delova već serijski proizvodi, što je važno kada se zbog ograničenih finansijskih sredstava mnogi programi teško realizuju.

Glavna razlika novog helikoptera Ka-52 u odnosu na Ka-50 je u kabinskom delu jer je Ka-52 realizovan kao dvosed gde pored pilota postoji kopilot koji je operater sistema oružja. Pri tom oba člana posade sede jedan pored drugog.

45132.jpg
Foto: Printscreen/Twitter

Operativna upotreba predviđa kombinaciju ova dva helikoptera. Usložnjavanje zadataka i kompleksnost taktičke situacije u kojoj se nalazi helikopter u okviru borbene misije su nametali drugačija rešenja, pa zato izbor konfiguracije pilotske kabine na Ka-52 nije nimalo slučajan.

Ka-52 namenjen je za jurišne zadatke na malim visinama za dejstva po ciljevima na zemlji i u svim vremenskim uslovima leta i danju i noću. Uvođenje drugog člana posade povećalo je borbene mogućnosti helikoptera, a kopilot ima mogućnost obavljanja i funkcije komandira borbene grupe - da rukovodi sistemima oružja i sistemima protivelektronske borbe, kao i da vrši praćenje ciljeva na većim udaljenostima.

Projektanti su još tokom snovanja letelice vodili računa o očuvanju dobrih manevarskih osobina helikoptera.

Članovi posade sede jedan pored drugog na katapultirajućim sedištima Zvezda K-37-800. U kabini su smeštena četiri prikazivača iz tečnih kristala (LCD) koji posadi obezbeđuju sve potrebne podatke za letenje i borbena dejstva.

Letne mogućnosti Ka-52 su delimično smanjene u odnosu na Ka-50 što je otklonjeno ugradnjom jačih motora TV3-117VMA snage 1640kW (2200 KS).

Od savremenog naoružanja Ka-52 poseduje 30 mm top 2A42 sa bojevim kompletom od 250 do 460 granata. Top je smešten u tureli postavljenoj sa desne strane trupa i preuzet je sa helikoptera Mi-24.

asdfg.jpg
Foto: Printscreen/Twitter

Srce ovog borbenog helikoptera je nišansko-letni navigacioni sistem "Argument 52, koji čine 5 displejan a instrument tabli i indikator ILS-31 na vetrobranskom staklu. Piloti za noćne letove koriste naočare za noćni let integrisane na pilotsku kacigu GEO-ONV-1-01K. Ispred nosnog stajnog trapa na trupu letelice montiran je žiro -stabilizovani optoelektronski sistem GOES-451 koji proizvodi kompanija UOMZ u Jekaterinburgu, a koji čine TV kamera, termovizija, laserski daljinomer, sistem za navođenje protivoklopne rakete i sistem za upozorenje da li je letelica ozračena, kao i sistem ometanja IC vođenih projektila i upozorenje na njihovo lansiranje.

Helikopteri su takođe opremljeni i sistemom za samoodbranu L370 Vitebsk proizvođača NII Ekran iz Samare. Paket L370P2 Vitebsk se sastoji od lasera ​​L140 Otklik (odziv), L370-2 ultraljubičastih senzora upozorenja i L370-5 usmerenih infracrvenih protivmera (DIRCM). Ometač L370-5 generiše modulisano infracrveno i ultraljubičasto zračenje pod uglom od 7°, i ima dva rotirajuća modula za ometanje instalirana na bočnim stranama donjeg dela trupa, neposredno ispred glavnog stajnog trapa.

Sistem Vitebsk takođe kontroliše lansiranje raketa od 26 mm ili IC mamaca iz dva UV-26 dispenzera od 32 kruga smeštenih u svakom poklopcu krila.

Modernizovane verzije helikoptera Ka-52 trebalo bi da dobiju L370V52 Vitebsk 52 komplet u svojoj punoj konfiguraciji, koji se sastoji od senzora radarskog upozorenja L370-1 i radarskog ometača L370-3. Navodno, prijemnici radarskog upozorenja ugrađeni su u helikoptere Ka-52E koji su isporučeni Egiptu od leta 2017.

screenshot-1.jpg
Foto: Printscreen/Twitter

Helikopter na četiri tačke ispod krila može da nosi do 12 laserskih samonavođenih nadzvučnih protivtenkovskih raketa 9K121 Vihr-M koje su integrisane sa nišanskim sistemom škval.

Rakete Vihr-M navode se na cilj laserskim zrakom i u mogućnosti su da probiju oklop debljine 900 mm. Zato se bojna glava sastoji od velikog broja fragmenata, koji pri eksploziji svojom kinetičkom energijom deluju prostorno. Domet ovih raketa je 8-10 km dok se pri dejstvu noću ta vidljivost smanjuje na 6 km.

Za uništavanje ciljeva na većim udaljenostima - do 15 km - Ka-52 ima dve rakete sa poluaktivnim laserskim samonavođenjem. U borbenim dejstvima u vazdušnom prostoru Ka-52 može dejstvovati sa dve do četiri rakete vazduh-vazduh, tipa R-73 ili sa 8-16 raketa vazduh-vazduh igla –V.

Borbena iskustva Aligatora

Premijera borbene upotrebe helikoptera Ka-52 bila je u ratu u Sriji od 2015 godine, gde su ove letleice pokazale visoku žilavost i borbeni potencijal u sukobu na istoku Sirije i u prvoinciji Ildib. Takođe ruska vojska ove brobene helikoptere intenzivno je koristila i za patroliranje iznad najveće vazduhoplovne baze Hmeim.

Ukrajina 24. februar 2022.

Jedna od „zvezda“ ruske invazije na Ukrajinu je i borbeni helikopter Ka-52 „Aligator“, koji je bio uključen u borbene operacije od samog početka. Helikopteri Ka-52 pratili su i štitili transportne helikoptere, koji su prebacivali „desanjtnike“ na aerodrome u okolini Kijeva i tom prilikom nekoliko je oboreno, a jedan je zbog oštećenja sleteo i njega je zarobila ukrajinska vojska. Uprkos lošim počecima, ruska vojska nastavila je da upotrebljava ovaj borbeni helikopter. Prvenstveno za misije uništavanja ukrajinskog oklopa, utvrđenih tačaka otpora, ali i preuzeli su ulogu zaštitnika konvoja koji su se iz pravca Belorusije kretali prema glavnom gradu Ukrajine Kijevu. Borbeno dejstvo helikoptera Ka-52 zabeleženo je iznad Hersona, Okolini Marijupolja, ali i kod Harkova.

Taktičko tehnički podaci

Ka-52 „Aligator“

Pogon: TV3-117 VMA-SB3 ( VK-2500) sa 2500 KS ( 1864 kW)

Posada: pilot, pilot operater sistema naoružanja

Katapult sedište: Zvezda K-37-800

Dimenzije: dužina trupa: 13,53 m, visina: 5,15m; promer rotora:14,43 m, raspon nosnih krila: 7,34m

Masa: praznog: 7700 kg; srednja poletna: 10.400 kg, najveća: 11.300 kg

Najveće G optrećenje: +3,0

Maksimalna brzina. 310 km/h, bočna brzina 80 km/h

Najveća visina letenja: 5.500 m

Najveća visina lebdenja:3.600 m

Naoružanje:

Top Šipunov 2A42 kalibra 30 mm, 2 lansera sa šest laserski vođenih projektila 9K121 Vihr ( NATO kodifikacija AT-16 scallion), 2 višecevna lensera nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm ili 2 višecevna lansera nevođenih raketnih zrna S-13 kalibra 122 mm, 2 lansera PVO raketa Igla-V.

Kurir.rs/A.Mlakar